Melko turhaa musta tänäpäivänä niitä tulppia on vilkuilla. Tai siis ainakaan yrittää konetta säätää sen mukaan. Eteenkin kun suurin osa tekee sen tulppa-analyysin väärinkin. Pitäisi olla kunnon huudatus ennen tulpan värianalyysia. Tyhjäkäynti vedätyksen päätteeksi pilaa helposti tulokset. Varsinkin jos ryyppy on jäänyt hivenen päälle, vetää tulppa äkkiä taas mustaksi vaikka säädöt olis ryyppyä lukuunottamatta muutoin ihan ok.
Muutoinkin.. Värianalyysitkin kusee vähän jo siksi että ne väriesimerkit tulppiin on laadittu silloin lyijyllisen bensan aikaan, eikä lyijyä ole enää ollu bensoissa pitkiin aikoihin. Muutoinkin ne polttoaineet on muuttuneet. Tulpan värianalyysi ei ole koskaan ollu mikään tarkka tapa vaan karkea sinnepäin menetelmä. Lambda mittauksiin ei ole useimmilla mahdollisuutta joten paras tapa lienee yksinkertaisesti vaan se moottorin kuuntelu eri osa-alueilla, että onko rikkaalla vai laihalla.
Harmittavasti vaan näiden alipainepaskojen kanssa se luisti voi elää ihan omaa elämäänsä. Yrittää siinä nyt sitten arvioida koska virtausala on esim 50% tai jotain muuta.
Jos kone meinaa tukehtua kaasun kääntöön, niin kannattaisi ihan ensiksi katsoa se luistin kalvo. Aika monta kaasarihäiriötä on johtunut sen kalvon repeämisestä. Niin ja ootteko huomanneet, että ne kalvot ei edes kunnolla siedä meikäläistä bensaa. Se venyy ja kun tarpeeksi venyy ei meinaa saada asettuun paikoilleen. Monet kumit käyttäytyy samoin saatuaan asetoonia. Nykybensassa jokin aines sen vissiin tekee.
Bensasta (Neste Oil)..
Tulosten mukaan 95E10-bensassa bensiinin osuus oli 89,87 prosenttia. 98E5:n bensiinipitoisuus oli 90,02 prosenttia, eli aineiden bensapitoisuuksissa oli vaivainen 0,25 prosenttiyksikön ero.
Mitä sitten loppu noin kymmenen prosenttia on?
E10- bensassa etanolia oli 8,76 prosenttia, ysikasissa 4,84 prosenttia. Sen jälkeen molemmissa bensoissa tulee salaperäinen kirjainyhdistelmä ETBE. Sitä oli E10-bensassa 1,37 prosenttia ja ysikasissa peräti 5,14 prosenttia.
Vitsikästä on, että myös ETBE:n Neste valmistaa pääosin Brasiliasta tuodusta etanolista. Kun Etanolin ja ETBE:n yhteisosuus E10-bensassa oli 10,13 prosenttia, ysikasissa yhteisosuus oli 9,98 prosenttia. Molemmista polttoaineista siis suunnilleen yhtä iso osa on lähtöisin viinasta.
ETBE:tä käytetään bensan lisäaineena, koska sen avulla voi laskea bensan rikkipitoisuutta sekä polton päästöjä. Toisaalta ETBE:n avulla voi nostaa bensan oktaanilukua ilman takavuosina käytettyä lyijyä. ETBE on korvannut Nesteen toisen tuotteen MTBE:n, joka menetti USA:ssa maineensa vuodoista seuranneiden ympäristöhaittojen vuoksi.
ETBE:tä valmistetaan etanolista ja isobuteenista ”happamalla ioninvaihtohartsilla katalysoidulla reaktiolla”. Isobuteeni saadaan öljynjalostamon leijukatalyyttikrakkerista sivutuotteena tai sitä voidaan varta vasten valmistaa öljynjalostamolla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein