Voitto kotiin, sano Winner-kuskit toisilleen!
Bensiinimittarista:
Omani toimii seuraavasti. Mittari alkaa ensin näyttää tasan nollaa, mutta ainesta on vielä. Niin kauan kuin mittarin neula heilahtaa jarrutuksessa vähän ylöspäin, ei ole vielä suurta hätää. Kun mittarin neula ei enää jarrutuksessa heilahda, on viimeistään aika tankata. Jarrutusheilahduksen loputtua pääsen omallani noin 10...20 km.
Olen samoin mitannut tankin tilavuudeksi n. 4,6 litraa.
Itse käytän ajovalopolttimona 12 V 45/40 W hehkulankapolttimoa, kanta P45t. (Olen vaihtanut alkuperäisen "valaisimen" toisenlaiseen.) Hyvä ja kirkas valo, polttimot niin edessä kuin takana kestävät pitkään. Nyt esimerkiksi sama takavalopoltin ollut yli 8.000 km.
Omassani variaattori toimii juuri niin kuin pitääkin. Kun antaa kaasua, vaihtaa pienemmälle ja kun mennään tasaista kyytiä, vaihtaa isommalle. Voipi olla, että variaattori toimii paremmin 75-kuutioisen osilla.
Valitettavasti en tiedä, mikä virivari sopisi, en tiedä sitäkään, olisiko virivarista apua.
Variaattorin toimintaa voi tutkia irrottamalla varikopan (kohdistusholkit talteen eli irti varikopan kiinteästä puolesta). Hökötys keskituelle ja sähköstartilla käyntiin. Takajarrulla ja kaasun käytöllä (apumies ehkä tarpeen) voi simuloida kiihdytystä, ylämäkeä jne. Varovaisuus tarpeen, ja tolkku mukana, ei kannata esim. polttaa takajarrua.
Jos vari ei vaihda pienemmälle, kun kuorma kasvaa, saattaa olla syytä purkaa takavari ja puhdistaa se. Puhdas voitelurasva sinne, missä sitä alunperinkin on. Homma vaatii hieman ammattitaitoa. Kytkinkehästä voi pitää kiinni öljynsuodatinavaimella, kytkinrummun alla on avainväliltään n. 42-millinen mutteri, iso jakoavain tms sopii. Kun mutterin irrottaa, vapautuu takavarin jousi, kannattaa olla varuillaan. Kokoonpanossa apumies tai kikat ja konstit tarpeen.
Kytkimen kuvittelen kestävän pitkään, ehkä 30.000 km, vaikka olenkin 90-kiloinen ja Winnerissäni on 40 % pidempi välitys kuin alunperin. En kylläkään pyöri kioskin pihassa kytkintä polttamassa, vaan ajan enimmäkseen työmatka-ajoa, josta osa esikaupunkityyppistä (ei paljon pysähdyksiä) ja osa keskikaupunkia (liikennevalopysähdyksiä yms.)
Jos englanninkielen taito riittää, voi variaattoriasioita opiskella seuraavassa nettiosoitteessa.
http://www.gates.com/index.cfm?location_id=542
Juttu on moottorikelkoista, joissa hieman erilaiset kytkimet ym. mutta periaatteet samantyyppiset kuin skoottereissa.
Poistun "verkosta" lomareissuun tiistaina 14.6.
winner