Yleistä keskustelua variaattorista

Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 14.7.2015 18:50

Jos se tosian on vakiokokonen hihna, ni ei se yhtäkkiä jää liian lyhyeks. Enkä jaksa uskoa että johtuu hihnasta, jos käy iha normaalia tyhjäkäyntiä. Varihan pyörii kuitenki kokoaika, joten mä veikkaisin löysiä kytkinjousia.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
n0pZ
Pyörä:
Kymco ZX Super Fever -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
26.6.2015 15:27
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut n0pZ » 14.7.2015 19:08

Reetuhai2 kirjoitti:Jos se tosian on vakiokokonen hihna, ni ei se yhtäkkiä jää liian lyhyeks. Enkä jaksa uskoa että johtuu hihnasta, jos käy iha normaalia tyhjäkäyntiä. Varihan pyörii kuitenki kokoaika, joten mä veikkaisin löysiä kytkinjousia.

Samassa kohtaa se hihna on ku aina ennenki, aikasemmin ei haitannu niinkää paljoo ku oli vakio vekotin, mut nyt kun on +1500rpm vp ja kytkin jouset+muut osat ja haluaa välityksistä kaiken irti ni se haittaa ja jäykemmän vp:n myötä se hihna jää nyt "kantamaa" eli jää vaihde päälle kokoajan.

Ei se eteenpäin mee ku siinä päällä istuu mut takapyörä kumminki liikkuu jos keskijalalla(mikä ilmeisesti normaalia kun ei kierrokset laske vaik taka jarrun laittaa päälle) ja hihna hemmetin kireellä ja kuten sanottu etuvarissa hihna istuu holkin päällä ilman löysää sivuttais suunnassa niinkuin pitääkin.

Eli kertauksena osia mitä laitettu täs viimeviikolla ni ei tartte miettiä ja ihmetellä mitä sinne on laitettu kiinni.
- Leovince TT handmade
- Naraku sport vari(vakio 7.5g painoilla tosin, huutaa liikaa noilla 6g)
- Motoforce racing kytkin.
- Naraku v2 1500rpm kytkinjouset.
- Naraku v2 +1500rpm VP jousi.
- Kurkku viilattu 12mm --> 16mm.
- 86 suutin

Voidaa suoraa jättää nää muut ehottelut pois, koska vika on siinä missä sanoin aikasemmin.. kysyin vain hihnan pituuksista :eek:

Kaverin kans aikasemmin ihmeteltii jo tota hihnan pituutta!

EDIT: eli ongelma on toi hihnan kireys / lyhyys / pitäs saada koko vari käyttöön.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 14.7.2015 23:06

Juu no koita huvikses 5mm pitempää remmiä.
Mut eka ite ainaki miettisin et onhan ne narakun jouset sopivat sinne motoforcen kytkimeen?
Onhan ne tarpeeks kireet laittaa paikalleen ettei oo mitenkään löysät.
Ja nuo 1500rpm kuulostaa aika löyhille jo muutenki.

Ja se remmi pitää ollakki kiree siinä ko sen laittaa paikalleen eikä löysä.
It Ain't fast without mixed gas!
n0pZ
Pyörä:
Kymco ZX Super Fever -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
26.6.2015 15:27
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut n0pZ » 15.7.2015 0:50

Parta779 kirjoitti:Juu no koita huvikses 5mm pitempää remmiä.
Mut eka ite ainaki miettisin et onhan ne narakun jouset sopivat sinne motoforcen kytkimeen?
Onhan ne tarpeeks kireet laittaa paikalleen ettei oo mitenkään löysät.
Ja nuo 1500rpm kuulostaa aika löyhille jo muutenki.

Ja se remmi pitää ollakki kiree siinä ko sen laittaa paikalleen eikä löysä.


Kyllä kaikki on sopivat keskenää, eikä o löysää missää, kyl ne toimii ihan oikein eikä kytkin ota kiinni tyhjäkäynnillä(pyörii käsineen kun pyörittää ilman että ottaa kiinni kytkimeen), ei niissä mitää vikaa ole kuten sanoin jo useaan otteeseen.

Täs on 14 vuotiaasta asti rassattu mopoja ja autoja, ikää nyt 33v joten eiköhän täs yhen yksinkertasen variaattorin osaa oikein kasata / kattoo oikeet osat, vaikkakin on eka skootteri mitä roplaan :roll:

Variaattorin hihna pitää olla kiree joo, mut ei noin kiree/lyhyt et makaa n. 1cm takalautasen ulkoreunalta, johan se rajottaa välityksiä molemmista päistä sillon ja se tässä on se ongelma edellee.. ei kytkinjouset, vp:n jousi eikä mikään muukaa , pelkästään tuo remmin pituus ja mitä laittaa tilalle.

Lähen tolla 743mm liikkelle, lyhyellä matikalla sen ei ainaka liian pitkä pitäs olla.

EDIT;

Eli reilusti liian lyhyt niinku itellä
Kuva

Huomattavast parempi niinku pitäis olla.
Kuva
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 15.7.2015 6:42

Mutta mihis asti se nousee ajaessa etuvarissa? Eipä sekää kovin hyvä oo jos se hihna nousee lautasista yli.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
n0pZ
Pyörä:
Kymco ZX Super Fever -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
26.6.2015 15:27
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut n0pZ » 15.7.2015 10:10

Reetuhai2 kirjoitti:Mutta mihis asti se nousee ajaessa etuvarissa? Eipä sekää kovin hyvä oo jos se hihna nousee lautasista yli.

No mietis nyt vähä miten vari toimii, jos se toiselta puolelta jää nousematta loppuu asti ni ei se sillon toisella puolellaka mene loppuu asti(Etuvarihan sen liikkumisen määrää, takavari taas pakottaa sitä pienemmälle välitykselle kokoajan).
Toki jos liian pitkän sinne laittaa ni nousee kyllä pois lautasilta.
Eli etuvarissa on kans osa käyttämättä, ei tietenkään senteissä noin paljoa kun on pienempi lautanen, mutta prosentuaalisesti se on samaa luokkaa pakosti!

Mut kuten sanottu, kokeilemalla se selviää, selviäis mittaamallaki ja laskemalla, mut ei jaksa alkaa enää irrottelee kaikkia ku on niin monta kertaa ollu osat irti täs viikon sisällä.

Ilmottelen sitte tänne et kuin paljo sitä hihnan pituutta pysty kasvattaa, kuhan täs nyt saa aikaseks.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 15.7.2015 12:02

Juu no onhan tuo ihan reippaasti liian lyhyt :D
Laitaha väh. sentin pitempi aluksi.
It Ain't fast without mixed gas!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 15.7.2015 16:32

Yleensä vaan rullakuppi on vähä pienempi näissä perusvareissa.

PS. Tiedän mä miten vari toimii.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
n0pZ
Pyörä:
Kymco ZX Super Fever -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
26.6.2015 15:27
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut n0pZ » 16.7.2015 12:22

Reetuhai2 kirjoitti:Yleensä vaan rullakuppi on vähä pienempi näissä perusvareissa.

PS. Tiedän mä miten vari toimii.

Juu en epäile yhtää, oli vaa kuitti noihin kun kysyin tiettyyn kysymykseen mielipiteitä niin alkaa tulee jotaa ihan muuta kaikilta. :lol:

Parta779 kirjoitti:Juu no onhan tuo ihan reippaasti liian lyhyt :D
Laitaha väh. sentin pitempi aluksi.

Pitänee katella mitä löytää!

Kävin täs 3 paikallista kauppaa läpi ja yhestä löysin 5mm sisämitaltaa pitemmän hihnan vaikka on merkattu 729x18mm(13e makso ni oli pakko ostaa pois), jos pitempää haluaa niin menee nettitilaukseks.

Kokeiltu myös vanhaa alkuperästä hihnaa tuonne, ei vaikutusta mihinkää mikä nyt oli tiedossa kun on samanmittanen muuten mut 17mm levee, kun on kulunut(10v vanha hihna).

EDIT: Nyt ois toi 5mm pitempi hihna kiinni, kiihtyvyys parani hieman, huiput kans varsinki suoralla.. viel jäi tilaa variin kasvattaa hihnan pituutta joten se 743x18mm saattas olla aika lähellä oikeeta kokoo.
avs
Pyörä:
Yamaha DT
Liittynyt:
13.5.2014 16:59
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut avs » 23.7.2015 2:45

Moro,

Ongelmana on että Roxi lähtee laiskasti liikkeelle.
Putki yasuni r, motoforce racing kytkin ja stage6 jäykimmät jouset? vp malossin punanen.
Tuntuu kuin kytkin ottaisi liian aikaisin kiinni mutta periaatteessa ei mahdollista?? vai??
Rullat muistaakseni 5g, voiko olla liian painavat?
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 23.7.2015 10:26

Onhan sulla oikean kokonen kytkinkello ettei oo vaikka 107mm kytkin ja 105mm kello?
Ja jos on niin ostappa malossin punaset jouset.
Viimeksi muokannut Ledinauha päivämäärä 24.7.2015 10:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.
It Ain't fast without mixed gas!
Sarders
Pyörä:
Honda Shadow 125 & Kymco Agility 72cc
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
5.10.2014 23:29
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Sarders » 25.7.2015 1:49

Mahtaakohan pienet naarmut etuvarissa sorvata hihnan nopeastikkin pilalle? tuli kun yritin epämääräisesti irroittaa varin mutteria ilman pulttipyssyä.
n0pZ
Pyörä:
Kymco ZX Super Fever -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
26.6.2015 15:27
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut n0pZ » 5.8.2015 8:09

Kyl on huvittavii nää variaattorin hihnat, nyt ois 4 eri hihnaa tuolla hyllyssä.

- Kymcon alkuperänen 732 x 18.5 x 8mm(kulunu leveydestä 2mm pois)
- Kymcon tarvike(piaggion alkuperäis hihna) 732 x 18.5 x 8mm
- Tarvike hihna 737 x 18 x 9mm
- Bandon 729 x 18 x 8mm

2 ekassa on ilmotettu ulkomitta eli on oikeesti liian lyhkäsiä, tarvikehihna oli 14e kokeilu ja toi Bandon hihna on melkeen 20mm pitempi ku alkuperänen eli on ilmotettu sisämitta ja se tuntuu istuvan parhaiten tohon omaa Kymco ZX, jää 1mm taka varin lautasista käyttämättä verrattuna tohon alkuperäsen reilu senttiin.

Mitää järkee noissa ilmotetuissa mitoissa jos joka valmistaja ilmottaa ne eri tavalla.

Eli, mites ton hihnan pituuden pitäs vaikuttaa nopeutee / kiihtyvyytee, itellä on aika hyvä käsitys siintä, mut selittäkäs nyt joku kunnolla se ni nähää oonko ees oikeilla jälillä(ei arvailua kiitos, oikeata tietoa vain).
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 5.8.2015 15:35

Jos se hihna on oikean mittanen niin sillon sulla on se ihan ylhäällä takavarissa joka takaa mahd pienen vaihteen ja parhaan väännön liikkeelle lähdettäessä.
Toisin päin sama jos hihna nousee aivan ylös etuvarissa saadaan maksimi nopeus.

Liian kapea remmi eli kulunu remmi painaituu nopeammin syvälle takavarissa ja nousee ylös etuvarissa joka siirtää sen liian nopeasti isolle vaihteelle ja näin ollen skootteri ei jaksa kiihtyä niin hyvin.
Voidaan verrata vaikka sitä että mopolla lähtisin 2. vaihteella liikkeelle.

Siinäpä se lyhyesti ja ytimekkäästi.
It Ain't fast without mixed gas!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 5.8.2015 17:44

Kapeella remmillä huiput kans putoo.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista