Kuvailemasi oireet on enemmänkin ominaisuuksia, kuin vikoja. Tervetuloa vain kiinan 4T maailmaan. Liikennevalosammumiset on tavattoman yleisiä, ne on mahdollista saada pois mutta vaatii syvällistä säätämistä kaasarin kanssa. Syy on alipaineella toimivassa luistissa. Joskus se laskee liian alas ja kone tukehtuu sammuksiin. Mikään mekaaninen stoppari kun ei rajoita luistin liikettä kuten perinteisissä kaasareissa. Eli kun ulkoilman paine vaikuttaa luistiin, siten se toimii jonain päivänä täydellisesti, toisena ei. Luisti saattaa huonolla tuurilla alkaa pumppaamaan hysteerisestikin sekoittaen koneen toiminnan täysin.
https://youtu.be/fnJuGZl1vnQToiset yksilöt on umpipaskoja, useimmat ei ole sen parempia vaan ne on vain vähemmän paskoja. Hyvänä päivänä kaikki toimii, huonona kannattaa kokeilla kääntää sukat toistepäin vessan patterilla. Se nimittäin toimii ihan yhtä hyvin kuin joku muukin konsti. Reilu 10v olen näiden kanssa touhunnut. En todellakaan voi sanoa olevani näihin rakastunut, ei vain raha ole oikein kunnon laitteisiin riittänyt ja näiden osat on suoraan verrannollisia laatuun, eli ne on äärihalpoja. Eteenkin suoraan kiinasta tilattuna.
Pitkävenaiset (69mm) koneet on hieven tehokkaampia, mitä lyhtvenaiset (64mm), mutta luotettavuus molemmissa huono. 4-venaista ei kannata virittää yhtään ja jos sellaisen on sattunut saamaan, se kannattaa ihan jo venojen säätämisen vuoksi muuttaa 2-venaiseksi.
72cc on vähimmäisvaatimus jos näillä aikoo ylämäkiä työntämättä ajaa. 82cc sarjaa suosittelen. Siis suorituskykymielessä, mutta yhtään kauemmaksi ei kannata lähteä mihin kotikylän kirkontorni näkyy. Olen sen verran monta kertaa saanut työtää omaa rakkinetta ja peräkärryillä hakea tuttujen kiinan 4t romuja, että edes naapurikylään en tolla lähde, enkä suosittele sitä muillekaan. Kotikunnan kauppa- ja kalareissuja vaan. Luotettavuus näissä on verrattavissa käsikranaattiin josta on sokka poistettu. Kiinan 2T pelit tuntuu olevan parempia mitä nämä 4T koneet, vaikkei niitäkään tietty mihinkään aprilliaan verrata voi.
Mutta sitten jotain perusjuttuja mitä tarkistaa :
Ventttiilivälykset
Kaasarin kalvossa ei saa olla repeytymiä
Bensahanat toimii alipaineella. Itsellä on hajonnut monta (osa jämähti auki osa kiinni, jotkut osittain)
Imukaulaan tulee murtumia ja se pitää aika-ajoin uusia.
Ilmanputsarin kiinnitys kaasariin kovettuu, eikä pysy enää kiinni. Ilmanputsarin kotelo on siis näissä kuluva osa.
Imukaulan bakeliitit hajoilee itsekseen. Multa on hajonnut monta.
http://i10.aijaa.com/b/00616/12066121.jpgKaasarin seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoasaan tyhjäkäyntipiiriin kuten muissakin kaasareissa. Se on itseasiassa tyhjäkäyntisuuttimen hienosäätö, täys/osakaasusäätämiseen sen ruuvailussa ei ole vaikutusta.
Pistänpä taas tänkin..
-Zone- kirjoitti:-Zone- kirjoitti:Pistänpä tähän itseltäni lainauksen, kun en jaksa sitä uudelleenkaan kirjoittaa. Ehkä se saa ymmärtämään kaasutinta paremmin. Rautalankaversiona asia:
Mikä on kaasutin?
Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa mopon kulkevaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...
Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan mopolla ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.
Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on suurimmassa kohtaa pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.
Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.
Seossuhde.
Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.
Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.
Täyskaasulla neula ei enää vaikuta vaan koska pienin nimittäjä määrää minkä verran maksimisaan voi läpi virrata, seossuhteen määrää täyskaasulla pääsuutin. Yksinkertaistaen: Neulan ja suutinputken välinen rako on tuolloin jo pääsuutinta suurempi.
Seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntipiiriin jolloin sillä ei ole käytännössä vaikutusta mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntiin ja siihen hetkeen kun kaasua hivenen avataan jolloin tyhjäkäyntipiiristä siirrytään pääsuutinpiirille.
Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.
Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla keskialueen seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan on sen päästä ohuempi. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein