Nonii ajattelin kertoa kokemuksiani kun 650km tulee kohta mittariin. Ensinnäksin malli on siis Gp1 open 50 2007. Eroina Open 50 mallissa ja Racing 50 mallissa on
moottorin sijoitus. Racing mallin moottori sijaitsee
keskellä etu- ja takapyörää kun taas open mallissa se on sijoitettu takapyörän läheisyyteen. Open malli on hieman halvempi ja parempi, sillä ketjut tuovat vaan vain yhden huoltokohteen lisää. Lisäksi moottorin paikka ei muuta juurikaan ajo-ominaisuuksia (kyllä olen ajanut molemmilla, enkä ostanut open:ia sen hinnan vuoksi). Myös moottoriin pääsee helpommin
käsiksi open mallissa, mikä helpottaa huoltoa.
Vilkut ovat siistimmät racing mallissa, mutta ne voi helposti vaihtaa myös Open malliin noin 100¤ hintaan.
Painoa open mallissa on muistaakseni noin 100-110kg.
(Tarkistan vielä huomenna rekisteristä)
Toisekseen nuo mainitut plussat ja minukset pitävät aika hyvin paikkaansa. Viritysosien saatavuudesta olen tosin eri mieltä, sillä Gp1:ssä on normaali Piaggion kone, joten ei niitä osia pitäisi olla kovin vaikea löytää. Kaasari on Dellerton (vai miten se kirjoitetaan) 17.5mm.
Ajotuntuma on loistava ja penkki on todella hyvä vaikka näyttääkin omituiselta. Takapenkistä en tiedä. Isot pyörät (saisivat olla vielä vähän isommatkin) luovat vakautta monttuisella tiellä. Tosin kuopat ovat kuoppia ja tuntuvat ikäviltä, mutta pyörän hallittavuus niistä ei mene.
Pyörästä löytyy myös aluvanteet ja sisäkumittomat
renkaat, mikä takaavat sen, että jos ajaa vauhdilla naulaan mutkassa ei löydä itseään sairaalasta seuraavana päivänä.
Vehkeessä on kolme kuristusta. Pakoputki sisältää 2 hukkaputkea, se ainainen prikka ja ilmansuodattimen takaa paljastuu ilmansaantia rajoittava messinkikaulus. Lisäksi pääsuutin on himpun liian pieni kuten melkein kaikissa
Suomeen tuotavissa Mopoissa yms. Alkuperäinen pääsuutin on kokoa 60 kun se kuristamattomana olisi hyvä olla 65. Moottori hieman "booaa" 60 suuttimella kuristamattomana, mutta ei siten, että suuttimen vaihto olisi välttämätöntä. Nopeutta löytyy kuristamattomana tasaisella 80kg päällä GPS:n mukaan noin 80km/h (60 suuttimella) ja mittari valehtelee 5km/h yli koko nopeusalueen yli. Analoginen mittari loppuu 80km/h, mutta digitaalinen vasta 99km/h. Pakoputki ottaa lisäksi ilmaa alkuhaaraan pienestä rööristä minkä katkaisemalla saa kuulemma vielä vähän tehoa. Lisäksi katalysaattori kuristaa hieman, joten jos oikein haluaa tuunata täytyy sekin poistaa. Kevyemmällä kuormalla ja kalysaattorit yms. poistaen voi mennä sen 90-100, ehkä. Kiihtyvyyttä on vaikea arvioida, mutta noin 3-4s aikana saa sen 50km/h. Vähän tietysti tuulesta, kuormasta yms. riippuen. Mittaristo on hyvä ja digitaalinäytöstä löytyy kello, kilometrit seuraavaan huoltoon, matkamittari ja mopon kilometrit tietty.
Kypäräsäilöön mahtuu juuri ja juuri L-koon kypärä.
Edestä löytyy myös lukittu hanskalokero, mihin saa
työkalut kätevästi. Hanskalokerossa on myös paikka esim. tupakansytyttimelle, mutta se täytyy asentaa jälkikäteen sitä tarvittaessa. Näin saa kännykän latautumaan hanskalokeroon. Edessä ja takana ovat
jäähdytetyt levyjarrut, mitkä toimivat erittäin hyvin. Niillä mopon saa pysähtymään kuin seinään (ilman, että ajaa seinään). Negatiivista ei vielä ole tullut vastaan. Ehkä peseminen, kun pieniä koloja on paljon. Hammasharja auttaa tässä. Katteissa on myös runsaasti tarroja, mitkä repeävät (tai lähtevät irti) helposti.
"Derbi" lukee ainakin 4 paikkaa. "Takalokari" on myös aina nysä, mikä saa kurakelillä kuran roiskumaan takapenkin alaosaan. No kuralla ei ole tarkoitus ajakkaan, kai?
Jos haluaa välttyä sakoilta kannattaa prikka sorvata 3mm paksuksi ja modata alkuperäinen putki. Messinkikauluskin joutaa pois. Katalysaattori kannattaa säilyttää ihan ilmastonkin kannalta. Näin kiihtyvyys tulee kohdalleen, äänet pysyvät kurissa, ulkonäkö ei muutu ja nopeus rajoittuu noin 60km/h. Eipä tarvitse pelätä poliisiakaan enää.
Turvallista matkaa ja hyviä ajokelejä!
Niin hintaa vehkeellä oli 2800¤ mutta siihen sain kyllä kotiinkuljetuksen, kypärän (ovh. 200), suojapeitteen ja 1l täyssynt. öljyä mukaan. Aluksi himoitsin Derbin GPR 50:stä, mutta sitä ei enää tuoda suomeen