Aprilia DI-Tech

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 4.1.2012 21:33

Mopo osaa kertoa vikakoodeja injection check-valoa vilkuttamalla, ohjeet niiden saamiseen ja vikakoodilistaus löytynevät jostain netin syövereistä. Valtuutetuilla huoltopisteillä on käytössään Gameboy-pelikonsoliin liitettävä johto ja ohjelmisto jolla saa laajempaa diagnostiikkaa esille. Kyseisiä osia ei ole markkinoilla omaan silmään sattunut, tehdas halunnee pitää nuo vain valtuutettujen liikkeiden saatavilla ja tarvikevalmistajilla tuskin on tuohon intressejä lähteä omia laitteita värkkäilemään.

Suorasuihkutus on toki vikaherkempi kuin kaasariteknologia ja korjaaminen on kalliimpaa. Osien hinnoissa puhutaan satasista jos kriittisiä komponentteja särkyy. Itse välttäisin ensimmäisiä mallivuosia, niissä on kuuleman mukaan ollut enemmän vikoja kuin myöhemmissä malleissa.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 4.1.2012 23:07

Minarellin kaasarivehkeethän on melkeen ikuisia, yhtäkään rikki saanu edes kovalla rääkillä, mutta ne tuppaa vähän käryttämään
Tein kaupat yhdestä lunarivehkeestä, Missä pitäisi olla ainakin tekniikka kunnossa. Nettiä selaillessa löysin ditechiin sen omasta->OBD pistokkeeksi, jolla sen ainakin tietokoneeseen saisi OBD adapterin kanssa ja siinä luki jtn hondasta. En ole varma että näkyskö jotenkin hondan softalla jotenkin (nopeasti vilastu huonolla lontoolla)
Mutta se ditechin korttipiuhasysteemi gameböylle olisi kyllä hauska, mutta kaikki ebayssakin myynnissä olleet oli poistunu myynnistä.
(offtopic)Mites löysät etupumput vaikuttaa katsastukseen?
Lisätään vielä yksi kysymys. Ilmeisesti tuo ditechin putki on paremmin virtaava verrattuna kaasarivehkeisiin (mm. ruiskumopoissa ei tarvita vielä kattia?). Niin onko kukaan kokeillut vakioputken kanssa 70cc pyttyä?
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 9.1.2012 20:00

Ilmeni semmonen ongelma että injection check valo palaa, kone käy suth normaalisti, ainoo niin bensapumppu pitää vähän ihmeellistä ääntä ja pyörii ihmeen pitkään kun laittaa vain virrat päälle. Onko tuossa jtn paikkaa mihin saisi bensanpainemittarin kiinni helposti mittauksen ajaksi? Mitä tuommosen normaali bensanpaineet on muuten? Miten tuo vaikuttaa katsastukseen?
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut Dementikko » 9.1.2012 23:56

jnd kirjoitti:Lisätään vielä yksi kysymys. Ilmeisesti tuo ditechin putki on paremmin virtaava verrattuna kaasarivehkeisiin (mm. ruiskumopoissa ei tarvita vielä kattia?). Niin onko kukaan kokeillut vakioputken kanssa 70cc pyttyä?
Vaikka putki onkin hieman paremmin virtaava kuin kaasareissa, kannattaa putki silti uusia siirryttäessä 70cc-sylinteriin. ;) Toki pelittää se vakioputkellakin ihan hyvin, ei siinä mitään, mutta tehoja ei saa niin paljoa kuin tehoputkella.
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 10.1.2012 15:26

Mielellään ei tehoputkea ellei löydy orkkista hiljasempaa, Ainakin leovince zx on auttamatta liian äänekäs
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut Dementikko » 10.1.2012 17:05

LeoVince ZX-R. Samat tehot kuin ZX, mutta äänet ei eroa vakiosta juuri ollenkaan.
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 10.1.2012 18:11

Pitäs kuulla jossain. Mittasin bensanpaineet ja ne oli tyhjäkäynnillä 8 bar, kovassa kuormituksessa 7 ja kevyessä kierroksilla päälle 9(normaalit?). Mistäköhän seuraavaksi lähtis metsästämään syytä tolle valolle kun kaikki tuntus toimimaan normaalisti? Ainoa mikä vähän epäilyttää ni tulppa oli aikalailla syöpynyt. Muistelin että kaverilla olisi syönyt tulppia normaalia enemmän kun ilmapumpussa oli jotain häikkää, mutta nettiä kun taas selailin ni sillon taas koko mopo ei lähtis käyntiin?
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 10.1.2012 21:51

Ainiin, ja tulppa on mustana. Katoin vikakoodit, niin se vilkuttaa lähes kaikki koodit sekalaisessa järjestyksessä, sitten se alkaa kertomaan samoja koodeja uudestaan, eikä loppua näy, silti toi toimii muuten normaalisti. Ettei tossa ole sitten ecu mennyt?
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 11.1.2012 18:46

Sain selvyyttä kun annoin tuon vilkutella tunnin verran niin nyt antaa koodia 23 ja 20, noista netistä löytyneistä koodilistoista ei löytynyt kuin 22 asti, mutta sitten löysin tämän: http://manuals.wotmeworry.org.uk/Aprili ... ING_EN.pdf
"The new 2.7.1 version, avaible from February 2004, solves the problem of the wrong detection of error 23
AIR PRESURE SENSOR
appearing on model SR 50 i.e. (C361M)." eli siis mitä tuo oikein tarkottaa? Ja mun ditech siis mallia 2003 ja antaa ton silti
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut Dementikko » 11.1.2012 20:13

Tuo tarkoittaa ECU:n ohjelmaversiota. Nykyään on jo olemassa muistaakseni 2.83.1, mutta suositeltavin lienee 2.8.1. Sinun siis pitää viedä skootteri valtuutetulle Aprilia-huoltamolle ja pyytää poistamaan ECU:n kuristus (ajaa ns. kisaohjelma). Tuo oikeasti kannattaa laittaa - moottori toimii tällöin oikein ja poistaa paljon käyntihäiriöitä.

Paljon tuolla sun vehkeellä on ajettu?
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 11.1.2012 20:41

17tkm, mutta eikö nuo kaikka viittaa siihen että vika olisi tuossa 23 osassa? http://www.easyparts.nl/showdrawing/383 ... ystem.html kisaohjelmaa vois kattoa sitten kun tosta tulee paperit, hankittu prikka, takatengas ja käytetty leimalla, tuo kisaohjelma tuo kokoajan lisää kysymyksiä, mm. jos tuohon vaihtaa tehoputkea, ilmanputsaria, niin eikö tohon pitäs penkissä tehä oikeat polttoainekartat, kun onhan noissa tehareissa ja putsareissakin eroja?
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut Dementikko » 11.1.2012 22:52

Tuohan voi toki olla tuonkin osan vika. Voit kokeilla ostaa uuden, jos ei ala syyllistä löytymään. Ei näyttänyt kovin kallis olevan Easypartsilla (n. 60e).

ECU:n päivityksiä on useita versioita, mutta se ei tiedä onko mopossa tehoputki/uusi ilmanputsari tms. On siis täysin sama, päivittääkö ECU:n tehoputkella vai vakioputkella, jos tuota nyt edes tarkoitit. ;)
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 11.1.2012 23:20

Koitan tos huomen vähän mitata tota anturia jos sille löytys jotain arvoja. Mut eikö siis seokset pitäs säätää vaihdettujen osien mukaan, vai oppiiko tuo ecu jotenkin? Kun muutenhan tuo käy paremmin virtaavalla putkella laihalla tai huonommin virtaavalla rikkaalla
Dementikko
Liittynyt:
19.2.2011 18:56
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut Dementikko » 11.1.2012 23:49

Totta - se käy laihalla, koska ECU ei tosiaan tiedä jos mopoon on tehty jotain muutoksia, joten se ei osaa syöttää enempää bensaa itse. Tähän löytyy ratkaisuja, jotka ovat valitettavasti kustannuksiltaan suurempia kuin 70cc sylinteri, jossa tulee uusi ECU (tai TC-unit vakio-ECU:n rinnalle) mukana.

17 000km siis ajettu... Oletko jo käyttänyt mopoasi suorasuihkutusjärjestelmän puhdistuksessa? En jaksanut alkaa tätä topicia penkomaan, josko olisit maininnut käyttäneesi sitä jo siellä. Kannattaa käyttää.
Viimeksi muokannut Dementikko päivämäärä 12.1.2012 12:27, muokattu yhteensä 1 kerran
MYYDÄÄN: Osia Piaggion koneellisiin skoottereihin
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Aprilia DI-Tech

ViestiKirjoittanut jnd » 12.1.2012 8:39

En ole, kävin hakemassa ton ruttutukusta tän viikon maanantaina. En löytänyt tosta tota anturia. Jos joku on purkanu ditechin osiksi ja sattunu näkemään johtosarjassa ton näkösen anturin ni vois pistää vikkiä että mistä päin semmonen löytys :) . Siis eikö se ole tavan säädettävä regulaattori ja bensanpainemittari?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista