Tuo ihmeellinen räpätys poistuu käytännössä kokonaan, kun asentaa ruiskulle "kisa"ohjelman, eli poistaa ECU:n kuristuksen. Itse olen näin tehnyt, eikä käyntihäiriötä esiinny. Olet silti oikeassa, lähes kaikissa näissä vähän esiintyy tuota melko harmitonta "räpätystä" juuri tuolla kierrosalueella, varsinkin kuristetuissa.
Suosittelen erittäin lämpimästi ECU:n kuristuksen poistamista (eli uudelleenohjelmointia = kisaohjelmaa), koska ko. toimenpide poistaa monet viat/toimintahäiriöt ja antaa toki lisäpotkua. Toki pelittää kuristettunakin ok, ei siinä mitään.
Huono tuuri käynyt, kun 1000km ajetussa yksilössä esiintyy ECU-vikakoodeja, yleensä nämä kun ovat niin luotettavia pelejä. Active-puoli tarkoittanee sitä, että vika on aktiivinen, kuten varmasti itse huomaat. Olet varmasti tietoinen jo mitä nuo 09 ja 12 tarkoittavat, mutta todetaan nyt silti, että ECU 09 voi olla itse ECU:n vika, joka tosin voi näyttäytyä huonon akun (jännitteen) takia. ECU 12 on bensainjektorin vika. Molemmat viat saattavat myös periaatteessa johtua siitä, ettei piuhat ole kunnolla kiinni. Kannattaa siis tarkistaa kaikki johdot/liitokset.
En itse ole koskaan törmännyt vikoihin tämän skootterin kanssa, mutta käsittääkseni ECU-koodien kanssa kannattaa edetä suurinpiirtein näin.
On tämä kyllä näpsäkkä skootteri, itsellänikin ollut jo liki 3 vuotta. Ette siis huonoa skootterivalintaa ole tehneet! Mukavia kilometrejä ja toivotaan, että itse kukin saa vikansa ratkottua.