Tojaa kirjoitti:eikös 72cc pytty käy suoraan vakio kannen kanssa ilman et ottaa venat mäntään?
Aina kun moottoreita kasataan eri sylintereillä, kansilla, nokilla yms joissa mäntä/venakosketus on mahdollinen venttiili-mäntävälys tarkistetaan. Jos tarkistusta ei ole tehty ja luotetaan siihen mitä joku väittää saa syyttää vain itseään jos leviää.
Homma kun on sen verran nopea toimenpidekin että laiskuuteen vetoaminen on laiskuutta ennemmin pelkkää typeryyttä. Purukumikin käy jos ei sinitarraa ole. Itse mittaan nykyään useimmin juurikin purukumilla. Kun pytty ja mäntä on paikallaan pistetään imu- ja pakovenan taskuihin mäntään purukumista kerros ja se leikataan puolittain askarteluveitsellä näin:
Purukimin päälle pistän sormella sipauksen vaseliinia tai pisaran öljyä jos se on lähempänä. Tämä siitä syystä ettei purukumi pyri tarttumaan kiinni venttiiliin.
Sitten kansi ja nokka paikalleen. Itse laitan aina ilman kannetiivistettä eikä kannen muttereita tarvitse kiristää oikeaan momenttiin, mutta löysällekään ei niitä nyt tietty jätetä. Sitten kierretään kampiakselia 2 täyttä kierrosta ja otetaan kansi pois.
Nyt nähdään välyksen suuruus kuten tuossa kuvassakin on. Mä olen pitänyt miniminä 1 milliä kun mittaan ilman kannentiivistettä joka kasvattaa mittaa kasatussa moottorissa. Jos mittaa tiivisteen kanssa niin siihen käytetään vanhaa tiivistettä sillä se on puristunut hivenen matalammaksi kuin uusi tiiviste on. Paras ja varmin on mitata ilman kannentiivistettä.
Mikäli venttiili-mäntävälys on liian pieni niin mä en koskaan nosta sylinteriä. Mä jyrsin aina männän venataskuja isommiksi. Sylinterin nostaminen madaltaa puristussuhdetta enemmän kuin venataskujen jyrsintä (
Nostaminenhan kasvattaa squish clearencea koko squishin alueella). Taskuja saa jyrsittyä dremelillä männän paikallaan ollessakin kun pölynimurilla samalla imuroi kokoajan purua pois. Itse irrotan männänkin jos jyrsiä tarvii, vaikka siitä hivenen enemmän työtä onkin.
Näissä kinkeissä on osissa niin helv*.. paljon eroja että mitään ei kannata ruuvata tarkistelematta kiinni. 72cc kanssa mulla on ollut kiinni 3 eri mäntää ja yksi mäntä on ollut jossa imupuolella mäntä-venavälys oli alle 0,10mm jo vakionokallakin, eli ei kiinni mutta varsin lähellä. Vakionostolla mutta pidempiasteisella nokalla se olisi jo ottanutkin kiinni. Se männänpää oli kyllä hivenen erimuotoinenkin kuin niissä muissa.
Tojaa kirjoitti:paljonko muilla on kulkenut tuolla paketilla? onko paljon iloa laittaa malossin violetti vp-jousi?
72cc:lla ei kulje juurikaan lujempaa kuin 50cc setillä mutta mäet jaksaa nousta jo paljon paremmin. Mulla se violetti jousi oli jo vakiookin löysempi. Ei ollut mitään hyötyä. Lisäksi se kuoleentuikin melko nopeaan ja löyseni vielä entisestään. Nykyään käytän vain vakioo jousta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein