soppingdata kirjoitti:no joo mutta nyt puhutaan high end tasosta että en sit tiiä oikeen
Puhutaanko? Onko sulla siis joku high end pytty ja putki mitkä puhaltaa yli 15hp? Siinä tapauksessa epäilisin että pienemmästä kampurasta voi olla jopa havaittavaa hyötyä (tosin vertailukohta taitaa kuitenkin jäädä puuttumaan..). Kas kun tehokkaassa pytyssä oleva hyvä putki tekee sen verran kovan imuvaikutuksen pyttyyn että se vetää tavaraa kampikammiosta asti ylös ja isompi kampikammiotilavuus auttaa tässä. (pienemmällä kampuralla tilavuus on siis isompi). Ennen vanhaanhan(ja jotkut vielä nykyäänkin) pyrittiin pienentämään kampikammiotilavuutta siinä toivossa että se pumppaisi tehokkaammin seosta männän päälle, mutta nykyään oikeesti tehokkaissa koneissa asia on vähän toisin päin, kampikammion pumppuominaisuutta ei tarvita kuin käynnistymiseen ja tehoalueelle pääsyyn.
Toinen asia mikä pienemmässä kampurassa hyödyttää on pienempi ilmanvastus ja onhan se keveämpikin.
Yksi asia mikä siinä tosin haittaa on että kun halkaisija on kerta pienempi niin lohkon ja kampuran väliin taakse mahtuu enemmän seosta "piiloon" joka ei pääse niin helposti sitten pyttyyn asti kulkeutumaan.
Mutta kyllä mä sitä kampuraa kokeilisin, ei siinä ole mun mielestä mitään miksi se ei toimisi vähintäänkin hyvin..
Tuohon "putkitettuun kampikammioon":
Itekkin oon törmännyt tuohon. Alkuunsa vaikuttaisi kyllä hyvältä idealta. Mutta ei sitten vissiin kuitenkaan ole kun ei noita niissä tehokkaimmissa koneissa näy. Tuolla sivustolla joku selittikin miksi:
Its old school porting
going over the crank is good but you didn't get the life out of the crank due to the reduced flow in the crank case.
Also a modern pipe pulls that hard on the transfers these days that crank case stuffing is not popular anymore
The smooth surface reduces wind-age on the intake charge but the benefits are outweighed by the down sides