Gasket: Eli kuten sanoit, pienempi vauhtipyörä (sekä säteeltään että massaltaan) on yksi suuri etu. Se pyörii vaivattomammin, koska siinä on pienemmät magneetit. Ja mitä pienempi inertia kampiakselilla on, sitä paremmin korkealauluinen kone toimii, ja tietenkin myös ottaa kierroksia paremmin. Isompi inertia toimii sitten paremmin "vääntökoneissa". Fysikaalista selitystä en lähde miettimään juuri heränneenä
Sitten päästään säädettävyyteen. Eli kun kisasähköissä ei ole paikkaa kiilalle, eli sytytysennakko on täysin vapaasti säädettävissä ensin vauhtipyörän paikalla, ja sitten staattorin asennolla. Kireämmissä koneissa (vakiosähköjä käytettäessä) ennakko on aivan liian myöhäisellä, joten palorintama ei kerkeä täysin levitä palotilassa, ja suurin paine saavutetaan liian myöhään yläkuolokohdan jälkeen. Ja sanomattakin selvää että silloin paine on pienempi kuin olisi mahdollista.
Ja vaikka vakiossa voidaan säätää perusennakkoa pienillä modifikaatioilla, se heittää metsään koko muun kierrosalueen kuin piikin. Eli jos oletetaan että kisakoneessa säädät ennakon sopivaksi (aikaisemmalle) vaikka 13 500 rpm -kierroksilla, kone todennäköisesti nakuttaa itsensä pidemmän päälle hajalle matalemmilla kierroksilla. Se tuskin käy hyvin tyhjäkäyntiä, ja käynnistyvyys on täyttä tuskaa. Tämä siis olettaen että käyrä käyttäytyy samalla lailla kuin ainakin Peugeotin vakio CDI:ssä, eli muttuu tasaisesti myöhäisemmälle koko ajan.
Sitten päästään kisasähköjen puolaan ja CDI-boksiin. Itse puolahan ei ole kovin ihmeellinen, tuottaa vain korkeamman jännitteen ja on suunniteltu toimimaan yhteen itse kisasähköjen CDI:n kanssa. Sisäiset eristeet ovat todennäköisesti paremmat korkeampia kierroksia sekä jännitettä ajatellen.
Kisasähköjen CDI-boksi eroaa normaalista viri-CDI:stä käyrän osalta. Siinä on paljon hienostuneempi syttykäyrä, joka ei todellakaan koostu muutamasta portaasta, vaan on portaaton koko alueellaan (interpoloitu). Myös digitaalisissa sähköissä joissa käyrälle voidaan määrätä ennakot tiettyjen kierroslukujen välein, käytetään interpolointia ennakon määrittämiseen. Kehtaisin väittää että kisasähköjen CDI:t toimivat vielä korkeammilla kierroksilla kuin perus viri-CDI:t.
Joissain kisasähköjen CDI-bokseissa on myös mahdollista vaihtaa sytytyskäyrää ajossa, normaali käyrä aiheuttaa vähemmän stressiä koneelle ja kireämpi käyrä voidaan ottaa käyttöön vaikka liikennevaloissa kun tekee mieli lähteä viivalle.
Itselläni on käytössä käyrän 2-mukainen syttykäyrä: