Ludixmies kirjoitti:Eli olen vääntämässä putkea mönkijääni (vaakaminarelli) Stage6 Racing 70cc pytylle, ja tarkoitus saada mahdollisimman paljon tehoa irti, viri-CDI:n ja tehopuolan verran säädetyillä sähköillä. Vehkeet ja taidot tekemiseen löytyy. Mille kierrosalueelle huipputeho? Itse laittaisin n. 12-13k alueelle, jolloinka sähköt vielä riittävät hyvin. Yli 14k ei oikein jaksa kiertää.
EDIT:
Pohdin tässä myös että saisiko tuosta nykyisestä Tecnigas Quadder pakoputkesta kaivattua lisätehoa irti seuraavalla modifikaatiolla:
Vakiokunto:
Modatun version malli:
Ainakin teoriassa tehoalue suurenee ja kapenee, ja näin saataisiin kunnon tehopiikki kovemmille kierroksille... Mutta miten käytännössä?
Jos ei homma toimi niin ei auta kuin ruveta vääntämään uutta putkea alusta alkaen.
Ohentamalla tehoalue laajenee mutta lopullinen huipputeho laskee ja putkea pidentämällä taas tehoalue siirtyy pienemmille kierroksille eli tuossa käy juuri päinvastoin kuin haluaisit. Jos mahdollisimman vääntävän haluat niin huipputeho niin pienille kierroksille kuin putki on mahdollista saada mahtumaan(pitenee radikaalisti mitä alempana huipputehon kierrokset ovat), melko ohut keskiosa ja loiva loppukartio.(edit: eiku, suora putki(kuten nelareissa) vääntää ehdottomasti parhaiten) Kakstahdissa ei kyllä mitään kunnollista alavääntöä kannata edes tavoitella, kakstahti painottuu enemmän ylärääkyjäksi vaikka tekisi mitä.
Mulla on parin putken teosta kokemusta ja mitoitin molemmat aika lailla samalle kierrosalueelle(8k) mutta toisesta tein piikikkäämmän(blairexhaustissa keskiosan kerroin 3) ja toisesta laajemmin vääntävän(keskiosan kerroin 2.2). Ero oli näissä huomattavan selvä, eli tolla piikikkäämmällä putkella vääntö oli huono vielä jopa 700rpm ennen piikkiä mutta jos kuvitteellisen tehokäyrän kuvittelisi niin 700rpm "myöhemmin" käyrä olisi jo katossa ja sen tunsi ajaessakin. Tuossa vääntävemmässä putkessa taas varsinaista piikkiä ei oikeastaan edes tuntenut, alhaalta väänsi suhteessa paremmin ja kierrosten noustessa huomasi kuinka alkoi vetää paremmin eli aika tasainen tehoalue tuli.
Tuo 11-12krpm tuntuisi aika sopivalta kierrostavoitteelta jos putkesta sattuu tulemaan samanlainen kuin minulla eli piikki alkoi 2000rpm ennen suunniteltua. Jos se mönkijä on variaattorivetoinen niin silloinhan putkesta olisi sama tehdä kohtuu piikikäs ja unohtaa laaja vääntöalue, kuitenkin sentään jonkinlainen että saa järkevän jäykkyiset kytkinjouset ja lähtökin sujuu hyvin..variaattori vaan säätöihin niin sehän menee vaikka kuuhun. Suunnittele sillä blairexhaustilla, se kyllä toimii. Ehdottaisin 10krpm huipputehoa, 2.9 keskiosan kerroin ja muut kertoimet vaan mahdollisimman vääntäväksi.