jkoljo kirjoitti:Kehtaisin väittää että kaasuttimelta ensin männän alle tuleva seos sitoo huomattavasti energiaa männältä, ts. seosvirtaus tulee männän alle. Sen jälkeen se puhaltaa männän päältä, mutta ihan mutuna siinä mäntä ei luovuta enää niin paljoa energiaa seokselle.
Ja minä väitän, että 50cc moottorissa 9000rpm (oletetaan sylinterin täytöksen olevan täydellinen) höyrystyvä bensiini sitoo lämpöä noin 250 watin teholla. Kun ynnätään päälle höyryn ja ilman lämpeneminen kymmenillä asteilla saadaan tulokseksi ehkä 350-400 wattia. Ja niinkus hyvin tiiät se kaikki ei mene männän jäähdyttämiseen.
Samaan aikaan palava polttoaineseos kuitenkin tuottaa lämpöä 27000 watin eli 27kw:n teholla. Tästä hyvässä lykyssä saadaan 30% mekaaniseksi energiaksi, mutta loppu luovutetaan kanteen, mäntään ja pakoputkeen. Tästä pitäs aika helposti ymmärtää, että seos lämmittää mäntää monia kertoja suuremmalla teholla kuin jäähdyttää. Joten lämmön pitää poistua muuten. Ja se toinen vaihtoehto on johtuminen.
Ja mäntähän jäähtyy mekaanisesti ainoastaan ohuen öljykalvon läpi ja männänrenkaiden välityksellä sylinteriin.
Iteppä sen sanoit. Öljykalvo on hyvin
ohut. Joten se ei ole kovin hyvä eriste. Laskuihin mun pitää palata kuhan löytäsin jostain öljyn lämmönläpäisykertoimen (joka taas riippuu lämpötilaerosta).
Onhan se totta, että tuore seos jäähdyttää massaansa verrannollisesti, mutta samalla se lämmittää massaansa verrannollisesti. Ja se nyt vaan sattuu olemaan niin että se "jäähdytysteho" on sitä lämpötehoa huomattavasti pienempi. Joten sen lämpösempänä moottori käy mitä enenmmän sinne tuodaan polttoaineseosta. Tähänhän lämpövoimakoneen idea perustuu...
Ja jos tämän kaiken ymmärtäminen tuntuu liian vaikealta, niin ajattellaanpa sellaista moottoria missä ei ole kaasuttimen reikää ollenkaan. Moottoriin ei pääse polttoaineseosta ja se ei käy. Se ei myöskään lämpene. Sen mäntä käy huomattavasti kylmempänä kuin rotankolon kokoinen mehumaija ammollaan kukkuvassa koneessa.