oiden C4-laakerien ongelmahan on liian vähän kiertävissä koneissa se, että niihin jää välystä, jolloin rasitus, joka kuulille kohdistuu on huomattavasti suurempi, joka usein johtaa nopeasti hajonneisiin laakereihin.
Yleensä noita aletaan käyttää, kun ollaan usein/jatkuvasti siellä n. 12000rpm paikkeilla, jolloinka ne laajenevat tarpeeksi.
Ei noi laakerit tietenkään välttämättä heti mene, mutta esimerkiksi täysin vakiona pidetyssä skootterissa nuo c3-laakerit kestää usein sen n. 30000tkm. C4-laakerit tuskin kestävät kymmentätuhatta.
@ Sudeen projutopic.
Hmm. Mitäs nyt oikeasti on eroa C3 ja C4 laakereilla? C4 laakerit liikkuu pikkusen herkemmin ja kestää enempi lämpöä. eli toisella tavalla ajateltuna kitkakerroin on pikkusien pienempi c4 laakereissa, kuin c3 laakereissa. Eli, kun mopo kiertää sen vaikka 14000rpm ajossa, c3 laakerit tuottaa enempi lämpöä kiitos kitkan.'
C4-laakerien ongelmahan on liian vähän kiertävissä koneissa se, että niihin jää välystä, jolloin rasitus, joka kuulille kohdistuu on huomattavasti suurempi,
Hmm. Ainahan noissa laakereissa on välystä?? C4 laakerit on paljon väljempiä, kuin c3 laakerit. C4 laakerit on väljiä verrattuna c3:iin.
Linkkinä vähän tietoa laakereista.
En nää mitään käytännön eroa, jos C4 laakerit laittaa koneeseen, joka kiertää vaikka 10k. Ei se niin iso muutos ole, jos vaikka kone kiertää sen 14000rpm. se on vain noin 40%:n ero kierroksissa. Mutta sillä on taas väliä, jos kone joka justiinsa kiertää 14000rpm ja sinne menee tunkemaan c3 laakerit. Lämmöntuotto laakereissa voi olla sen verran kova, että se voi leikata kiinni. Sekin riippuu ihan laakerista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Paska mikä paska.