4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 21:43

Tommonen räpellys tuli tehtyä.
Kuva
E: Mopo on Helkama Shogun, jos tietoa löytyy ni son Leike Hornet-nimellä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.12.2012 21:54

Dodiin. Johan selvensi. Eli pumppuhan se kuten epäilinkin. Se valkoinen tötsä on pelkkä lisäkammio, josta polttoaine pääsee laskemaan kaasarille. Mustaa pitkin tulee bensa pumpulle sinistä pitkin lisäkammioon ja vihreää pitkin kaasarille. Punainen on paluuletku, jota pitkin pumpun likatuotto menee lisäkammiosta takaisin tankkiin. Ihan perus pumppurakenne siis näkyy olevan. Toimiko muutes sulla tuo pumppu aiemmin? Sehän siis käyttää hyödykseen imukanavan pulssivaihteluja.

Jos toimi, niin se täytyy vaan olla niin hiton tarkka sen alipaineen suhteen kerta ei enää pumppaa bensiiniä. Hankalempi juttu jos näin on. Sähköpumpulla sen voisi hyvin kyllä korvata. Kytkentä ihan samoin kuin tuossakin. Eli alipainepumpun tilalle sähköinen ja paluuletku saisi mennä tuolta lisäsäiliöstä kuten nytkin. On vaan nuo autojen pumput vähän turhan tehokkaita tollaseen. Menis aika pöhinällä rinkiä paluuletkua pitkin tankkiin ja sieltä taas pumpulle. :)

Joku vastaava voisi olla hyvä http://www.jarimaki.fi/cgi-bin/webiokau ... i=jarimaki
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 11.12.2012 22:09, muokattu yhteensä 1 kerran
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 22:08

Ui perkele ku on kallis. Tuli luvattuu porukoille et rahanmeno lakkais ton kaasarin myötä :s
Ihan hienostihan se toimi ennen jossei se huono käynti täyskaasulla siitä johtunu. Ookkos muuten ottanu huomioon että kun mopoauto käy dieselillä ni toi pumppu saattais tarvita sitä voiteluaineeks?
R20+
Liittynyt:
11.3.2012 20:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut R20+ » 11.12.2012 22:15

Eli tarviit siis imukaulan alipaine nippaa muttei onnistu? vähän selailin ja löytyi tämmönen http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=5589itse en ole mikään mopojen tekniikkaan perehtynyt joten älkää ihmetelkö jos olen hiukan tyhmä :lol:
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.12.2012 22:17

Ei ne varsinaisesti voiteluaineita kaipaa. Auton pissapojan pumppukin kävis muuten (tuotto taatusti jo riittävä), mutta niitä ei ole tehty kestään bensaa. Kestää sekin kyllä jonkin aikaa. Pumppu ei varsinaisesti hajoo, vaan pettää liimaus. Niin ja kait pistit merkille että siellä lisäsäiliössä täytyy sitten olla bensaa?

Koska käynnistyskierroksilla se alipainevaihtelu on niin pientä että tollane alipainepumppu tuskin siirtää yhtään bensiiniä, on se lisäsäiliö laitettu jotta moottori saa mahdollisimman nopeaan polttoainetta, kun sitä ei tarvitse tankista saakka imeä. Jos oot sen tyhjäksi päästänyt, niin täytä se ensin bensiinillä. Se pumppu voi muuten olla kyllä ihan riittävä. En huomannut mainita edellisessä viestissä sen lisäsäiliön tarkotusta.

R20+ kirjoitti:Eli tarviit siis imukaulan alipaine nippaa muttei onnistu? vähän selailin ja löytyi tämmönen http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=5589itse en ole mikään mopojen tekniikkaan perehtynyt joten älkää ihmetelkö jos olen hiukan tyhmä :lol:

On ihan sama imukaula, mikä näissä on jo alkujaankin.
Tuo motorpowerin vaan on hiton kallis: http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=132
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 22:39

No mää nyt tuota koitan vielä, mutta jossei toimi ni mihin mää pistäisin sähköpumpun johot kiinni? Aattelin ihan vaan jonnekin joka saa virtalukosta virtaa mutta sithän se pulputtaa aina kun on virrat päällä?
E: Eikös mopoauton pumppu tunge hieman liikaa pensaa mopon konetta varten? Entä jos semmosen pilteman tuulilasinpesimen pumpun hankkii ni onko se pahaki homma liimata kasaan ku pettää?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 23:03

Oisko toi hyvä? Halpa son ainaki :D
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Sahkotoimiset-bensapumput-yleismalliset-523226/
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.12.2012 23:07

Retroilija kirjoitti:Aattelin ihan vaan jonnekin joka saa virtalukosta virtaa mutta sithän se pulputtaa aina kun on virrat päällä?
E: Eikös mopoauton pumppu tunge hieman liikaa pensaa mopon konetta varten? Entä jos semmosen pilteman tuulilasinpesimen pumpun hankkii ni onko se pahaki homma liimata kasaan ku pettää?

Niinhän sen kuuluukin ja näinhän se toimii esim autoissakin. Siksi pumppurakenteissa on se paluuletku, että liikatuotto menee takaisin tankkiin. Tyhjäkäynnillähän kun kone kuluttaa vähemmän kuin täyskaasuajossa. Pissapoijan pumpuista vielä.. Ensinnäkin. se pumppu täytyy olla imevää mallia. Osa on tarkoitettu säiliön alapuolelle asennettaviksi eli ne ei ime. Sellainen ei käy. Toinen asia on että niitä ei ole tehty olemaan pitkiä aikoja yhtäsoittoisesti päällä. Se pumpun liimaus ei ole niiden ainut ongelma.

Eikä niitä kaikkia ole edes liimattu. Malleja on hitosti ja joku voi kestää hyvinkin pitkään polttoainepumppuna ja toinen pari päivää. Siitä syystä ensisijaisesti polttoainepumppu ja itse yrittäisin saada sen oman pumpun pelittään ja sitten vasta viimeisenä sähköinen jos muut vaihtoehdot ei käy.

Se mopon oma alipainepumppu toimii siten, että imutahdissa pumpussa oleva kalvo vetäytyy alipaineen voimasta toiseen ääriasentoon. Imun aikana se imee polttoainetta pumppuun ja sulkee lopuksi alipainekanavan. Jousi painaa sen kalvon toiseen ääriasentoon ja samalla pumppaa polttoainetta eteenpäin kohti lisäkammiota. Jos kalvoon on tullut repeämä, niin se pitää vaihtaa. Onneksi näyttää nuo pumput kumma kyllä olla avattavia, mikä on nykypäivänä ihme.

Mikäli se alipaine ei riitä imemään sitä kalvoa, on jousi liian jäykkä. Kevyemmällä jousella saa pumpun toimiin pienemmälläkin alipaineella, mutta koska jousi työntää sitä polttoainetta eteenpäin pumpun tuotto tietysti heikkenee. Tämä tilannehan voi tulla vastaan jos se jousi kuoleentuu niin pumpun tuotto ei ole enää riittävä täyskierroksilla. Pumppua pystyy siis muuttelemaankin, mutta jos se kerran vakiokaasarilla pelas, niin en usko että siinä pumpussa on loppupeleissä mitään pielessä.

Veikkaan vaan, että sen polttoaineen saamiseen olis tarvinnut startata vielä piiiiiiiiitkään, että se olis tankista saakka bensaa nostanut. Kokeile nyt kumminkin täyttää se lisäsäiliö jos oot sen tyhjäksi päästänyt.

Tuolla esim kuvia avatusta pumpusta http://scootdawg.proboards.com/index.cg ... read=21611
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.12.2012 23:28

Ni mitäs sanot tosta BIlteman pumpusta? Kumpi ois hyvä paineeltaan ja virtausmäärältää?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.12.2012 0:13

Virtausmäärät ylittää tarpeen ihan helkutisti. Asiaa voit ajatella siten, että jos ajat mopolla tunnin ja bensaa kuluu esim 1 litra. Jos pumpun tuotto on esim. 120 l/h, niin sen ajetun tunnin aikana polttoainetta menee tankista pumppuun, pumpusta lisäsäiliöön ja lisäsäiliöstä paluuletkua pitkin takaisin tankkiin noin 119 litraa. Eli täysin ylimitoitettu pumppu.

Paine onkin vähän vaikeampi juttu, vaikka tuo nyt ongelmia ei ehkä aiheutakaan.. Paine ei saa ylittää sitä määrää, millä koho sulkee neulaventtiiliä ja pitää bensapinnan sopivana. Jos paine ylittää sen, pysyy neulaventtiili kokoajan auki ja voit kuvitella mitä tapahtuu, jos pumppu hönkii kaasariinpäin yli 100 litran tuntivauhtia..

Paluuletkuhan toki auttaa kun osa menee takaisin tankkiin, mutta noin suurella tuotolla voi se paluukanava muodostua äkkiä ahtaaksikin, jolloin paine taas jo nousee. Kun aletaan tekemään tämäntasoisia muutosratkaisuja, niin joutuu niitä polttoaineen paineitakin mittaileen.

Loppupeleissä paha siten sanoa miten käy. Toki paineenalentajankin voi pistää, mutta onko hommassa mitään järkeä että pelkän kaasarivaihdon takia alkaa hommaamaan osia ja varsinkaan järjettömästi ylimitoitettuja. Suoraan sanottuna ei. Itse on tullut silloin nuorempana autoja viritettäessä upotettua taala jos toinenkin. Sekin on järkevin aloittaa hommaamalla asiasta tietämystä.

Mun näkemykseni koko asiaan on, että jos et sitä alipainepumppua saa pelittään, niin takas vaan se cvk vaikka se onkin täysi paska jos sillä kerran mopon saa käymään. Ei olisi ehkä kannattanut noista sähköpumpuista puhua mitään, kun siinäkin hommassa tarvitaan tietämystä, eikä tänne kaikkea huomioitavaa jaksa kukaan kirjoittaa.

Nuo alipaineratkaisut on paskoja keksintöjä. Sii nää kiinalaisten. Siksi kannattaa se polttopaineen tulo tankilta kaasarille olla hoidettu painovoimalla ja manuaalihanalla. Jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin paskempi juttu ja jotkut näiden kinkkien surkeista virityksistä on vaan hyväksyttävä. Ei näihin oo järkee sitä rahaakaan alkaa upottamaan tilipussikaupalla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 12.12.2012 0:23

Taitaa asia kyl olla näin. No koittaa ny huomenna lisätä sinne säiliöön pensaa, jossei toimi ni kysyn isoveljeltä jos se löytäis jostain mikrokokosen pumpun ja sit uutta kaasuvaijerii hommamaan et saa kiinanpaskan takas jos ei löydy. Tuossa nyt on suutin kokoa 70 ja katoin että kalvoa oli viime avaamisen jälkeen jääny vähä kannen väliin ni saatto seki vaikuttaa. Jos sen ny sais jonku sortin säätöihin.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 12.12.2012 1:42

Pumpun voiteluun vielä, eihän normi bensa/pumppu niinkää voitelua tarvii, mutta jos on joku todella suuripainen ruiskutuspumppu Diesel koneessa ja sinne laitetaanki vaikka bensaa, pumppu toimii jonku aikaa mutta ei saa voitelua ja pienten välyksien takia leipoo. Siittä taas tulee halpa lasku.

Koulussa on yhen opettajan Audi, oli ostanu halvalla hyvän vähänajetun Saksasta, vissiin sinne joskus vahingossa tankattu bensaa koska polttoainejärjestelmä täynnä metallihiletta ja pumppu aivan jumissa leiponeena, onneks uus pumppu ei maksa kun vissiin muutaman tonnin... :roll:

Mutta joo pysytään niissä mopoissa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.12.2012 2:18

Reetuhai2 kirjoitti:mutta jos on joku todella suuripainen ruiskutuspumppu Diesel koneessa ja sinne laitetaanki vaikka bensaa, pumppu toimii jonku aikaa mutta ei saa voitelua ja pienten välyksien takia leipoo. Siittä taas tulee halpa lasku.

Joo tämä on tosiaan totta. Taitaa kylläkin ne syöttöpumput olla lähes kokonaan mekaanisia ja huomattavasti järeämpää valua, kuten näyttäisi tämänkin mopoauton koneessa olevan. Tuollaiset pelti ja muovikuoriset pienet polttoaineen siirtopumput ei ole koskaan tehty mitään suuria paineita silmällä pitäen. Niihin on sama tunkeeko sinne bensaa vai naftaa. Ei niitä erikseen valmisteta eri polttoaineille. Sellaisia pystyy helpommin hyödyntämään, kun vaan hivenen valitsee osatkin käyttökohteiden mukaan. Näkyi muutes olevan noita kinkkiskoottereita ja mönkijöitäkin myös sähköpumppuversiota kun googlailin. Ei niissä kaikissa ole noita alipainepumppuja käytetty.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
R20+
Liittynyt:
11.3.2012 20:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut R20+ » 12.12.2012 12:50

Ainakin yksi keino olis. Bensasäiliön paikan vaihtaminen :D tuskinpa ihan semmosta ratkaisua kannattais tehdä ehkä
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 12.12.2012 16:13

Juu, ei.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista