Renkaiden vaihto

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 9.5.2009 12:45

55km/h kirjoitti:140mm leveys ja 60% renkaan leveydestä = korkeus ja 13" = tuumaa..
Renkaat ku sattuvat olemaan ammattini.

Renkaiden kokoa ei kannata paljoa muuttaa ja se on laitonta muutenkin... Pää sääntönä 5% saa heittää renkaan kierrosmatka. Muuten mittarivirhe kasvaa laittomaksi. Kantavuuksissa saattaa kanssa tulla ongelmia jos liian pienet laittaa alle, mutta vain lain silmissä.
Tuo ero ei kuitenkaan vielä mikään päätä huimaava ole, 140*0,60=84mm ja 130*0,60=78 eli säteen kohdalla eroa on laskennallisesti 6mm(jonka nokkela kaveri olisi toki päätellyt jo kokomerkinnöistä). Ditekin kohdalla tuo takalokari saattaa muodostua ongelmaksi, pienillä virityksillä lokarin saa tosin nousemaan ylemmäs.

Mikäli renkaat tosiaan ovat ammattisi, tiedät myöskin ettei renkaiden koon muuttaminen ole mitenkään laitonta. Autojen kohdalla alkuperäistä vannekokoa saa muuttaa yhden tuuman verran ja renkaan pyörintäkehä(josta käytät termiä kierrosmatka) saa muuttua enintään 5%. Tosin tämäkään ei ole mikään ehdoton raja, vaan muutoskatsastuksella suuremmatkin muutokset ovat täysin laillisia.

Mitä taas tulee kantavuuteen, ei siitäkään muodotu mitään ongelmaa kunhan huolehtii että uudet renkaat ovat vähintään samaa kantavuusluokkaa kuin alkuperäisetkin.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
asdkala
Liittynyt:
2.5.2008 15:28

ViestiKirjoittanut asdkala » 10.5.2009 12:24

-
Viimeksi muokannut asdkala päivämäärä 22.5.2009 13:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 13.5.2009 19:35

asdkala kirjoitti:jos mulla nyt löytyy derbi senda r, vakiorenkailla niin voiko ostaa s-moto renkaat ja käykö suoraan kiinni?
ja mitä mahtaisi maksaa :roll:
Parempaa tietoa löytynee vaihdemopojen puolelta, mutta;
mikä ettei jos rengaskoko on SM-nakeissa sama tai lähes sama kuin rupulikumeissa. Yleensä supermotoissa on kyllä hieman isommat vanteet ja matalaprofiilisemmat renkaat kuin enduroissa. Tästä syystä riittävän korkeaprofiilisten SM-nakkien löytäminen voi asettaa haasteita. Renkaita ovat erilaiset nettikaupat pullollaan, joten näppäile googleen hakusanaksi vaikkapa mopon renkaat niin hintataso ja tarjonta käy paremmin selville.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Deilow
Pyörä:
eiolee
Liittynyt:
17.3.2008 20:15

ViestiKirjoittanut Deilow » 20.5.2009 19:02

Vauhtiviivatarra kirjoitti:
55km/h kirjoitti:140mm leveys ja 60% renkaan leveydestä = korkeus ja 13" = tuumaa..
Renkaat ku sattuvat olemaan ammattini.

Renkaiden kokoa ei kannata paljoa muuttaa ja se on laitonta muutenkin... Pää sääntönä 5% saa heittää renkaan kierrosmatka. Muuten mittarivirhe kasvaa laittomaksi. Kantavuuksissa saattaa kanssa tulla ongelmia jos liian pienet laittaa alle, mutta vain lain silmissä.
Tuo ero ei kuitenkaan vielä mikään päätä huimaava ole, 140*0,60=84mm ja 130*0,60=78 eli säteen kohdalla eroa on laskennallisesti 6mm(jonka nokkela kaveri olisi toki päätellyt jo kokomerkinnöistä). Ditekin kohdalla tuo takalokari saattaa muodostua ongelmaksi, pienillä virityksillä lokarin saa tosin nousemaan ylemmäs.

Mikäli renkaat tosiaan ovat ammattisi, tiedät myöskin ettei renkaiden koon muuttaminen ole mitenkään laitonta. Autojen kohdalla alkuperäistä vannekokoa saa muuttaa yhden tuuman verran ja renkaan pyörintäkehä(josta käytät termiä kierrosmatka) saa muuttua enintään 5%. Tosin tämäkään ei ole mikään ehdoton raja, vaan muutoskatsastuksella suuremmatkin muutokset ovat täysin laillisia.

Mitä taas tulee kantavuuteen, ei siitäkään muodotu mitään ongelmaa kunhan huolehtii että uudet renkaat ovat vähintään samaa kantavuusluokkaa kuin alkuperäisetkin.


Tähän väliin on pakko heittää asiaa tutkineena kommenttia... Ensinnäkin mopojen renkaan koon muuttaminen on laitonta. Otetaan esimerkkinä itselleni tapahtunut juttu. Rekkariotteen mukaan pyörässäni saisi olla 120/90 niin minulla oli 130/90 ja tämän takia katsastus hylättiin.
Menin rengasliikkeeseen ja juttu tuli puheeksi ja he näyttivät minulle scandinavian normeja (sain kopion siitä) joiden mukaan 130/90 on minun vanteelleni laillinen. Lähdin takaisin katsastuskonttorille ja kerroin ja näytin kuinka henkilöt joiden ammattina on tosiaan renkaat kertoivat että 130/90 on laillinen vanteelleni. Katsastusmies näytti lakipykälän joka oli tosiaan ristiriidassa normien kanssa; mopon renkaan kehänpituutta ei saa muuttaa. Ja katsastusmies lisäsi vielä että isompi rengas lisää huippu nopeutta ja huonontaa ohjattavuutta. Rengasliikkeen äijien mukaan tämä on aivan paskapuhetta. Se siitä.
Zipei
Liittynyt:
17.6.2009 11:32
Pieni vinkki

ViestiKirjoittanut Zipei » 17.6.2009 12:36

En tiiä että onko joku jo sanonu mutta jos irrotatte rengasta vanteesta nii laittakaa vanteen ja rengasraudan väliin pahvinpala niin ei jää maalipintaan jälkiä :roll: mutta tubeless renkaaseen suosittelen lämpimästi että käytätte liikkeessä vaihdattamassa :P
JVN_
Pyörä:
Suzuki s 80cc ja gas gas ec50 74cc
Paikkakunta:
Alavieska
Liittynyt:
16.6.2007 21:35

ViestiKirjoittanut JVN_ » 7.7.2009 14:52

Miten ton tubeless renkaan sais helposti itse irti Rikkomatta rengasta. On niin pirun jäykkä.
tkthaman
Liittynyt:
21.1.2007 12:42

ViestiKirjoittanut tkthaman » 8.7.2009 15:42

Rengasraudoilla saa mutta suosittelen viemään jonnekkin liikkeeseen missä on rengaskone niin sillä saa hajottamatta koko vannetta.
jarkko46
Pyörä:
Gilera RCR -05 Derbi DRD Racing Yamaha Bw's -97
Liittynyt:
24.6.2009 12:26

ViestiKirjoittanut jarkko46 » 11.7.2009 0:01

Tulipa tässä vaan mieleen että renkaan vaihatus liikkeessä ei maksa ky kympin että kannattaa suosiolla jättää ammatilaisen huoleksi. Näin siis ainakin itellä oulun kärkkäisellä skootterin tubeless kumen vaihto 10" irtovanteeseen.
Muualta en kyllä tiiä mutta tuskin kauheita maksaa missää. Voisko tän huomautuksen mahollisesti lisätä tuohon ekaan viestiin?
jonik1
Pyörä:
CPI Oliver -04 "Only for competition use" & CPI Formula R -07 70cc
Paikkakunta:
Ähtäri/Seinäjoki
Liittynyt:
4.4.2006 15:13

ViestiKirjoittanut jonik1 » 20.8.2009 11:47

Ähtärissä maksaa sama operaatio 4€. Kyseessä oli tosin 12" vanne.
TJ 0 Ilmoitukset Kuvagalleria Blogi
kustikarhu
Pyörä:
CPI SX -06
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
5.7.2008 22:30
Endurorenkaat

ViestiKirjoittanut kustikarhu » 7.9.2009 21:40

Mistä löytäs 110/80-18 enduro takarenkaan? Netistä ettiny, mutta en oo löytäny.
tomppamoi
Liittynyt:
14.3.2008 23:09
Hinnoista.

ViestiKirjoittanut tomppamoi » 7.11.2009 21:15

Sen verran sanoisin noista hinnoista että lähes kaikissa RENGASLIIKKEISSÄ esim. Vianor tämä toimenpide maksaa 10-25 euroa paikasta tietenkin riippuen, ja ammattilaiselta hommaan menee kahdessa renkaassa se noin 10 min. :>
lmo
Liittynyt:
12.11.2009 16:59

ViestiKirjoittanut lmo » 12.11.2009 17:07

Onko Espoossa talvirenkaiden vaihdosta moposkootterin alle 60 euroa ok hinta? Tuntuu paljolta. Missä kannattaisi homma teettää? Haluaisin vain ajaa pyörän huoltoon sellaisenaan, talvirenkaat on itsellä.
|^^|
Pyörä:
125 sm/wre
Paikkakunta:
Raisio
Liittynyt:
5.9.2007 14:27

ViestiKirjoittanut |^^| » 7.12.2009 23:56

Vauhtiviivatarra kirjoitti:
55km/h kirjoitti:140mm leveys ja 60% renkaan leveydestä = korkeus ja 13" = tuumaa..
Renkaat ku sattuvat olemaan ammattini.

Renkaiden kokoa ei kannata paljoa muuttaa ja se on laitonta muutenkin... Pää sääntönä 5% saa heittää renkaan kierrosmatka. Muuten mittarivirhe kasvaa laittomaksi. Kantavuuksissa saattaa kanssa tulla ongelmia jos liian pienet laittaa alle, mutta vain lain silmissä.
Tuo ero ei kuitenkaan vielä mikään päätä huimaava ole, 140*0,60=84mm ja 130*0,60=78 eli säteen kohdalla eroa on laskennallisesti 6mm(jonka nokkela kaveri olisi toki päätellyt jo kokomerkinnöistä). Ditekin kohdalla tuo takalokari saattaa muodostua ongelmaksi, pienillä virityksillä lokarin saa tosin nousemaan ylemmäs.

Mikäli renkaat tosiaan ovat ammattisi, tiedät myöskin ettei renkaiden koon muuttaminen ole mitenkään laitonta. Autojen kohdalla alkuperäistä vannekokoa saa muuttaa yhden tuuman verran ja renkaan pyörintäkehä(josta käytät termiä kierrosmatka) saa muuttua enintään 5%. Tosin tämäkään ei ole mikään ehdoton raja, vaan muutoskatsastuksella suuremmatkin muutokset ovat täysin laillisia.

Mitä taas tulee kantavuuteen, ei siitäkään muodotu mitään ongelmaa kunhan huolehtii että uudet renkaat ovat vähintään samaa kantavuusluokkaa kuin alkuperäisetkin.

Renkaiden kokoa ei saa muuttaa, jos runkonumerolla ei löydy vaihtoehtoisia rengaskokoja - Katsastusmies ;)
Myydään -08 husqvarna sm 3500€!
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 27.12.2009 1:07

|^^| kirjoitti:Renkaiden kokoa ei saa muuttaa, jos runkonumerolla ei löydy vaihtoehtoisia rengaskokoja - Katsastusmies ;)
Eli tuon tulkinnan mukaan vain alkuperäisen kokoiset nakit kelpaavat ja muutoskatsastaminen ei ole edes mahdollista, jos valmistaja on ilmoittanut vain yhden rengaskoon?

Joku tarmokas voisi tehdä tästä threadista oman artikkelin Wikiin vaikkapa otsikolla renkaiden vaihto.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
betari
Pyörä:
Beta s-moto 50 (ex), pv, Gas Gas ec 125
Paikkakunta:
Nastola
Liittynyt:
11.1.2007 21:00

ViestiKirjoittanut betari » 2.7.2010 13:59

Miten porukka ei muka ole onnistunut tubeless renkaita vaihtamaan. Itse vaihdoin skootteriin takarenkaan(tubeless) ja oli muuuten paljon helpompi vääntää kuin piikkisen nappulakumit(ei tubeless).

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista