4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 10.12.2012 16:05

http://www.towingdelivery.co.uk/Scooter ... xGear.aspx
Siitäpä kattelet.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.12.2012 17:10

rolle1 kirjoitti:joka taas laittaisi starttimoottorin pyörimään?

Onpa omituinen kysymys. Starttimoottori pyörittää bendixiä ja se taas kampiakselia startatessa. Ei toistepäin :D Starttimoottorin rattaat ottavat aina kiinni bendixin pieneen hammastukseen, mutta bendixin isompi hammastus etuvariaattorin hammastukseen vain startatessa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut rolle1 » 10.12.2012 17:57

-Zone- kirjoitti:
rolle1 kirjoitti:joka taas laittaisi starttimoottorin pyörimään?

Onpa omituinen kysymys. Starttimoottori pyörittää bendixiä ja se taas kampiakselia startatessa. Ei toistepäin :D Starttimoottorin rattaat ottavat aina kiinni bendixin pieneen hammastukseen, mutta bendixin isompi hammastus etuvariaattorin hammastukseen vain startatessa.


Tarkoitin että bendix ei pyöri koska se ei osu etuvariaattorin hammastukseen. Ja koska bendix ei pyöri nii sitten ei pyöri starttimoottorikaan. Sen bendixin ja etuvariaattorin välissä on sentin kokoinen rako.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.12.2012 18:08

rolle1 kirjoitti:Tarkoitin että bendix ei pyöri koska se ei osu etuvariaattorin hammastukseen. Ja koska bendix ei pyöri nii sitten ei pyöri starttimoottorikaan. Sen bendixin ja etuvariaattorin välissä on sentin kokoinen rako.

Ei sen kuulukkaan ottaa muulloin kuin painettaessa starttinappulaa. Ja edelleen.. Starttimoottori pyörittää bendixiä ja bendixi kampiakselia ei toistepäin.

Ja vielä rautalankaversiona: Bendixin ja etuvariaattorin välissä kuuluukin olla se rako. Kun starttinappulaa painetaan, startti pyörittää bendixiä. Bendixin sisällä on kierre. Rattaaseen vaikuttaa tietysti sen omasta massata johtuen hitausmomentti, jonka seurauksena bendixissä oleva ratas siirtyy ottamaan variaattorin hammaskehään kiinni ja pyörittää näin kampiakselia.

Kun moottori sitten lähtee käyntiin tulee suurempi pyöritysenergia nyt kampiakselilta ja bendixin ratas vetäytyy taas irti etuvariaattorilta. Tämä toiminta on nimenomaan juuri bendixin tehtävä. Jos rattaat olisi kokoajan yhteydessä, pyörisi starttimoottori aina moottorin mukana ja siitä tulisi hetkessä entinen. http://www.youtube.com/watch?v=R7TTyw8lECw. Ymmärrätkö? http://www.youtube.com/watch?v=0C6p8RfxMiY
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 10.12.2012 19:27

Onkos toi mankin imukaula terästä vai alumiinia? Pitäis varmaan hitsata se alipainenippa paikalleen ku tuossa on tankin pohja samalla tasolla kun moottori.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.12.2012 19:40

Taitaa olla kaikki alumiinia. Yksi mahdollisuus vois olla kiertää siihen jarrujen ilmausruuvi. Varoiksi vielä liimaus esim Araldite:llä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut rolle1 » 10.12.2012 21:47

-Zone- kirjoitti:
rolle1 kirjoitti:Tarkoitin että bendix ei pyöri koska se ei osu etuvariaattorin hammastukseen. Ja koska bendix ei pyöri nii sitten ei pyöri starttimoottorikaan. Sen bendixin ja etuvariaattorin välissä on sentin kokoinen rako.

Ei sen kuulukkaan ottaa muulloin kuin painettaessa starttinappulaa. Ja edelleen.. Starttimoottori pyörittää bendixiä ja bendixi kampiakselia ei toistepäin.

Ja vielä rautalankaversiona: Bendixin ja etuvariaattorin välissä kuuluukin olla se rako. Kun starttinappulaa painetaan, startti pyörittää bendixiä. Bendixin sisällä on kierre. Rattaaseen vaikuttaa tietysti sen omasta massata johtuen hitausmomentti, jonka seurauksena bendixissä oleva ratas siirtyy ottamaan variaattorin hammaskehään kiinni ja pyörittää näin kampiakselia.

Kun moottori sitten lähtee käyntiin tulee suurempi pyöritysenergia nyt kampiakselilta ja bendixin ratas vetäytyy taas irti etuvariaattorilta. Tämä toiminta on nimenomaan juuri bendixin tehtävä. Jos rattaat olisi kokoajan yhteydessä, pyörisi starttimoottori aina moottorin mukana ja siitä tulisi hetkessä entinen. http://www.youtube.com/watch?v=R7TTyw8lECw. Ymmärrätkö? http://www.youtube.com/watch?v=0C6p8RfxMiY


Joo ymmärsin että se menee toisin päin sähköstarttauksessa. Meneekse sitten samanlailla polkaisukäynnistyksessä?
mikä sitten on vikana kun polkaisu tuntuu ihan tyhjältä ja kone ei inahdakkaan?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.12.2012 22:09

rolle1 kirjoitti:Joo ymmärsin että se menee toisin päin sähköstarttauksessa. Meneekse sitten samanlailla polkaisukäynnistyksessä?
mikä sitten on vikana kun polkaisu tuntuu ihan tyhjältä ja kone ei inahdakkaan?

Bendix ja starttimoottori ei osallistu mitenkään käyntiin polkaistaessa. Polkaisuun tarvittavat osat on kokonaisuudessaan variaattorin kopassa ja kampiakselin keskiössä (osa nro 20)
Kuva

Elikkäs: Kun polkaisukammesta polkee ratas 1 kiertää ratasta 10. Osassa 10 on bendixin tyylinen kierre hammastuksessa ja sankajousi (ei ole numeroitu). Sankajousen tehtävä on toimia jarruna osalle nro 10 jotta se siirtyisi ulospäin variaattorin kopasta variaattoria kohti samalla kun se kiertyy. Kun se on tullut riittävästi ulospäin se ottaa kiinni osaan 20 ja näin alkaa kampiakseli pyöriä mukana.

Jos kiksistä poljettaessa ei osa 10 ota kiinni osaan 20, voi sankajousi olla esim katkennut tai se on asennettu väärin. Kopassa on hahlo jonne sankajousessa oleva lenkki kuuluu tulla. Osat kannattaa purkaa ja putsata mikäli niihin on tarttunut paljon esim hihnapölyä. Osien 10 ja 1 akseleihin kannattaa koottaessa laittaa hivenen uutta puhdasta vaseliinia.

Tämä varmaankin selventää loput http://www.youtube.com/watch?v=OSfbym0wZgg
Videosta poiketen pitää ensin painaa käynnistyspolkimesta jonkin verran, ennen kuin osa 10 kannattaa laittaa paikalleen. Videossa on se kasausvirheenä, mutta muutoin osat kootaan noin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut rolle1 » 10.12.2012 22:37

Näyttää kyllä olevan kunnossa. Olen vaihtanut tulpan ja tulpanhatun ja tarkistanut kaikki mitä on netistä löytynyt. voiko vika olla cdi boxissa vai onko sillä mitään merkitystä käynnistyksen kanssa? tai onko venttiilivälyksillä merkitystä?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.12.2012 22:39

Jahas.. vaihteeksi trolli vissiin.
Ja mikäli nyt ihan tosissaan kysyt, niin anna jonkun vähän perehtyneemmän katsoa sitä mopoa. Älä yritä korjata itse.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 16:34

Vitut mitää helevetin mankin imukaulaa tarvita. Koitin sen kans, kuus tiivistelevyy ei rittäny, kaasari jäi kallelleen ja alipainenippa vuosi vaikka laitoin tiivisteliimaa. En saanu käymää. Nakkasin lortosta klemmarin hevon kuuseen ja tungin vakioon imukaulaan kiinni, meni heittämällä. Oon ny tota kolme tuntii laittanu, pistän kiinni jonku ajan päästä.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 17:50

No ei se vaan saa pensaa vakiollakaa imukaulalla. Oisko ideoita?
E: Irrotin pensaletkun ja imasin imuletkusta, pensaa tuli kyl. Onks tää ny sit vaan imuvuoto vai pitäiskö kattoo toi pensaletku niin että menee kokoajan alaspäin? Täyty hieman taiteilla sen kanssa ku letku tulee vasemmalta ja kaasarin nippa oikeella.
E2: Moottorista ei tunnu imua kun laittaa sormen nipan päälle ja painaa starttia. Imukaula ja kaasari on molemmat tiukassa.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.12.2012 19:54

Jos sulla on injektioruutta. niin ime sillä alipaineletkuun alipaine jotta hana aukeaa ja koita käymään. Letkusta voi myös imeä ja laittaa pyykkipojalla kaksinkerroin. Sitä olen käyttänyt silloin kun oli vielä alipainehana ja piti saada mehut tankista pois. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että alipainehanakin joutaa helvettiin. Se on yhtä suuri sohlooja kuin se alkuperäinen cvk kaasarikin.

E: Muista tukkia se imukaulan alipainenippa letkunpätkällä ja pultilla jos avaat sen hanan muullatavoin.

-Zone- kirjoitti:Poranterän avustuksella hanasta nro 2 (en ollut vielä roskiin viskannut) tein hanan joka ei varmasti mene kiinni, eli kalvoon ja takaiskuläppään reijät. Tinalla ja kaasutoholla juotin tarpeettoman alipainenipan umpeen. Letkuun letkuhana ja nyt bensapuoli tankista kaasarille toimii kuten se saisikin toimia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 20:45

Pistän nyt vielä tän kuvan. Eli onko tuolla alipainekraana vai -pumppu? Aattelin että vois vaan nakata helvettiin kraanan mutta kun se pensatankki on niin matalalla. Mikäs vielä toi valkonen tötsä on? Sinne menee kolme letkua, yksi tulee kaasarille.
Kuva
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.12.2012 21:05

Tuosta kuvasta ei ole mitään hyötyä. Kaaviokuva letkuista vasta selventäisi.
Jos sulta tulee letku tankin pohjasta, niin se voisi olla myös raana, mutta mikäli bensiini tulee vain tankin yläkautta on tuo varmuudella pumppu.

Mulle ei ole noita vastaan tullut. Tiedän vain että niitä pumppuvermeitäkin on. Sitä en osaa sanoa, mitenkä hyvin/huonosti sen saa dellujen kanssa pelaamaan, mutta jos toiminta on vähääkään yhtä surkeaa kuin kinkkien alipainehanojenkin kanssa, voi joutua tappelemaan. Kertoisitko muutes sen sun mopon merkin ja tarkan tyypin, jos vaikka sattuisi löytymään jotain infoa tosta rakenteesta.

E: Kyllä se näyttäisi olevan pumppu. http://www.ebay.com/itm/VACUUM-FUEL-GAS ... 0898886202
Tällä tyypillä on aika erikoinen rakenne, kun pumpulle menevä alipaineletku haarautuu acv -venttiilille http://s1084.photobucket.com/albums/j40 ... 531865.jpg En kylläkään keksinyt että miksi..
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista