Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

Akilrl
Liittynyt:
1.10.2013 8:22
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Akilrl » 24.11.2013 13:35

Mittailin että tuo päittäis välys oli 0.26 17x42x13 laakeri olikympin alamitas ja 20x47x14 laakeri oli parikymppiä alamitas. (Ulkomitta). Ajattelin että ku tuo isompi laakeri on std koko teollisuusdes, vois sen ostaa vaikka skf, koyo.... Vois löytää kympin reilumman. Sit ettis 0.2 shimmin öljypumpunrattaan ja laakerin viereen. Kuulemma laittavat liikkees noita niin että ees toinen on kiree sovite.
Akilrl
Liittynyt:
1.10.2013 8:22
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Akilrl » 25.11.2013 9:47

Ääääh paskat......


Tilaukseen stroukki kampuraa ja 90cc sylinteriä.....

Kattoo sit minkälaiset laakerit niissä on :D
soppingdata
Pyörä:
yamaha bws
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
29.4.2012 0:12
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut soppingdata » 11.12.2013 0:58

Nyt annan teille yamaha tyypeille pohdittavaa eli bws ja aerox kampuran ero.Mulla olis tallissa hyvä stagen kampura bewessiin ja roxin lohko nyt vaan ei tekis mieli ostaa roxin kampuraa kun isku on sama ja jokainen muu mitta on sama.Erona on että se bws stg6 kampuran limput oli vähän pienemmät kun normissa mutta sillä ei luulis olevan välil.Sitten painoerot no okei mitäs sitten sanoin mä ja laitoin scooter attackille viestiä no sielä meni sitten porukka vähän hiljaiseks ja väitti että painoitus olis erillainen ja kun laitan sen kiinni niin menee mäntä :) .Toisella kerralla mietin että no kysytään moposportilta jossa vastaus oli "meitä ei kiinnosta mitä eroa niillä on riittää kun jokaiseen malliin on saatavilla kampiakseli"... Tässä ite olen kuumotellut nyt vaan että ?mitä jos? scooter attack on oikeassa
vai onko tämä nyt joku "myynti kikka" että tavaraa on joka malliin kun kukaan ei osaa sanoa mitään.Jos joku moottoritohtori kertoo vastauksen nostan hattua :nörtti:
ropiska
Pyörä:
Yamaha Aerox -11
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
29.8.2013 9:10
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut ropiska » 11.12.2013 9:51

Voisin veikata että pystysylinterin kampura ei menis vaakasylinteriseen moottoriin.
“God’s original plan for us was to hang out in a garden with some naked vegetarians.” – Unknown
soppingdata
Pyörä:
yamaha bws
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
29.4.2012 0:12
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut soppingdata » 11.12.2013 17:55

Nyt mä haluankin vähän pätevämpiä vastauksia eikä "veikkaisimpa" perustele esim että mistä se kampiakseli tietää iskeekö vaakaan vai pystyyn :lol:
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 11.12.2013 18:23

Pystyminarellin kampuran limput 69mm ja vaaka 72mm, muita eroja ei taida olla. Pystymallin myös tietysti kevyempi. Ei tietoa mitä tapahtuu jos laittaa vaakapyttyiseen pystykoneen kampuran, mutta seoksen virtailuissa ja kampikammion täytössä voi olla eroja. Ottaa varmaan myös herkemmin kierroksia keveämmällä kampuralla.
soppingdata
Pyörä:
yamaha bws
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
29.4.2012 0:12
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut soppingdata » 11.12.2013 20:22

Juu no tuo kierros herkkyys olis vaan plussaa mutta tuo limppujen kokoero on mietittänyt juuri noissa virtauksissa mutta kun esim kampura tasapainoitetaan niin lähtee vähän pois? Mutta ei kyllä 3mm :D kai se vaan on ostettava toinen kampura vähän kyllä harmittaa mutta mitään tehohäviötä ei olis toivottavissa
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Palezu » 11.12.2013 23:01

soppingdata kirjoitti:Sitten painoerot no okei mitäs sitten sanoin mä ja laitoin scooter attackille viestiä no sielä meni sitten porukka vähän hiljaiseks ja väitti että painoitus olis erillainen ja kun laitan sen kiinni niin menee mäntä :


No on siellä melkoinen tietäjä ollut. Mäntä on samanlainen kuin vaakapyttyisessä ja varmaan kiertokankikin niin kumma kun noita pystypyttyisiä ei pamahtele ihan solkenaan jos asia noin olisi.

Sanoisin että jos se on muuten täysin samanlainen mutta vain limput on erikokoiset niin kyllä toimii. Kampikammiotilavuus kyllä muuttuu ja pari muutakin tekijää mutta en usko että normi mopotehoilla ne aiheuttaa minkäänlaista käytännön eroa.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
soppingdata
Pyörä:
yamaha bws
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
29.4.2012 0:12
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut soppingdata » 11.12.2013 23:38

no joo mutta nyt puhutaan high end tasosta että en sit tiiä oikeen :D
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 11.12.2013 23:50

Jos löytyy jotain ylimäärästä pyttyä yms. ni voisit kokeilla miten pelittää?

Jossain ulkomaisella foorumilla olen törmännyt vaakakoneeseen missä oli jotenkin "putkitettu" kampikammio ettei kampura sekoittaisi virtauksia ja käytetty sitten pystykoneen kampuraa kun alkuperäinen ei enää mahtunut. Koitan etsiä jos löytyisi kuvia tuosta systeemistä.

EDIT: Löytyikin 10s googlailulla. Tässä siis kyseinen hökötys. Ja kyseessä on siis kisoissa käytetty kone joten luulisi myös yläkerran olleen hi-end tavaraa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Palezu » 12.12.2013 0:56

soppingdata kirjoitti:no joo mutta nyt puhutaan high end tasosta että en sit tiiä oikeen :D


Puhutaanko? Onko sulla siis joku high end pytty ja putki mitkä puhaltaa yli 15hp? Siinä tapauksessa epäilisin että pienemmästä kampurasta voi olla jopa havaittavaa hyötyä (tosin vertailukohta taitaa kuitenkin jäädä puuttumaan..). Kas kun tehokkaassa pytyssä oleva hyvä putki tekee sen verran kovan imuvaikutuksen pyttyyn että se vetää tavaraa kampikammiosta asti ylös ja isompi kampikammiotilavuus auttaa tässä. (pienemmällä kampuralla tilavuus on siis isompi). Ennen vanhaanhan(ja jotkut vielä nykyäänkin) pyrittiin pienentämään kampikammiotilavuutta siinä toivossa että se pumppaisi tehokkaammin seosta männän päälle, mutta nykyään oikeesti tehokkaissa koneissa asia on vähän toisin päin, kampikammion pumppuominaisuutta ei tarvita kuin käynnistymiseen ja tehoalueelle pääsyyn.

Toinen asia mikä pienemmässä kampurassa hyödyttää on pienempi ilmanvastus ja onhan se keveämpikin.

Yksi asia mikä siinä tosin haittaa on että kun halkaisija on kerta pienempi niin lohkon ja kampuran väliin taakse mahtuu enemmän seosta "piiloon" joka ei pääse niin helposti sitten pyttyyn asti kulkeutumaan.

Mutta kyllä mä sitä kampuraa kokeilisin, ei siinä ole mun mielestä mitään miksi se ei toimisi vähintäänkin hyvin..

Tuohon "putkitettuun kampikammioon":

Itekkin oon törmännyt tuohon. Alkuunsa vaikuttaisi kyllä hyvältä idealta. Mutta ei sitten vissiin kuitenkaan ole kun ei noita niissä tehokkaimmissa koneissa näy. Tuolla sivustolla joku selittikin miksi:

Its old school porting
going over the crank is good but you didn't get the life out of the crank due to the reduced flow in the crank case.
Also a modern pipe pulls that hard on the transfers these days that crank case stuffing is not popular anymore
The smooth surface reduces wind-age on the intake charge but the benefits are outweighed by the down sides
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
soppingdata
Pyörä:
yamaha bws
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
29.4.2012 0:12
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut soppingdata » 12.12.2013 1:14

Todella mielenkiintoista tekstiä kummaltakin kaippa sitä voisi sitten sen verran säästää rahaa kun projekti on loppu että on varaa ostaa se roxin kampura jos ei pelitä.Koneesta siis oletuksena +20hp :) käykää vaikka katsomassa tuo mun proju topic niin ymmärrätte.Ongelma on se että sitten kone on kasassa ja saadaan pelittämään jos se pelittäisi kohtalaisesti jäisi kutkuttamaan mitä jos se toimiskin sillä toisella kampuralla paremmin :D .Katsellaan nyt joku kyseli tosta kampurasta ja haluaisi ehkä ostaa sen jos hinnasta sovitaan.Edelleen toivon silti että joku kertoo vielä jos tietää jotain koska edelliset kommentit avaavat jo paljon eli kiitos jo kommenteista.
nukeb0x
Pyörä:
Aprilia RS 125, Derbi Barikit 74cc
Liittynyt:
16.10.2013 14:19
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut nukeb0x » 22.12.2013 20:01

Mikä voisi olla syy siihen, että kampiakseli ei pyöri melkein yhtään kun siihen pistää stefat paikoilleen? Ilman stefoja kampiakseli pyörii helposti.
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 22.12.2013 20:52

Tarkista että stefat on varmasti oikeaa kokoa ja öljyä niiden tiivistävät huulet kevyesti, jos olet asentanut oikean kokoiset stefat, ongelmaa ei ole vaan tuo jäykkyys kuuluu asiaan. Öljy suojaa stefaa, tahtovat rikkoutua kuivana käytöstä.
¿
Lahnailija
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme sm '08, Yamaha Yzf-r125 '09
Liittynyt:
7.2.2013 17:25
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Lahnailija » 23.12.2013 17:11

Kuvalinkki
Pitääkö tässä tapauksessa ostaa uusi kampura kun kierteistä mennyt pieni osa ?.. :s
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 24.12.2013 0:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Korjattu linkki.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista