Yamaha Aerox / MBK Nitro

lesgo
Liittynyt:
21.9.2017 22:51
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut lesgo » 11.10.2017 23:17

J Ros kirjoitti: Veikkaan, että sulla on vakiokaasutin (gurtner)..?? Itsella tuon putken kanssa ongelmia kun sylinterinä vakio 50cc ja kaasutin vaihdettu gurtnerista(12mm) käsiryypy....


Kyseessä juurikin gurtnerin vakiokaasutin. Viritysosia on koitettu myös järjestyksessä kasata ja testata. 72 suuttimella aerox kulkee hieman paremmin, mutta huippunopeus pyörii siitäkin huolimatta vain 20-30km/h paikkeilla setupista riippuen. Vakioputkea välissä käyttämällä, vakio kytkinjousilla ja vp-jousella huippunopeus on päälle 50km/h. Käytin myös varikoppaa irti skootterin ollessa käynnissä ja näytti siltä, että takavariaattori luistaisi jollain tapaa jo heti matalillakin kierroksilla? Ei lähde kuitenkaan nykimään eteenpäin tyhjäkäynnillä. Skootteri ei ota "varsinaista" tehopiikkiä liikkeelle lähtiessä, vaan lähtee liikkeelle jo pienilläkin kierroksilla, eikä kierrä piikille asti. Kannattaisikohan lähteä testaamaan jäykemmillä +30%/50% kytkinjousilla ja vastapainejousella? Voisitko laittaa tarkan listan osista, millä sait roxin toimimaan?
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 17.10.2017 12:27

lesgo kirjoitti:
J Ros kirjoitti: Veikkaan, että sulla on vakiokaasutin (gurtner)..?? Itsella tuon putken kanssa ongelmia kun sylinterinä vakio 50cc ja kaasutin vaihdettu gurtnerista(12mm) käsiryypy....


Kyseessä juurikin gurtnerin vakiokaasutin. Viritysosia on ko....?


Itseasiassa kun ollaan tarkkoja olen rakentanut kaksi tuolla samalla putkella olevaa moottoria. Toisessa oli dellorto 12mm ja toisessa oli 17,5mm kaasutin. Itse veikkaan, että tuo kaasutin(12mm) on liian pieni, sillä tolla 17,5mm kaasuttimella toimi todella hyvin.

Itsellä tosiaan tuossa 12mm kaasuttimella varustetussa aerox:issa, jouduin vaihtamaan seosputken, tyhjäkäyntisuuttimen, neulan sekä variaattorin hillpeitä.

Ja se kaasutin oli tosiaan dellorto, johan saa säätö-osia paljon, kun taas gurtneriin ei juuri saa kuin pääsuuttimen....mutta kysymyshän on aina minkälaisen haluuaa skootterista. Itse päävaatimus on, että se lähtee vihaisesti paikaltaa, aina en tietenkään pääse juuri haluttuu tulokseen ja tavoite on aina käyttää mahdollisimman paljon vakio-osia, ei mitään 70cc rimppeitä....

Valitettavasti en ole kirjoittanut muistiin minkä kokoisia tai minkä mallisia osia käytin, koska jokainen Aerox:i on ollut erilainen, vaikka rakentanut samoilla osilla...
ML1
Liittynyt:
22.12.2016 22:44
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut ML1 » 27.11.2017 15:41

ML1 kirjoitti:
J Ros kirjoitti:
ML1 kirjoitti:Kausi avattu ja Aeroxilla ajettu jo noin 100 kilsaa.......


Ei välttämättä tarvitse vaihtaa suutinta, jos ottaa täyden kaasun ilman "booausta".
Jos kaasuttimena on Gurtnet on niihin vaikea saada osia, muutakuin pääsuutin. Itse voi olla että vaihdan tarvittaessa seosputken, neulan ja tyhj.suuttimen, jotta saan hyvän alaväännön (kaasarina silloin Dellorto).

Eli jos toimii hyvin ei tarvitse muuttaa mitään..

Itse suosin sellaista että, vaikka tuorevoitelu on käytössä, niin aavistus öljyä myös bensan sekaan, vaikka olisi sisäänajo suoritettu...sillä nykyajan öljyt ovat tuhkautumattomia ja jos öljyn saantiin tuleee vika, voitelee bensan seassa oleva öljy konetta...


Kiitos vastuksesta
Juu ei boaa ja lähte heti kun käntää kahvaa.
Erittäin tyytyväinen "huoltoon". Kiitos neuvoista.
Kaasarina on Gyrthner ja laitan hiukan öljyä bensan sekaan.
;)


Iso kiitos J Ros neuvoista.
Skootterilla ajettu kesän aikana reilut 2000 km ja hyvin on toiminut. Vaihdoin kuitenkin kaasarin suuttimen 70 seen. Toimii ehkä hitusen paremmin. Koitettiin paljonko kulkee GPS:llä mitattuna. Prikka paikallaan ottaa 63-64 km/h ja ilman prikkaa mennään jo reipasta 91-92 km/h :D. Prikka laitettiin takas 8) Kaikista paras on että toimii moitteeettomasti kaikissa olosuhteissa ja on sen verran ripeä että pysyy muun liikenteen kyydissä.
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 28.11.2017 20:57

ML1 kirjoitti:
ML1 kirjoitti:
Iso kiitos J Ros neuvoista.
Skootterilla ajettu kesän aikana reilut 2000 km ja hyvin on toiminut. Vaihdoin kuitenkin kaasarin suuttimen 70 seen. Toimii ehkä hitusen paremmin. Koitettiin paljonko kulkee GPS:llä mitattuna. Prikka paikallaan ottaa 63-64 km/h ja ilman prikkaa mennään jo reipasta 91-92 km/h :D. Prikka laitettiin takas 8) Kaikista paras on että toimii moitteeettomasti kaikissa olosuhteissa ja on sen verran ripeä että pysyy muun liikenteen kyydissä.


Tere,

Kiva kuulla, että toimii hyvin, ja toivotaan että toimii vielä pitkään 8) .
joniniemela
Liittynyt:
28.12.2017 21:37
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut joniniemela » 28.12.2017 21:38

Minkä kokosta suutinta suosittelisitte? Tekniikkana on 12mm Gurtner vakio ilmaputsarilla ilman kuria, Giannelli Extra V2 ja vakiopytty.
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 29.12.2017 17:02

joniniemela kirjoitti:Minkä kokosta suutinta suosittelisitte? Tekniikkana on 12mm Gurtner vakio ilmaputsarilla ilman kuria, Giannelli Extra V2 ja vakiopytty.


Voi toimia hyvin ihan vakiosuuttimellakin...
joniniemela
Liittynyt:
28.12.2017 21:37
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut joniniemela » 29.12.2017 17:24

J Ros kirjoitti:
joniniemela kirjoitti:Minkä kokosta suutinta suosittelisitte? Tekniikkana on 12mm Gurtner vakio ilmaputsarilla ilman kuria, Giannelli Extra V2 ja vakiopytty.


Voi toimia hyvin ihan vakiosuuttimellakin...


Okei, Pitää kokeilla vielä erilaisilla suuttimilla, kun satuin tilaamaan suutinsarjan 50-72.
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 30.12.2017 20:26

joniniemela kirjoitti:
J Ros kirjoitti:
joniniemela kirjoitti:
Okei, Pitää kokeilla vielä erilaisilla suuttimilla, kun satuin tilaamaan suutinsarjan 50-72.


Kandee muistaa, että myös neulan nostamisella/laskemisella voi saa hyviä tuloksia+ ilmaruuvinsäädöillä....
Muistaakseni noissa gurtnerin kaasareissa on vakion n. 68....että pienempää sinne ei kannata laittaa tolle putkelle.....
Kaneet12
Liittynyt:
3.1.2018 5:37
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut Kaneet12 » 3.1.2018 6:01

[Osaako kukaan kertoa että mikä vikana 2000-aeroxissa kun kiihtyy hyvin mutta ei kulje kuin tsasella tasan 45km/h ja kierrokset on korkealla ja eivaan kulje siitä ylöspäin ja alamäessä ei voi ajaa edes kaasu pohjassa koska kone vain huutaa eikä kulje mihinkään.. kiinni on tehari ja vaihdettu multivari yms ja isompi suutin ja skootteriin kun laittaa jäähdytysnestettä niin ei mene kauaa niin kaikki on jo kadonnut.
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 3.1.2018 18:05

Kaneet12 kirjoitti:[Osaako kukaan kertoa että mikä vikana 2000-aeroxissa kun kiihtyy hyvin mutta .....


Ainenkin tuohon jäähdytysnesteen häviämiseen on syy: jossain joku vuoto ulos päin, eli vuoto näkyy ulos esim. syyläristä, vesiletkujen kiinnitykset. Tai kannentiivisteet entiset, eli nesteet palotilaan, missä ne ei saa olla, TAI kansi tai sylinterissä halkeama, riippuu onko alumiinen kansi tai pytty, koska alumiinissa helpommin halkeamia--> vuotaa nesteet palotilaan...

Jotain hämärää on variaattorin säädöissä, jos lähtee hyvin muttei sitten kulje, tosin voi olla syy yhteys jäähdytinnesteen häviämisellä.....+ onko variaattorin prikka paikoillaa, koska sehän rajoittaa vauhtia?!?
Kaneet12
Liittynyt:
3.1.2018 5:37
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut Kaneet12 » 3.1.2018 19:40

Joo kiitoksia pittää käyä huomenna hallil kattoo ne letkut sun muut. Ja olen laittanut malossin multivarin joten voiko se prikka silloinkin rajottaa?
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 4.1.2018 21:52

Kaneet12 kirjoitti:Joo kiitoksia pittää käyä huomenna hallil kattoo ne letkut sun muut. Ja olen laittanut malossin multivarin joten voiko se prikka silloinkin rajottaa?


Ollos hyvä. Kyllä voi, mikäli olet asentanut prikan paikalleen, koska myös siinä setissä tulee rajoitin prikka. Prikka tosiaan estää hinhan nousemista "etulautasten" ulko reunaan, koska laipat eivät pääse puristumaan yhteen prikan ansiosta.

Ja tarkennukseksi: prikka on etuvariaattorissa holkin päällä, "lautasten" välissä, noin 7mm paksuinen(en muista tarkasti kokoa).....
Kaneet12
Liittynyt:
3.1.2018 5:37
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut Kaneet12 » 6.1.2018 17:59

Joo no kyllä mulla onse paikoillaan ku en ollut sillon varma kun laitoin sen variaattorin nii aattelin että eise multivarin prikka rajota sitä mutta ilmeisesti rajoittaa kyllä. Nyt ymmärrän miks se aina vaan siinä 45km/h kohal alkaa vaa nykimää eikä kulje enempää. Kiitoksia sinulle
kultsi0
Pyörä:
Suzuki GS500E
Paikkakunta:
seinäjoki
Liittynyt:
17.10.2011 20:38
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut kultsi0 » 2.4.2018 17:19

Mihinkäs nuo keskiseisontatuen jouset pitäis tulla kiinni? Voiko joku laittaa kuvaa.
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 4.4.2018 21:13

kultsi0 kirjoitti:Mihinkäs nuo keskiseisontatuen jouset pitäis tulla kiinni? Voiko joku laittaa kuvaa.


Siinä seisonta jalassa on vain yksi jousi...se ei käy kuin yhdellä tavalla....aino vain että joutuu venyttää kun laittaa paikoilleen...

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista