Muutamassa topikissa on käsitelty renkaanvaihtoa; vaikuttaa siltä, etteivät kaikki ole selvillä, miten homman voi tehdä itse. Siksi tässä muutama rivi asiasta.
Renkaan irrotus:
- irrota pyörä skopasta
- jos pyörä on hiekkainen tms, pese se
- irrota venttiilineula ja päästä kaikki ilma renkaasta
- kierrä venttiilin lukitus löysälle ja paina venttiiliä vanteen sisään
- aseta pyörä maahan sopivalle alustalle (pahvi, paksu kangas tms)
- paina kantapäällä renkaan jalka irti vanteesta molemmilta puolilta vannetta
- ruiskuta sumutinpullolla (tai levitä siveltimellä tms) astianpesuaine-vesiseosta vanteen ja renkaan väliin molemmille puolille vannetta niin, että koko renkaan jalka ja vanteen sisäreuna kostuvat
- aseta pyörä alustalle, jos pyörässä jarrulevy, levy alaspäin
- HUOM!: varo myöhemmin vääntämästä levyä kieroksi
- paina renkaan yläpuolinen jalka vanteen keskiuraan venttiilin vastakkaiselta puolelta
- kampea rengas vanteelta venttiilin vierestä aloittaen, jatka venttiilin toiselta puolelta
- käytä voimaa vain kohtuudella, varo sisärenkaan rikkomista rengasraudan kärjellä
- jos rengas ei irtoa kevyesti, paina se kunnolla vanteen uraan vastakkaiselta puolelta ja lisää tarvittaessa liukastinta
- kun rengas toiselta puoleltaan irti vanteesta, ota sisärengas pois
- jos aiot vaihtaa ulkorenkaan, irrota sen toinen reuna vanteelta vastaavasti, lisää tarvittaessa liukastinta
Jos käytät samaa ulkorengasta uudelleen, tarkista sen sisäpinta kädellä sivellen. Jos pyörässä on pinnat, tarkista vannenauhan kunto, pinnojen kireyden tarkistuksestakaan ei ole haittaa, jos osaat homman.
Jos teräsvanne, poista mahdollinen ruoste vanteen sisältä.
Renkaan asennus:
- liukasta vanteen sisäreunat ja ulkorenkaan jalka
- kampea ulkorenkaan toinen jalka vanteelle, huomioi renkaan pyörimissuunta ja se, että vanteen "oikea puoli" jää nyt renkaan sisään (jarrulevy alas myöhemmässä vaiheessa tms)
- pujota sisärengas ulkorenkaan sisään, tarkista ettei jää kierteelle
- laita venttiili vanteen reikään
- sisärenkaaseen ilmaa sen verran, että se juuri ja juuri oikenee
- liukasta tarvittaessa ulkorengasta ja vannetta lisää
- kampea ulkorenkaan toinen jalka varovasti vanteelle, aloita venttiiliä vastapäätä, venttiilin kohta laitetaan vanteelle viimeisenä
- tarkista, että venttiili on suorassa, pyöritä tarvittaessa rengasta vanteella
- paina venttiiliä tarvittessa sisään, jotta rengas asettuu vanteelle oikein myös venttiilin kohdalta
- jos rengas ei ole tasaisesti vanteella, paina se käsivoimin oikeaan asentoon
- pumppaa renkaaseen n. 0,3 MPa (3 bar) paine, tarkista että rengas on tasaisesti vanteella
- vähennä paine ohjearvoon
HUOM! rengas ei kestä määrättömästi painetta, turvallinen maksimi on noin 1,5 kertaa normaalipaine.
Sopiva rengasrauta mopon renkaille on 10...15 cm pitkä, isommalla rikkoo helposti niin renkaan kuin vanteenkin. Rautoja tarvitsee 1 tai 2 kappaletta. Älä käytä ruuvitalttaa tai muuta "pulatyökalua" rengasraudan asemesta. Voit tarvittaessa suojata rengasraudan teippaamalla sen ympärille vanhaa sisärengasta tms.
Kumi ei kestä öljyä, joten käytä liukastimena vain saippuavettä.
Ja vielä kertauksena: rengas ensin irti ja viimeiseksi kiinni venttiilin luota.
sanastoa:
pyörä: ulko- ja sisärengas + vanne
renkaan jalka: ulkorenkaan se osa, joka koskettaa vanteeseen
winner
__________________________________________________________
Pyörän irroitus moposta:
Speedfight:
Vanne on kiinni kolmella pultilla. Pyöränpultteja avatessa on kaverista hyötyä, kun se voi painaa jarrua samalla, kun itse avaa pultteja räikkää ja 19mm:n hylsyä käyttäen. Mutterimopolla avattaessa ei jarrun kanssa tarvitse pelata ollenkaan. Pultit avattua, saa pyörän irti moposta. Pakoputkea ei tarvitse irrottaa takapyörää irroitettaessa. Sama ohje pätee sekä etu, että takapäähän. Jarrulevy jää kummassakin päässä mopoon. Kiinnitys on siis vastaava kuin autoissa.
Eteen 1,3bar ja taakse 1,7bar
Piaggio NRG (ja mahdollisesti myös muut Piaggiot ja Gilerat):
Eturengas:
Jarrusatula irti kuusiokoloavaimella. Mittarivaijeri irti. Oikeanpuoleinesesta etupumpusta pari lisäkuusiokoloruuvia irti. Etuakseli irti, toinen pää täytyy luonollisesti jumittaa jollain ihme härvelillä, kun kerran pää on ihan pimee (19 mm kiintoavain on tähän esimimerkiksi oiva työkalu). Sitten on vanne renkaineen ja levyineen kädessäsi.
Takarengas:
Pakoputki irti, alkukäyrää ei tarvitse irroittaa. "Pölykapseli" irti. Pyörän mutterri irti, jolloin pyörä täytyy jumittaa jotenkin, vaikka takajarrua painamalla. Jonkinnäköinen lukitusosa irti. Sokka pois, kannattaa ottaa varovasti, jos haluaa käyttää samaa vielä uudestaan. Nyt rengas irti ja kumi vaihtoon.
Eteen 1,3 - 1,4 ja taakse 1,6, - 1,7 baaria manuskan mukaan.