Retroilija kirjoitti:Paljos prikan poistolla saa yleensä lisää huippuja kinuskiin? Son melko noloa ku mopo kulkee puolkaasulla 40, täyskaasulle laittaa ni kauheet imuäänet eikä mitää tapahu.
Hyvin harvoissa näissä on edes prikkoja. Itse olen kuullut vain yhdestä tapauksesta.
Mikäli on kauheat imuäänet, niin luultavimmin ei ole vakioo ilmanputsaria kiinni. Uskoakseni on kiinni alipainekaasarikin? Se ettei yli puolen kaasun tapahdu mitään johtuu siitä että koska luisti nousee alipaineen voimalla, nousee se ylös asti tietysti silloin kun alipaine on tähän riittävä. Kaasuläppähän säätää vain luistin kalvoon kohdistuvaa alipainetta ja luistin kohdalla oleva läpivirtausala määrää minkä verran moottori soppaa saa. Itsellänikin on luisti katossa jo noin puolella kaasulla.
Koska tällöin kaasuläppäkin on kääntynyt jo niin paljon ja virtausala on ko. kohdassa suurempi kuin luistin kohdalla, ei kaasuläpän lisäkääntyminen lisää enää kaasuttimen virtausalaa, joten se ei mitään vaikutakaan. Ehkä nyt hivenen vähemmän on imukanavassa pyörteilyä täyskaasulla kun kaasuläppä on vaaterissa, mutta mopon kulussa tätä ei huomaa. Kyllähän se voi lisäksi laihallakin olla, mutta omien kokemusten mukaan ei ole mitenkään harvinaista että alipainekaasareissa se luisti nousee ylös jo puolen kaasun paikkeilla.
Tervetuloa vain kinkkiromujen ihmeelliseen maailmaan.
Nimimerkillä romun kanssa tappelua jo vuodesta 2004 saakka
Mikäli taas ei ole alipainekaasaria vaan on kaasari jossa varppi vaikuttaa suoraan luistiin, niin se on laihalla. Isompaa pääsuutinta siis kehiin ja neulan asennon säätö.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein