Maxwog
- Liittynyt:
- 30.5.2020 10:14
Hei,
Eli kyseinen ruiskupeli antaa seuraavat vikakoodit ja ne eivät nollaannu vaikka ohjeen mukaan yrittää (3,4,5,6,7,8,9,11,12,13,14,15,17,18,20). Onko ajatuksia ja ideoita?
Kaikki anturit mille löysin netistä viitearvot on mitattu ja on ok. Johdotus katsottu läpi ja ei näkyviä vaurioita. Kipinä tulee hienosti ja kun suihkauttaa käynnistysspraytä ilman sekaan, niin lähtee heti käyntiin (toki sammuu samantien). Tulppa ei missään vaiheessa kastu bensasta, joten sitä ei palotilaan tule yhtään. Itse järkeillyt, että jokin sähkövika tuon vikatilan aiheuttaa? Polttoainesuuttimen kun irroittaa, niin polttoainepumppu on kerännyt sinne paineen ja ainetta lentää kupista. Kaikki ideat ja ajatukset ovat tervetulleita.
Tässä vielä vikakoodit tekstinä (lihavoidut siis aktiiviset) , niin ei tarvitse niitä kaivella:
Engine overheat ECU 01
Pick-up sensor failure ECU 02
Wrong signal from throttle position sensors ECU 03
Wrong signal from throttle position sensor 1 ECU 04
Wrong signal from throttle position sensor 2 ECU 05
Throttle position sensor 1 malfunction ECU 06
Throttle position sensor 2 malfunction ECU 07
Throttle position sensors malfunction ECU 08
Incorrect charging voltage ECU 09
Oil pump malfunction ECU 10
Air injector malfunction ECU 11
Fuel injector malfunction ECU 12
Ignition circuit malfunction ECU 13
Fuel pump malfunction ECU 14
Engine rpm limiter tripped ECU 15
Error in ECU power supply ECU 16
Rpm limiter tripped while starting ECU 17
Engine temperature sensor malfunction ECU 18
Coolant Temperature Sensor ECU 19
Coolant Temperature Gauge ECU 20
Injection System Warning Light (pre Digi-Dash) ECU 21
Error on ECU Throttle sensor connection ECU 22
Atmospheric pressure sensor malfunction ECU 23
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
Anna vaan pyöriä koodien. Pitäs kyllä nollaantua mutta kestää kauan kaikkien pyöriä 4 kertaa läpi. Huolehdi että akku kestää.
Nollaa ja lue sitten koodit uudelleen.
Maxwog
- Liittynyt:
- 30.5.2020 10:14
Kiitos! Olin ymmärtänyt että viat katsotaan 4 kertaa niin, että välissä aina aloitetaan uudestaa. Nyt annoin lähes tunnin pyöriä ja kaikki nollaantui.
Laitos ei lähde vielä käyntiin. Starttauksen jälkeen tulee aina viat 11 ja 12. Ei siis muita enää. Täytyy huomenna selvittää mikä voisi siis aiheuttaa ruiskuun viitaavat vikakoodit.
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
Onkos kauan seissyt ja mitä bensaa sisällä?
Suuttimet saattaa jumittua ollessaan pitkään kiinni. Suuttimet saattaa saada auki antamalla 9 V paristoilla sille virtaa. Johdot pitää yhdistää suuttimet napoihin mutta johtoja ei saa pitää kauaa. Napsauta vaan. Jos paristo ei riitä, kokeile mopon akkua. Ole varovainen. Kun suutin napsahtaa, sen pitäisi toimia.
Maxwog
- Liittynyt:
- 30.5.2020 10:14
Historia laitteella on sellainen, että eka omistaja jätti normaalisti talveksi seisomaan ehkä vuonna 2006. Seuraavaan kesä ei enää lähtenyt käyntiin. Tuon jälkeen skootteri on seisonut eri omistajien tallissa, mutta kukaan ei ole jaksanut siihen perehtyä sen enempää. Ja nyt sitten tuli minulle. Minulle tullessa tankki oli tyhjä (tai ainakin lähes) ja sinne pari litraa uutta 98:a olen laittanut.
Olen nyt mitannut polttoaine- ja ilmasuuttimien vastursarvot ja ne on ok. Myös suuttimien rele toimii ja virtakytkettynä antaa plussan molemmille suuttimille. Miinus tulee sitten molemmille suuttimille, kun alkaa starttaamaan. Myös johtot ECU:lle suuttimilta mitattu ja ok. Eli tuo jummissa olevat suuttimet taitaa jäädä nyt enää vaihtoehdoksi.
Varmaan sekä polttoainesuuttimelle, että ilmasuuttimelle voi tuon shokki hoidon 9V jänniteellä antaa, koska vikakoodit tulee nyt molemmista. Tai aloitan kyt ensin tuosta polttoainesuttimesta, että saan sen napsahtamaan ja sitten kokeilen miten lähtee käyntiin..
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
Varmista että öljypumppu toimii kun seissyt noin kauan. Muutenkin saattaa letkut vuotaa kun ovat haurastuneet. Jos on sähköinen öljypumppu niin sen saa pumppaamaan kun laittaa virrat päälle kaasu pohjassa. Pidä kaasua pohjassa ainakin 15 sekuntia niin pitäisi alkaa pumpun pumppaamaan. (äljypumpun ilmaus toiminto) Anna hieman extra öljyä. ei paljoo
Näissä bensan sekaan ei saa öljyä laittaa.
Näissä pitää käyttää vain tayssynteettisiä kaksitahtiöljyjä. Castrol TTS racing on hyvä.
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
13.14 vuotta seissyt, ei ihme jos on suuttimet jumissa
Mut hienoa jos saisi vanhan rouvan taas toimimaan. Ruiskuskootteri on ekoteko
Maxwog
- Liittynyt:
- 30.5.2020 10:14
Ei vielä vanha rouva suostunut kännistymään
Suutin napsahtaa ja aukeaa 9v paristolla. Irroitin koko paketin ja testasin niin bensa suhkuaa. Eli se suutin olisi kunnossa. Mittasin tuolle suuttimelle tulevan jännitteen startatessa (liittimestä), niin se oli noin 3,2v. Tämähän on nopeita sykäyksiä, joten ei taida tuo minun mittari pystyä näyttämään tarkasti. Millä jännitteellä suutin aukeaa? Mikä voisi aiheuttaa alijännitteen tuohon, jos sellainen vaiva? ECU rikki vai onko jokin erillinen jännitteen säädin, mikä voisi olla rikki?
Maxwog
- Liittynyt:
- 30.5.2020 10:14
Kaivoin kaapista oskilloskoopin ja aloin mittaamaan tarkemmin. Suuttimen piuhaan tulee hieman alle 10v nopeita pulsseja kuin se on irti. Kun sen kytkee suuttimeen ja mittaa, niin ei tule enää käytännössä mitään. Ihan pieniä piikkejä näkyy, mutta käytännössä alle 0,5v.
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
Sun pitää ilmasuuttimelle tehdä sama homma. Sen navat on pahemmassa paikassa. Ilma-injektori on sen bensiini-injektorin perässä. Sekin on tod näk tukossa. Sen voi napsauttaa auki myös ecun liittimestä kun ottaa ecun irti, mutta pitää olla 100 % varma että annat oikeisiin johtoihin jännitettä.
Hienoa kun sulla on skooppi. Käsittääkseni suuttimia ajetaan pussinleveys moodilla ja tyhjäkäynnillä syöttö on tosi pientä. Injektorin resistanssi on niin pieni että jännite katoaa suuttimen ollessa kiinni. Siellä tuskin on mitään vikaa pulssin syötössä.
Pulssia voi seurata kytkemällä ledin suoraan napoihin, Joku pieni esivastus riippuen ledistä.
Helppo tapa varmistaa että bensiini-ilmaseos tulee suutinpaketista läpi, on ottaa suutinrunko käteen siten että siinä on myös ilma injektori kiinni, bensaletkut kiinni, ja ilmareikään annat kompurasta o,5-1 bar paineen. Tällä paineella jaksaa käsin pitää ilmasuutinta paketissa kiinni. Naru jarrukahvaan ja toisella kädellä paina starttia. Saat kauniin seos suihkun jossa bensiini on pientä sumua.
Ilma-injektori irtoaa kun irroittaa suutinrungon ja pyöräyttää moottoria. injektori lentää kaaressa puristuspaineen vaikutuksesta, joten rätti valmiiksi niin saat kopin eikä se hajoa. Ilma-injektorissa on valkoinen tiiviste joka tahtoo turvota. testin jälkeen tippa 2-t öljyä tiivisteeseen ja asenna injektori heti takaisin. jos päätät sen sieltä purkaa.
kasatessa kaikkiin o renkaisiin ohuesti 2 t öljyä.
Alijännitettä voi olla vain jos liitokset huonoja, näin tuskin on. Olet varmasti osannut tutkia ne.
Kyllä se vielä savuttaa (:
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
Ja aina kun kokeilee jotain että joku liitos on irti, niin kannattaa nollata vikakoodit. Tietyt vikakoodit on sellaisia, että jos on koodi muistissa, ecu ei edes yritä syöttää bensaa moottoriin.
mopoäijä56
- Liittynyt:
- 30.9.2010 18:18
Tuo on varmaan hyvä idea syöttää kompressorista painetta. Ainakin omassa ditechissä ilmakompressori oli aivan kuollut. Lisäksi oli bensapumppuvikaa. Tuubissa on paljon videoita, joissa vaihdetaan kaasari ruiskun tilalle. Hankalampaa minarellissa, kun on sähköinen öljypumppu. Piaggiossa on vanha kunnon mekaaninen pumppu. Tulee kyllä aivan hyvä mopo ainakin kaasutinversiona, jos hermot menee ruiskuvikojen etsimisessä. Ruiskuversion korjaaminen on toki hieno asia ja silloin voi pitää itseään aika taitavana monttöörinä. Uudet ruiskuosat ovat aika arvokkaita, joten kannattaa laskea, paljonko voi rahaa mopoon upottaa.
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
Itseä ihmetyttää miksei ruiskuja ole enempää markkinoilla. 2-tahtiruisku aivan ylivoimainen tehon ja päästöjen suhteen. Noista kuitenkin on jo 20 vuoden kokemus niin voitais tehdä ihan idioottivarmoja ruiskuja jos haluttais. Mikä nelitahtimopo kulkee alle 2l/100 km? Vastaavalla teholla? Suorasuihku 2-tahti aivan huutaa turboa lisäksi. Olisi enemmän resursseja niin alkaisin kehittää.
Orbitalilla niin vahva patentti kai tuosta että pitäisi kehittää jokin toisenlainen ratkaisu.
Orbital perustanut myös säätiön jonka tavoitteena myydä 100 miljoonaa muutossarjaa aasiaan, jossa kaasariverio muutetaan ruiskuksi. Aasiassa 60% ilmansaasteista on peräisin pienistä kaksitahtimoottoreista. Indonesiasta löytyy jo nettisivuilta muutossarjaa.
Kaasarimuutoksessa pitäis tehdä oma mikrokontrolleri joka säätäis sytkän kierrosten mukaan ja tuplaisi öljynsyötön. Tuota Ditech ecua ei ole saatu hakkeroitua niin että koodia saisi muokattua oman tarpeen mukaan. Yrityksistä huolimatta.
Edulliselle kaasarimuutossarjalle olisi kysyntää. Voisi myydä ecun ja ruiskuvehkeet ja pumpun niin jäisi voitolle.
Morinin saa edullisesti kaasarille muutettua kun vaan laittaa kaasarin kiinni ja alipainehanan tankille. Läppärunko noin 80% auki ja 1% öljyä bensan sekaan. Voi myös tehdä kanteen ilmainjektorin reikään kierteet ja tulpata senM12 pultilla. Pääsee myymään suutinrungon suuttimineen pois.
Vaikeampi vaihtoehto on ostaa kaasarimallin cdi boksi ja johdottaa se johtosarjaan oikein. Rälläköidä magneeton vauhtipyörältä nystyrät irti ja hitsata siihen yksi isompi, kaasarimallin tapaan. Näin pääsee myymään ruiskuhommat ecuineen kaikkineen.
Onkos sulla minarelliversion Ditech? 41x37.4 isku ja pituus?
Kompuran saa useimmiten kunnostettua hyvään kuntoon. kompuran venttiili ei pidä kun kompuran sylinteri ottaa ruostetta yläreunasta. Hioo vaan hienolla hiomapaperilla. Sen pitäs pari päivää pitää paine.
ZsamiZ
- Liittynyt:
- 4.7.2020 17:25
Ja bensapumpunkin saa atomeiksi ja kunnostettua.
Maxwog
- Liittynyt:
- 30.5.2020 10:14
Nyt olisi laitos saatu käyntiin. Tutkimisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että ohjausjännitteet katosivat lähes kokonaan pulsseista, kun johtimissa oli normaali kuorma. Käsitykseni mukaan tässä häkkyrässä taajuudella ajetaan syöttöä. Tästä en kyllä ihan varma ole..
No kuitenkin kun tutkiminen ja opettelu viehättää, niin ECU:n silikonivalun poistin, että pääsin etsimään sieltä mahdollisia vaurioita. Piirilevyn alapuolelta löytyikin yksi kohta josta oli joku pintaliitoskomponentti hävinnyt täysin savuna ilmaan.
Löysin tähän Suomesta käytetyn ECU:n (täysin samaa mallia) muutamalla kympillä ja kun tänään se vihdoin saapui, niin testaamaan.. ECU:n vaihdon, TPS:n uudelleen opettelun ja vikakoodien poiston jälkeen laitos lähtikin heti käyntiin.
Mitään suurta koeajoa en suorittanut vielä, mutta täytyy loppuviikosta vielä testailla miten toimii. Ehkä tehoja hieman puuttui vielä, mutta saattaa johtua täysin siitä kun normaalia käyntilämpötilaa ei tässä ajassa saavutettu.
Suuttimien suunnalta oli myös kuultavissa pieni naputus. Onko tuo ruiskutuksen ääni ihan kuultavissa moottorin käydessä? Itsellä kun ei näistä 2-tahtiruiskuista ole aikaisempaa kokemusta ja en myöskään ole kuullut millaista ääntä normaalisti pitävät.
Kiitos hyvistä vinkeistä ja huomaa kyllä, että täältä löytyy asiantuntevaa porukkaa!
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista