Juu, neulaventtiili säätää viimekädessä sen sopivan bensapinnan tason. Hanalla ei ole moottorin seoksiin missään muussa tapauksessa vaikutusta kuin siinä, että jos sen läpi virtaa vähemmän bensaa kuin pääsuuttimen. Silloin menee laihalle ja lopuksi sammuu, ei rikkaalle.
Luistin neula vaikuttaa eniten luistin nousun keskialueella, pääsuutin täyskaasulla. Seoksien tuijottelu tulpasta on melko hyödytöntä hommaa. Eteenkin jos sitä ei tehdä niin kuin se kuuluu. Jos kaasarin tyhjäkäyntialue on säädetty liian rikkaalle ja tulpan luku tehdään väärin, on tulppa aina musta.
Jotta saataisiin tulpasta luettua säädöt jollakin kaasarin osa-alueella, pitää sillä luistinasennolla ajaa riittävän pitkään jotta kaikki noki varmasti kerkiää tulpasta pois ja moottori tulee välittömästi sammuttaa kyseisillä kierroksilla. Esim jos halutaan tulpasta lukea seokset täyskaasulla, tulisi moottorilla laskea reilusti yli 5km urut levällään, mielummin 10km ja sitten täyslaulusta koneet sammuksiin ja tulppa irti.
Esim jos moottori on täyskaasulla laihalla mutta tyhjäkäynnillä rikkaalla ja vaikka tulpan lukutesti tehtäisiinkin muutoin oikein ja ajettaisiin pitkään täyskaasulla, mutta ennen sammutusta moottori kävisi tyhjäkäynnillä, rikas tyhjäkäynti värjää tulpan sekunneissa uudelleen mustaksi.
Itse olen sitä mieltä, että koko tulpan tuijottelu seosmielessä kannattaa unohtaa kokonaan ja tulpan kuntoa arvioidaan vain koneremonteissa, eli kannattaako sitä enää käyttää. Sekin kannattaa pitää mielessä, että valtaosa tulpan eri väreistä johtui lyijystä, jota ei polttoaineissa ole ollut enää pitkiin aikoihin. Valtaosa tulpan väriohjeista onkin peräisin ajalta jolloin bensoissa oli lyijyä.
Ei tulpan luku silti aivan hyödytöntä ole. Jos se on normaalissa sekalaisessa ajossa kahvinruskea, niin seokset on jotakuinkin ok kaasarin eri osa-alueilla, mutta mikäli se on kuiva musta, eikä karstaa näy, voi kaasari olla jollain osa-alueella vaikka täydellisissä säädöissä ja vain yhdellä osa-alueella ei.
Automaattiryyppyä ei kannata sitäkään unohtaa. Jos ajelee paljon siten että ryyppy on vähänkin päällä, on tulppa taatusti aina musta. Jos tulppa on öljyinen tai karstaa on runsaasti, niin se yleensä kielii siitä, että öljyä palaa turhaan + karstaa on myös venoissa jolloin niiden virtauskyky on heikompi. Silloin kannattaa avata ja rempata motti, ei näiden koneen aukasu niin mahdoton homma kummiskaan ole.
Paras on opetella kuuntelemaan moottoria. Liian rikkaan tai liian laihan moottorin oppii kuulemaan, vaikka näissä ei yleensä booaus-ilmiöö laihojen seoksien yhteydessä yleensä kovin hyvin kuulekaan.
Pistetään tähän taas noita kirjoittamiani kaasariasioita -
viewtopic.php?f=33&t=85507&p=4292434&hilit=virtausala#p4292434
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein