Variaattorin ja kytkimen säätäminen
Variaattorin tekniset toimenpiteet (käsittää rullien, kytkinjousien, vp:n ja kytkimen vaihdon, prikan poiston jne.)
Kannattaa myös pitää mielessä seuraavat usein kysytyt asiat:
- Prikan tai rullakupin rajoitinlevyn poistamisen yhteydessä EI tarvitse vaihtaa suutinta.
- Vakioskootteriin/kurittomaan EI kannata vaihtaa eripainoisia rullia. (Ei koske välttämättä kiinalaisia skoottereita)
- Teharilliseen +15% kytkinjouset ja +15% vastapainejousi. Rullien säätäminen aloitetaan gramman kevyemmistä.
- Jos alkuperäiset jouset ovat löystyneet, eli liikkeellelähtö ja kiihtyvyys ovat huonoja koneen matalien kierrosten vuoksi, vakioon sopivat +7% kytkinjouset ja +7% vastapainejousi.
- Viritysvariaattorin (Malossi Multivar, Polini SpeedControl) vaihdosta saadaan hyötyä yleensä vasta rankempien virtysten jälkeen tai jos vakiovariaattori on erityisen kulunut taikka laadultaan heikko.
- Optimisäädöillä skootteri kiihtyy parhaiten ja saavuttaa myös suurimman huippunopeuden.
Videot rullien ja vastapainejousen vaihtamisesta (kytkinjousien vaihto onnistuu samalla kuin vp:n), kiitos strmix ja HaGss.
Aloitusviestiin voidaan tarpeen mukaan lisätä vielä usein kysyttyjä asioita, esimerkiksi eri vp-jousten sekä kytkinjousten värikoodit(=jäykkyys). Näistä voi tehdä myös oman artikkelin Tietopankkiin.
Vanhat viestit löytyvät täältä.
Shape edithhh: Lista, jossa on myös suht. uudet mallit myös mukana. Kiitokset linkistä Zonerille!