Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Zoneri » 29.11.2011 20:32

Ruiskussa ei tuu kuin max pari läskiä heppaa lisäã. Ruiskukoneissa on kuriton pitki jo vakiona kiinni.
Paska mikä paska.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.11.2011 20:34

Mutta kysyttiinkin että mikä on tehokkain putki ruiskukoneesen. Ja eikös se Stage6 Pro Replica/Pro jossain tapauksissa oo paras.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Éki
Pyörä:
Ex. Aerox -10 Ex. Nitro -00 Ex. Aerox -02 Ex. Aerox -06 Nyt. Aerox -03 orange projekt
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
18.7.2009 20:45
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Éki » 30.11.2011 0:54

Kellään kokemuksia/ tietoa Leovince RR putkesta?
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Palezu » 30.11.2011 1:24

Miten ihmeessä se tehoputki voi ylipäänsä ruiskussa auttaa yhtään mitään jos bensaa ei karkaa pakokaasun sekaan(käsittääkseni ei pitäisi) ruiskukoneessa? Liekkö pelkkä myyntikikka tarjota ruiskuihinkin tehareita... Ainakin jos minä ruiskukoneen suunnittelisin niin tekisin sen poikkeuksetta niin että bensa ruiskutetaan sylinteriin juuri kun pakoaukko on sulkeutunut ja seuraavan kerran kun se aukeaa niin ne bensat ovat jo palaneet jolloin tehari olisi täysin hyödytön. Ainoa suoraa putkea tehokkaampi pakoputkityyppi jonka voisin ruiskuun kuvitella olisi sellainen "megafoni" joka imisi pakokaasut sylinteristä tehokkaammin pihalle.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
qurkinen21
Pyörä:
Gilera runner Purejet -04, sym jet X
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
20.6.2010 16:53
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut qurkinen21 » 30.11.2011 1:39

njaa haluaisinkin kiihtyvyyttä lisää ja piikkiä ylemmäksi ps. "viri" ohjelma ajetaan :D
Ludixmies
Pyörä:
Aeon Cobra (S6 Racing 70cc), Suzuki EPO PV50 '79, KTM EXC 125
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.7.2009 18:48
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Ludixmies » 4.12.2011 17:48

Palezu kirjoitti:Miten ihmeessä se tehoputki voi ylipäänsä ruiskussa auttaa yhtään mitään jos bensaa ei karkaa pakokaasun sekaan(käsittääkseni ei pitäisi) ruiskukoneessa? Liekkö pelkkä myyntikikka tarjota ruiskuihinkin tehareita... Ainakin jos minä ruiskukoneen suunnittelisin niin tekisin sen poikkeuksetta niin että bensa ruiskutetaan sylinteriin juuri kun pakoaukko on sulkeutunut ja seuraavan kerran kun se aukeaa niin ne bensat ovat jo palaneet jolloin tehari olisi täysin hyödytön. Ainoa suoraa putkea tehokkaampi pakoputkityyppi jonka voisin ruiskuun kuvitella olisi sellainen "megafoni" joka imisi pakokaasut sylinteristä tehokkaammin pihalle.

Eihän tuossa ole mitään järkeä. "Tehoputki" perustuu siihen että tehoalue korkeemmalla, vakioputki lähinnä keskivääntönen. Eli lähes poikkeuksetta teharille laitetaan kevyemmät rullat että kiertää paremmin tehokkaamman putken tehoalueelle. Korkeammat kierrokset korkeakiertoisemman putken kanssa = tehoa = kiihtyvyyttä.
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Shape » 4.12.2011 18:05

Juuri tuossa Palezun viestissä on järkeä, koska tehoputken toiminta perustuu juuri tuohon sylinterin täyttöön. Kuten varmaan tiedätkin, huuhtelun aikana pääsee tuoretta, palamatonta polttoaineseosta auki olevasta pakoaukosta pakoputkeen. Putken päätykartion muodon ansiosta heijastuu pakoimpulssista takaisin sylinteriä kohden impulssi, joka sitten painaa pakoputkeen tulleen seoksen takaisin sylinteriin juuri ennen pakoaukon sulkeutumista ja näin ollen sylinteritäytöstä tulee runsas.

Tehopakoputkella voidaan saada myös hieman alipainetta sylinteriin huuhtelun aikana, joten putki tavallaan "imaisee" pakokaasun paremmin pois sylinteristä.

Mutta tuohon miten pakoputkella voidaan vaikuttaa polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuun moottoriin. Noh käytännön toteutuksesta en tiedä tarkemmin, mutta ainakin teoriassa tehopakoputkella voidaan saada kuitenkin parempia teholukuja irti. Eli kuten tuossa äsken kerroin tuosta syntyvästä alipaineesta, niin sillä saadaan kaikki pakokaasut pois sylinteristä ja lisäksi myös jonkin verran puhdasta ilmaa alkukäyrään.

Nyt kun heijastunut impulssi tulee ja työntää pakoputkessa olevan ilman sylinteriin, saadaan tällöin sylinteriin suurempi ilmamäärä, periaatteessa kyseessä tietynlaista ahtamista, mutta sitä termiä emme kuitenkaan aivan voi käyttää. Anyway, koska siellä on nyt suurempi ilmamäärä, voidaan sylinteriin ruiskuttaa enemmän polttoainetta. Tämä tietenkin vaatii polttoainesyötön uudelleen säätämistä ohjelmistopäivityksellä. Kuitenkin myös suorasuihkutusmoottorissa on tehoputkesta apua.

Se miksi tehopakoputkella moottori kiertää enemmän, johtuu siitä kun mopon vakioputkea on kuristettu. Kuristusten takia palotapahtuma ei ole yläkierroksilla enään lähellekkään optimaalista ja teho jää pieneksi. Koska tehopakoputkessa ei ole häiritseviä tekijöitä, toimii moottori paremmin ja kone pääsee toimimaan suunnitellulla kierrosalueella tiettyyn pisteeseen asti, kunnes sisäinen kitka ja muut tekijät alkavat syömään tehoa.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Dementikko » 4.12.2011 23:15

Jees, kyllähän tuo tehoputki auttaa suorasuihkutusskootterissakin melko paljon. Shapen perustelut oli huippuluokkaa. =P Minulla ei ole tuohon mitään lisättävää, koska en ole koskaan sen kummemmin ajatellut miksei putki auttaisi ditechissä. Omalla kohdallani kiihtyvyys kasvoi huomattavasti.

Edit: Suorasuihkutuksessahan tehoputkesta ei periaatteessa ole hyötyä ilman ECUn kuristuksen poistoa (eli tätä ns. kisaohjelmaa). Suorasuihkutusyksikköhän ei tiedä siitä, onko mopossa kiinni vakio- vaiko tehoputki. :p Päivittäkää siis ECU:nne, mikäli ostatte tehoputken!

Totta on myös se, ettei mikä tahansa putki paranna kiihtyvyyttä Ditech-moottoreissa. ;)
Viimeksi muokannut Dementikko päivämäärä 8.12.2011 2:10, muokattu yhteensä 3 kertaa
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
Ludixmies
Pyörä:
Aeon Cobra (S6 Racing 70cc), Suzuki EPO PV50 '79, KTM EXC 125
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.7.2009 18:48
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Ludixmies » 5.12.2011 0:28

Shapen perustelu oli hyvä. En tarkoittanut että koko asiassa ei olisi mitään järkeä, vaan siinä etteikö tehoputki auttaisi mitään. Vakioputken teho ei ole välttämättä optimaalinen sylinterin kanssa. Minulla on ihan konkreettista tietoa että tehoputki ehdottomasti parantaa kiihtyvyyttä hieman kevyempien rullien kanssa. Eli sum summarum, tehoputkea vaan kiinni vaikka olisi ruiskuvehe, kyllä se parantaa kiihtyvyyttä.
CemBalo
Pyörä:
Piaggio NRG Power DD
Liittynyt:
22.12.2010 0:25
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut CemBalo » 6.12.2011 17:25

Minkäslainen putki tuo Gianelli Extra on? Tehoa ei kummemmin haeta, vaan lähinnä korviketta vakioputkelle. Gianelli Go:t ja vastaavat voi silti unohtaa, ei se tehokaan pahasta ole ;) Variin säätöjä siis gramman kepeemmät rullat ja +15% vp- ja kytkinjouset? Suutinta isommaks tietty. Onkos vielä muuta? :)
Myynnissä Piaggio NRG Power DD -10!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 6.12.2011 17:43

Extralle ja muille tehokkaammille putkille on suositeltavaa +50% josuet.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
_T3_
Pyörä:
kolaroitu Mbk Ovetto -99 ¤Red Fighter¤ ja EX Kymco agility 50
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
26.2.2010 21:02
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut _T3_ » 7.12.2011 21:44

kaikki nelari skootterien omistajat tämmönen on stagelta tullu: http://www.tmi-janikaasalainen.fi/tehop ... -9104.html iha näin vinkkinä :DD



edit aika samanlainen toi änkkäki on ku kymcon vakio änkkä, mut stage 6 tietää mitä tekee :D
Viimeksi muokannut _T3_ päivämäärä 7.12.2011 22:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Kattokaa galleria ja kommentoikaa
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Zoneri » 7.12.2011 21:59

baotianin vakiputki stage6 merkinnällä:D
Paska mikä paska.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut radon- » 8.12.2011 0:27

Ei tommosella tee yhtään mitään, persdynolla ei kyllä eroa tule havaitsemaan, tehot kannattaa yrittää hakea jostain ihan muualta nelitahdeissa.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 8.12.2011 8:00

^^+1. Ääni voi muuttua, mutta ei siittä tehoa tuu.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista