Tulpan väri ja seossuhde

Yamahaerox
Liittynyt:
16.8.2020 13:53
Tulpan väri ja seossuhde

ViestiKirjoittanut Yamahaerox » 4.10.2020 22:21

Semmonen kysymys että vaikuttaako öljynmäärä bensan seassa tulpan väriin? Pitäsi saada tietää että onko mulla tarpeeks iso suutin kun vaihoin isomman sylinterisarjan. Oon käyttänyt sisäänajon ajan 3% seoksia. Nyt kun seossuhdetta pitäs laskea niin vaikuttaako se tulpan väriin? Ongelma on se että en tiedä pitääkö pääsuutinta vaihtaa isompaan kun en tiedä vaikuttaako se seossuhde siihen tulpan väriin. Ja vielä monta prossasta seossuhdetta kannatais nyt sisäänajon jälkeen käyttää? Skootteri siis Peugeot speedfight 2 65cc airsal.

Tosi vaikee selittää tätä koko hommaa mutta kysy jos haluut auttaa mutta et ymmärrä.
Riejuilija
Liittynyt:
24.1.2020 10:46
Re: Tulpan väri ja seossuhde

ViestiKirjoittanut Riejuilija » 5.10.2020 11:49

liika öljy on kuin liika bensakin ja öljy palaa huonommin eli mustuttaa (öljyynnyttää)
Myös öljylaatu vaikuttaa
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tulpan väri ja seossuhde

ViestiKirjoittanut Palezu » 11.10.2020 16:14

Jos öljyä on helvetisti liikaa niin sitten se rupeaa vaikuttamaan eli tulppa mustuu ja karstaantuu. Mutta normi prosenttimäärillä ei öljy mun kokemuksen mukaan vaikuta tulpan väriin mitenkään.

Muutenkin tuo tulpan värin tiirailu ei oo oikeen luotettava indikaattori seoksista. Jos seokset on osakaasulla ok, mutta täyskaasulla laihalla, niin luultavasti se tulppakin näyttää ihan ookoolta jos mopolla ajetaan enimmäkseen osakaasulla. Lähinnä se tulpan mustuminen kertoo liian rikkaasta seoksesta jollain kaasun asennolla, muusta se ei oikein luotettavasti kerro.

Ainoa tapa löytää oikean kokoinen pääsuutin on ostaa ensin suutinsarja jossa on riittävästi kokoja 5 numeron välein (mielellään 2 numeron välein). Sitten systemaattisesti aloitetaan jollain isohkolla suuttimella ja vaihdetaan 2 numeroa pienempää ja kokeillaan paraneeko kiihtyvyys. Jossain vaiheessa saavutetaan piste missä pienempi suutin ei tee enää eroa tai moottori rupeaa "epäröimään" kaasua käännettäessä pohjaan mutta saattaa lähteä pienellä viiveellä vielä vetämään. Tällöin suutin on jo liian pieni ja vaihdetaan pykälää isompi takaisin. Ei tohon hommaan välttämättä tarvi koko suutinsarjaa ostaa, vaan jos paikallaan on jo suutin millä kulkee hyvin, niin voi ostaa siitä 2 numeroa isomman, ja sitten vaikka 2 ja 4 numeroa pienemmät ja kokeilla nämä kaikki edellä mainitulla tavalla.

Jos käyttää laatuöljyä (täyssynteettistä) niin 2,5% seossuhde riittää mainiosti.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista