Parannusehdotukset ja lisäykset YV:llä jollekkin alueen moderaattoreista.radon- kirjoitti:TÄMÄ KETJU KOSKEE SIIS KAIKKIA KIINALAISTA ALKUPERÄÄ OLEVIA NELITAHTISIA SKOOTTEREITA
MM. SEURAAVAT MERKIT
- Fude
- Milan Sport
- San Remo
- Baotian
- Solifer
- Sanili
- Yiying
- Peugeot V-Clic (saattaa olla muitakin "euro"-skoottereita)
- Kymcon nelitahtimallit (Agility yms)
- keeway/cpi/generic 4T skootterit
Näitähän on siis suurimmaksi osaksi kolmea eri mallia, joita sitten eri merkit ovat nimenneet haluamikseen. Kaikkien mallit alkavat siis "BT49QT- " ja joku numero:
BT49QT-7 -------------- BT49QT-9 --------------------- BT49QT-12
(muitakin malleja toki on, mutta pääsääntöisesti liikenteessä nähdyt ovat näitä)
http://www.motot.net/wiki/Baotian/Fude_skootterit
Ja sitten on nämä Solifer Retro yms paskat, jotka on sitten ihan yksilöitä joita ei löydy kun yhdeltä valmistajalta.
Ja tekniikkahan näissä on sitten täysin identtistä, ohjaustangon katkasijoita ja virtalukkoja myöten joten osat käyvät täysin ristiin, ja varsinkin moottorin ja kaasarin osalta jos lukee "4T kiinanskootterit" niin osa silloin käy, lukuunottamatta variaattorinhihnaa josta myöhemmin lisää...
VARAOSAKAUPPOJA - Oman kokemukseni mukaan monestakaan mopoliikkeestä ei saa hyvin osia kiinanscoottereihin joten tässä liikkeitä, mistä voi itse tilailla:
http://www.virijavara.fi - Suomalainen kiinanskootterien varaosaliike, kenties paras ja halvin? nopeat toimitukset.
http://www.gy6-motor.de - Saksalainen viritys ja varaosia myyvä liike, halvempi kuin virijavara mutta postikulut parikymppiä suomenmaalle
http://www.forextreme.de/ - Saksalainen liike, melko samankaltainen kuin gy6-motor.
http://www.exportstrength.com/index.php - Brittiläinen viri- ja varaosaliike, tästä liikkeestä ei vielä kokemuksia, saa raportoida ketjuun jos niitä ilmenee.
Kirjottakaa ketjuun lisää jos tulee mieleen, mutta näistä liikkeistä nyt saa melkolailla kaiken tarvittavan osan, isommat sylinterit ym.
KORJAUSOHJEITA (kirjoittakaa ketjuun, joku moderaattori/minä voi lisätä ne tähä)
- Katsomalla Jore1961:n videoita youtubesta, opit kanssa melko paljon kiinanscoottereiden tekniikasta ja opit korjaamaan. Katso siis ne: http://www.youtube.com/Jore1961
Öljynvaihto: (noin 1500-2000 km välein) Käytä ensin moottori lämpimäksi, että öljyt valuvat paremmin ulos. Etsi sitten moottorin alapuolella oleva öljyproppu ja avaa se sopivalla lenkkiavaimella/hylsyllä ja valuta kaikki öljyt pois. Kun öljyt ovat suurimmaksi osaksi valuneet (että ei tule kuin tippoja enää pois), kiristä proppu käsikireyteen (eli niin että se pysyy siinä mutta ei vuoda öljyä). Öljynsuodattimen voit vaihtaa myös jos haluat, itse en näin ikinä kyllä ole tehnyt. Sitten moottorin oikeassa kyljessä, puhallinkopan vasemmalla puolella (ja pakoputken yläpuolella) on öljytikku, sen saa käsin ruuvaamalla irti ja siitä sitten valutat sopivan verran öljyä, 7-8dl on sopiva määrä mitä sinne yleensä taitaa mennä. Sen verran, että öljypinta on mittatikun min-max rajan välissä, ei alle eikä yli.
Venttiilivälykset:
Hyväksi havaitut säädöt ovat, että säädät imuventtiilin noin hieman alle 0,10mm (~0,08 voi olla sopiva) ja pakoventtiilin 0,10mm. Näillä itselläni toimi erittäin hyvin, käynnistyvyys ja tyhjäkäynti paranivat huomattavasti kun sääti venttiilit näin.
Variaattorin hihnan pituudet: Moottorin lohkoja on olemassa kolmea eri kokoa, ja toki sitten hihnoja myös vastaavia pituuksia. Eli jos skootterissasi on 10" tuumaiset renkaat, niin siinä on 669 pitkä hihna. Tässä hieman suuntaa antavia vinkkejä miten saada selville oman hihnan koko:
- 10" tuumaisissa skoottereissa on aina 669 pitkä hihna.
- 12" skootterissa voi olla sekä 729 että 788 pitkä hihna. 729 on selvästi yleisempi, mutta 788 hihnan tunnistaa mm siitä, että variaattorin koppa on pisin mahdollinen, tai sitten otat kopan auki ja luet hihnasta tietoja.
VAKIO TULPPA ON PASKA, SAMOIN TULPANHATTU. Säästyt monilta ongelmilta kun vaihdat heti aluksi ne jo kunnollisiin, häiriösuojattuun tulpanhattuun ja NGK C7HSA tulppa käy hyvin vakion tilalle.
KAASARISTA
Selitänpä tähän osioon täysin omien kokemuksieni pohjalta skootterin vakiokaasarista ja sen ongelmista. Vakiokaasari on hyvä niin kauan kun se on säädöissä, mutta sitä ei voi oikein säätää muuten kuin ostamalla isompaa pääsuuntinta, muut eivät juuri vaikuta mihinkään.
Eli kaupasta ostettunahan mopo toimii ihan hyvin, yleensä ei mitään ongelmaa pitäisi tullakkaan ellei joku osa sieltä yhtäkkiä hajoa tai kalvoon tule reikiä (joka ei ole yhtään epätavallista). Ei kannata mennä säätämään ellet ole ostanut isompaa sylinteriä tai muuta vastaavaa, pakoputken vaihtamisen yhteydessäkään ei tarvitse vaihtaa suutinta tai mitään, tai variaattoria säädettäessä.
Aika paljon ongelmia kaasarissa aiheuttaa säännöllisesti hajoava ja turpoava luisti, joka on siis muovia ja bensahan yleisestikään ei tee hyvää muoville (vaikkei se sitä varsinaisesti hajotakaan). Jos mopossasi esiintyy käyntihäiriöitä, vika on hyvin usein juurikin tässä luistissa ja sen vaihtaminen on hyvin yksinkertaista ja halpaa: uusi luisti maksaa n. 10-15 euroa ja niitä saa melko monista mopokaupoista vaikkeivat merkkiä myisikään.
Luistin vaihto-ohje:
Ota istuinosa tavaratiloineen moposta irti, se on kiinni joillakin pulteilla joten en ala selittämään sen irrottamista, se pitäisi onnistua ilman sen kummempia mekaanikon taitoja. Sitten kun kaasutin on näkyvissä, näet sen päällä kannen (aivan päällimmäisin osa kaasarista kun sivusta katsotaan), joka on kiinni kahdella ruuvilla kulmistaan kaasarissa. Otat sen irti ja katsot mitä osia, prikkoja, jousia yms siellä välissä on ja pistät mieleesi missä järjestyksessä purit että osaat koota sen takaisin.
Sitten nostat luistin neuloineen kaasarista irti ja kokoat päinvastaisessa järjestyksessä missä purit, muutaman kerran jälkeen homma alkaa luonnistua kuin vettä vaan.
Erittäin yleinen vika on siis tuo luistin jumittaminen. Mopo voi toimia hyvin, tai jopa paremmin myös ilman luistia, kannattaa kokeilla ennen uuden luistin ostamista. Ainoa ongelma tässä voi olla että mopo booaa ja sammuu jos tyhjäkäynniltä nopeasti käännäat kaasun täysille, mutta mikäli kiihdytyspumppu toimii niin ongelmaa ei pitäisi olla. Eli luisti voi olla myös ihan täysin turha kapistus vakiokaasarissa!
Toinen yleinen vika on ryyppy, joka valitettavan usein ei toimi oikein joka johtuu usein ryypyn johtojen rispaantumisesta/hapettumisesta jolloin ryyppy ei pääse sulkeutumaan sähkövirran ansiosta, jolloin ryyppy on kokoajan päällä ja koneen lämmetessä mopo ei toimi oikein tai pysy käynnissä ollenkaan. Kannattaa siis tarkistaa ryypyn johdot (lähtee siitä mustasta mötikästä kaasarin vasemmalla puolella (takaa katsottuna), jos ne ovat ehjät niin sillon todennäköisesti ryyppy on viallinen ja vaihdettava uuteen. Jos sinulla on toimiva sähköryyppy niin ole onnellinen äläkä vaihda sitä mihinkään, se on yksi parhaista puolista tässä mopossa kun ei tarvitse itse sählätä ryypyn kanssa.
Kaasarin voi halutessaan myös vaihtaa toisenlaiseen (esimerkiksi Mikuni tai Dellorto), mutta kannattaa yrittää hankkia sellainen, jossa on kiihdytyspumppu, jota ilman ilmenee tuo ongelma että tyhjäkäynniltä annettaessa nopeasti paljon kaasua mopo sammuu, joten kaasuttaminen täytyy tehdä hitaasti että mopolla voi ajaa.
KURISTUKSET / VIRITYS
Näissä skoottereissa on ollut tosi montaa erilaista kuristusta. Vanhimmissa malleissa voi olla jopa pakoputkeen hitsattu prikka ja/tai hukkaputki, nämä poistamalla saa jonkunlaista aikaan mutta ei välttämättä hirveitä tehonlisäyksiä. Kaasuttimessa voi olla kuristuksia, itselläni oli kaasukahvarajoitin kaasuttimessa joka esti kaasun kääntymistä loppuun asti. Sekä kaasuttimen kannessa voi olla sellainen tappi, joka estää luistin nousua tarpeeksi ylös ja näin vähentää tehoa.
Variaattorin rullat voi vaihtaa huoletta 5g tai 5,5 gramman rulliin, tässä linkit sopiviin:
http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=174 (5gr)
http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=175 (5,5gr)
Jos haluat tehonlisäystä, ÄLÄ VAIHDA ILMANSUODATINTA, sillä et saa mitään tehonlisäystä aikaan, kovemmat äänet vain ja poliisejakin alkaa aina vain enemmän menopelisi kiinnostamaan. Vakio käy vaikka 90cc:llä erinomaisesti kunhan pidät sen puhtaana.
Jos haluat saada jotain oikeaa tehonlisäystä, niin vaihda isompi sylinteri. Huippunopeutta ei tule kovinkaan paljoa, mutta vääntö ja siinä samalla myös kiihtyvyys kasvaa parempaan suuntaan ja mäet nousee ihan eri tahtiin.
http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=144 (63cc, käy hyvin vakion korvaajaksi)
http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=145 (72cc, vääntöä tulee lisää)
http://gy6-motor.de/GY6-roller-139ma-13 ... A-QMB.html (90cc, aikalailla suurin mitä vakiolohkoille saa)
Ja kaveriksi voi ostaa myös isoventtiilikannen, sillä saa aina vaan lisättyä vääntöä.
http://gy6-motor.de/90cc-50mm-Racing-Cy ... c-GY6.html
http://gy6-motor.de/GY6-roller-139ma-13 ... -3963.html (sisältää sekä sylinterin, että isoventtiilikannen)
Näillä luultavasti saat ihan tarpeeksi tehoa irti skootteristasi. Älä vaihda pakoputkea niin ei herätä niin paljoa huomiota ja äänetkin pysyvät kohtuullisina!
Isomman sylinterin kanssa voi harkita myös isompaa kaasutinta, jos on isoventtiilikansi myös, en mene varmaksi sanomaan että tuoko se isoa tehonlisäystä mutta kyllä siinä jotain eroa pitäisi olla. Tässä jotain suuntaa antavaa, liian isosta kaasuttimestahan ei ole mitään haittaa sitten.
72cc - 18-20mm
90cc - 24mm on loistava kun säädät sen oikein. Ja edelleen vakioilmanputsari käy, älä osta powerfiltteriä äläkä pipercrossia tehon toivossa.
NOKKA-AKSELIT
Isomman sylinterin kanssa kannattaa myös harkita viritys nokka-akselin hankkimista. Sillä nimittäin saat lisää venttiilien aukioloasteita (eli toisin sanoen venttiilit ovat auki pidempään, ja saat näin enemmän polttooainetta sylinteriin ja sieltä pois kuin vakionokalla), mutta tämän huonona puolena voidaan pitää sitä, että melko usein alaväännöt heikkenevät mutta yläkierroksille tulee lisää tehoa.
Valmiita viritysnokka-akseleita ei taida kauheasti olla, tai niiden hyöty on kyseenalaistettu useasti.
http://www.tmi-janikaasalainen.fi/virit ... -3348.html
Tuota voi kokeilla, jotkut ovat saaneet lisää tehoa mutta jotkut haukkuvat vakion kaltaiseksi. Eli mitään täysin varmaa tietoa ei ole.
Mutta varmaksi voidaan sanoa, että tästä nokasta saa enemmän tehoa kun mistään:
http://www.youtube.com/watch?v=tqnaVdO8 ... ideo_title
Elikkäs vakionokka mistä tuota modataan (alunperin siis 125cc nokka, saa kyllä sovittamalla sopimaan myös 50cc kanteen), on tämä: http://www.wandamotor.fi/product_info.p ... ts_id=1831
Ja videosta katso ohjeet, itse en ole tuota toteuttanut enkä aio toteuttaa joten sen toteutus jää omalle vastuullesi. Jorella saattaa tosin olla myynnissä noita A11 nokkia muokattuna 50cc koneisiin, kysäise häneltä niin hän saattaa niitä myydä, mutta ei todellakaan mitenkään halvalla vaan satasen pintaan luultavasti pyytää niistä. Mutta siis tämä on ainakin varma keino saada lisätehoa jos sinulla vain on taitoa sorvailla ja soveltaa tuota A11 125cc nokkaa tuohon koneeseen.
Noista valmiista nokista siis ei ole varmaa tietoa, tuovatko ne paljon lisätehoa mutta tuo A11 125cc nokka modattuna tuo ainakin.
SÄHKÖRAJOITIN
Joissain malleissa on vakiona sähköinen nopeuden tai kierrosrajoitin; jos CDI-boksissa on yksi ylimääräinen johto, joka tekee vain mutkan ja palaa sitten takasin CDI boksiin, pistä mopo käyntiin, katkaise se ja jos mopo jäi käyntiin niin käy testaamassa, kulkeeko enempää. Todennäköisesti tämä on kuristus.
http://www.youtube.com/watch?v=7l0Hi_8XSZY
Sitten, joissain mopoissa taas on sähköjärjestelmään kytketty rajoitin, joka tunnistaa esimerkiksi takavariaattorista, milloin mopon vauhti menee liian suureksi ja rupeaa pätkimään sytytystä. Tämän voit katsoa avaamalla variaattorinkopan, ja jos siellä sisällä menee minkäännäköisiä johtoja niin ne on melkein satavarmasti nopeudenrajoittimen johdot, rajoittamattomana variaattorinkopan sisäpuolella ei pitäsii olla minkäännäköisiä johtoja.
Edellinen topic luettavissa täällä.