Tervehdys taas winneristit!
Winnerin alkuperäiset vilkut saavat sähkönsä magneetosta. Vilkut ovat aika onnettomat varsinkin ajovalot päällä ja tyhjäkäynnillä.
Vilkut on melko helppo ja edullinen muuttaa ns. akkuvilkuiksi, jolloin mainittu ongelma katoaa kuin kameli Saharaan.
Tee esim näin:
1) Hanki auton 12 V vilkkurele, seuraava ohje on ns. DIN-releelle, jossa liittimet numeroitu 49, 49a ja 31. Maksaa esim. Biltemassa 4,95 euroa.
2) tarvitset muutaman liittimen, mielellään punaisia ja sinisiä ”ryöstäjäliittimiä” sekä pari vaaksan mittaista johtimenpätkää, teippiä yms
Alkuperäinen vilkkurele on ohjaustangossa kaasukahvan puolella ajovalokatteen alla. Releen tunnistaa tekstistä ”AC Flasher”.
Alkuperäisen releen liittimelle ”L” tuleva punakeltaisen johtimen pää eristetään ja kiinnitetään johdin vaikkapa ohjaustankoon teipillä. Tätä johdinta ei enää tarvita mihinkään (se syöttää magneetolta tulevaa vaihtosähköä vilkuille).
Alkuperäisen releen liittimiin ”B” ja ”P” tulevat johtimet yhdistetään toisiinsa esimerkiksi punaisella ”ryöstäjäliittimellä”. Nämä molemmat johtimet kytketään uuden releen napaan ”49a”. (Kyseiset johtimet menevät vilkkukytkimelle. Toinen syöttää etu- ja toinen takavilkkua. Ne kytketään toisiinsa, jotta vilkut toimivat samanaikaisesti, eikä vuorottain edessä-takana, kuten magneettovilkut.)
Etujarruvalokytkimelle menevä sininen johdin ja uuden releen napa ”49” yhdistetään toisiinsa esimerkiksi sinisellä ”ryöstäjällä”, johtimen pätkällä ja releeseen sopivalla lattaliittimellä. (Etujarruvalokytkimelle tulee 12 V tasajännite, kun virta on päällä. Tällä kytkennällä syötetään akkusähkö vilkkureleelle.)
Lopuksi uuden vilkkureleen liitin ”31” kytketään maahan eli yhdistetään ajovalolampun mustaan johtimeen. Sitten uusi rele sopivasti kiinni entisen paikalle.
Homma on valmis ja nyt vilkut toimivat olipa moottori käynnissä tai ei, jos vain virta on päällä. Vilkkujen kirkkaus on lähes vakio, jos akku on kunnossa. Takavilkkupolttimot voi vaihtaa esimerkiksi 21-wattisiin. Etuvilkkuihin 21-wattinen ei mahdu (ottaa kiinni vilkun ”lasiin”), joten edessä on käytettävä alkuperäisiä 10-wattisia tai sitten hankittava 20-wattiset halogeenilamput, joiden lasiosa on riittävän pieni.
Keltainen vilkku parempi kuin sininen ja punainen vilkkuvalo yht’aikaa auton keulalla –terveisin
winner, joka tehnyt homman vm 2002 peliin
ja hakukoneelle muutama sana: Hero, Winner, vilkut, huippunopeat skootterit, kauniit naiset, komeat miehet