Lupe81
- Pyörä:
- ZX -03
- Paikkakunta:
- Vaasa
- Liittynyt:
- 10.6.2009 23:21
Onko joku täällä porannut 9 mm imukaulaa isommaksi?
En jaksa nyt purkaa mopoa ja katsoa itse, että missä tuo 9 mm kuristus sijaitsee. Tarkoitetaanko sillä imukaulalla siis sitä imusarjaa, joka menee kaasarilta läppäventtiilille? Jos kyseessä siis se, niin miten tuollaista mutkaputkea pystyy poraamaan ilman että se menee ihan piloille vai onko se vain läppäventtiilin päästä se 9 mm?
-pyrtsi
- Pyörä:
- Cpi Oliver -06
- Paikkakunta:
- Mäntsälä
- Liittynyt:
- 13.6.2010 0:21
Se on imukaulan siinä päässä mihin kaasari kiinnitetään, helppo homma porata, kaasari irti ja porakone käteen.
Lupe81
- Pyörä:
- ZX -03
- Paikkakunta:
- Vaasa
- Liittynyt:
- 10.6.2009 23:21
Ok, selvä homma.
Onko poraamisella minkämoinen vaikutus kulkuun/käytökseen, ja mikä olisi optimaalisin koko mahdollisesti (eli että ei liian isoksi poraa)?
sahpe
- Liittynyt:
- 19.9.2010 14:32
Lupe81 kirjoitti:Ok, selvä homma.
Onko poraamisella minkämoinen vaikutus kulkuun/käytökseen, ja mikä olisi optimaalisin koko mahdollisesti (eli että ei liian isoksi poraa)?
Kiihtyvyyttä ja vääntöä tulee jonkiverran lisää, ei sitä liian isoksi saa porattua..
Lupe81
- Pyörä:
- ZX -03
- Paikkakunta:
- Vaasa
- Liittynyt:
- 10.6.2009 23:21
Voisipa kuvitella että imukaulan poraaminen 14 milliseksi on kuitenkin optimi, koska kaasarikin on 14 mm. Suuremmasta imukaulasta ei liene ole enää hyötyä, päinvastoin..
sahpe
- Liittynyt:
- 19.9.2010 14:32
Itsellä oli ex mopossa 18mm kaasari, ja 18mm imukaula mutta 20mm imukaulalla sai paljon enemmän vielä irti. Ei siitä haittaa ole kunhan ei AIVAN liian iso ole..
Lupe81
- Pyörä:
- ZX -03
- Paikkakunta:
- Vaasa
- Liittynyt:
- 10.6.2009 23:21
Joo siis itsellä tuli tuossa ajatusvirhe. Purin mopon tuossa.
Eli kaasarin kurkkuhan on 14 mm tossa (korkeussuunnassa), mutta ei ole pyöreä. Kaasarin putki kurkulta insulaattorille (se musta välipala kaasarin ja imusarjan välillä) on noin 17 mm halkaisijaltaan. Insulaattori on 17,5 mm halkaisijaltaan. Imusarja eli imukaula vaikutti mitattuna olevan myös sen noin 17,5 mm halkaisijaltaan, paitsi tosiaan tuo kaasarin puoleinen aukko. Mutta..
Hämmästyksekseni minulla tuo aukko on 14 mm kokoinen, ei 9 mm. Ja tuohon imukaulaan oli myös merkitty Φ14, joten se on ollut myös alunperin 14 mm. Porasin tuon aukon nyt kuitenkin 18 mm kokoiseksi. Koen että 20 mm olisi ollut turhan iso, koska tosiaan tuo loppuosa imukaulasta on sen 17,5 mm, sekä insulaattori 17,5mm ja kaasarin koko putken reunalla 17 mm.
Pitää raportoida vaikutukset kunhan saan mopon kasaan taas.
-pyrtsi
- Pyörä:
- Cpi Oliver -06
- Paikkakunta:
- Mäntsälä
- Liittynyt:
- 13.6.2010 0:21
Minkäköhä kokoset peilit tähän menee, katkes tuo alkuperänen ku parivuotias kakara oli hieman liian kiinnostunut tuosta romusta ja kaato sitten, onneks ei alle jääny.
Sudee
- Pyörä:
- -tön
- Paikkakunta:
- Joensuu
- Liittynyt:
- 7.11.2008 20:35
Veikkaisin, että 10mm, mutta tarkista ja mittaa se keskusta.
Lupe81
- Pyörä:
- ZX -03
- Paikkakunta:
- Vaasa
- Liittynyt:
- 10.6.2009 23:21
No niin. Imukaulan poraus 18 milliseksi oli jees. Voimaa tuli oikeastaan koko kierrosalueelle, mutta erityisesti keskialueelle. Kone on kierrosherkempi ja kiihdytettäessä keskialueelta --> kaasu pohjaan, kierrokset nousevat korkeammalle kasvaneen väännön myötä.
Vaihdoin testaustenjälkeen myös pääsuuttimen varmuuden vuoksi vakiosta 80 --> 90 kokoiseksi. Ei ollut juurikaan havaittavaa vaikutusta, mutta ehkä tuossa nyt on sitten seokset kohdillaan kaasu pohjassa, ainakin kun ilmat kylmenee. Ja myydäänhän noihin muutenkin 88 kokoista suutinta "talvisuuttimena", sanoivat liikkeessä..
Kun imukaula- ja suutinmuutoksien vaikutukset oli todettu, variaattorin rullat vaihdoin 8,0 gr --> 7,5 grammaisiksi. Nyt nousee kyllä kierrokset melkein tappiin kiihdytettäessä mistä nopeudesta vaan. Mutta huippunopeus ei silti kärsinyt. Joten on kai ihan jees tuokin muutos.
-pyrtsi
- Pyörä:
- Cpi Oliver -06
- Paikkakunta:
- Mäntsälä
- Liittynyt:
- 13.6.2010 0:21
Mistäköhän johtuu että jos esim jalan laittaa eturenkaan eteen, ei lähde liikkeelle, huutaa vaan, johtuuko kytkinjousista, vastapainejousesta vai jostain muusta? En oo noita koskaa vaihdellu ja ajellu nyt noin 2-3tkm kokonaisuudessaan ajettu jotain päälle 18tkm mäntä kerran vaihettu ja puristuksii löytyy, entiiä millon edellinen omistaja noita jousii vaihdellu, ehkä ei koskaa?
Sudee
- Pyörä:
- -tön
- Paikkakunta:
- Joensuu
- Liittynyt:
- 7.11.2008 20:35
Ehdottomasti vp, kytkinjouset ja rullat vaihtoon jos ei ole koskaan vaihettu.
-pyrtsi
- Pyörä:
- Cpi Oliver -06
- Paikkakunta:
- Mäntsälä
- Liittynyt:
- 13.6.2010 0:21
Jep, sitähän minäkin, mutta viittaako tuo vika juurikin noihin jousiin? Rullat vaihdoin jo keväällä tuohon, jousista en sitte tiiä, onko niitä koskaa vaiheltu.
sahpe
- Liittynyt:
- 19.9.2010 14:32
Vp, kytkinjouset, kytkin tai hihna?
-pyrtsi
- Pyörä:
- Cpi Oliver -06
- Paikkakunta:
- Mäntsälä
- Liittynyt:
- 13.6.2010 0:21
Nojuu, täytyy sitte vissiin tilailla ne jouset, sit jos vaik hihnan hommais kanssa.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista