BlackDiamond kirjoitti:No niin ei auttanut kun avata kansi ja sylinteri pois ja todeta, että männässä jäljet ja sylinterissä pieni naarmu lämpöhalvauksen siis sai. Katselin uuden männän hintaa ja totesin että melkein samalla....
Pari juttua:
- sisään ajon itse suoritan erilailla, enkä 40km yhtä soittoa, vaan lyhyitä matkoja.
- alakerran laakerit voivat kestää hyvällä öljyllä 50cc pytyllä jopa yli 30tkm
- alakerran laakeri on avonainen ja tarvitsee voitelua eli tuorevoitelu on huono uttu jos on 70cc, suosittelen öljyt bensan sekaan, jotta voitelu on taattu, eikä riipu tuorevoitelujärjestelmästä
joten on mahdollista että laakerit "kaput", jos ei voitelu pelaa ja jos yksi pytty jo leikannut.
Yleensä laakeri kun tulee loppuu (huom. kampiakselilla) alkaa kuulua terävä naputus, vähän kuin löisi vasaralla metalliin. Viallinen pyöränlaakeri pitää erilaista ääntä.
Mutta jos se lyö jumiin, ja jos se tosiaan on kiinni laakereista, eikä mistään muusta vohtuvasta kuten: "huonosti"/ hätäisesti asennetusta sylkystä tai mageneetosta, on syytä vaihtaa laakerit, ennekuin jotain muuta hajoaa.
Ja onko männän jäljet peräisin jostain esineestä kuten hiekasta, metallista tai jostain muusta, ettei laakerin kuulien välissä vain ole jotain sinne kuulumatonta.....