Vespa ET2 ei lataa akkua. Akku on uusi. Laitoin viimetalvenakin uuden akun mutta se meni pilalle koska tyhjeni kahvanlämmittimien takia, mittasin jo silloin että latausvirta on melko alhainen vaikka jännite oli kuitenkin oikein (~13.8V tjsp).
Mittaustuloksia:
Akun jännite ei nouse ollenkaan kun mopon laittaa käyntiin.
Ilman akkua mopo käynnissä kaapeleihin tulee n. 1.8V.
Korjausoppaan mukaan irroitettu regulaattorin liitin ja mitattu harmaa/sinisen ja maan väliltä 25-30V ac.
Latausvirta pitäisi olla oppaan mukaan 1.5-2.0A, muistaakseni se oli tässä maksimissaan ton 1.5A ja muuten hyppi miten sattuu.
Vaihdoin uuden regulaattorin mutta ei mitään vaikutusta mihinkään.
Oppaan mukaan staattorista pitäisi mitata resistanssi kahden keltaisen johdon väliltä, seka kumpikin johto maahan. Mutta ei tässä ole kuin yksi keltainen johto niin tämä on vähän hämmentävä. Kaikki mittausoppaat mitä löysin netistä ovat kolmivaihestaattoreille ja tässä on mielestäni yksivaiheinen.
Otin koko staattorin sitten irti, fyysistä vikaa ei näkynyt ja silmämääräisesti mittailin johtoja ehkä havainnut mitään oikosulkua, valitettavasti mittaustulokset unohtuivat tallille niin niitä ei tähän hätään ole ilmoittaa.
Tässä on sähkökaavio https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa ... 0model.jpg
Staattori on tämän näköinen https://www.wandamotor.fi/stator-piaggi ... anguage=en
Liitteenä Haynesin sivu jossa nuo käyttämäni mittausohjeet
Mittaustuloksia:
Akun jännite ei nouse ollenkaan kun mopon laittaa käyntiin.
Ilman akkua mopo käynnissä kaapeleihin tulee n. 1.8V.
Korjausoppaan mukaan irroitettu regulaattorin liitin ja mitattu harmaa/sinisen ja maan väliltä 25-30V ac.
Latausvirta pitäisi olla oppaan mukaan 1.5-2.0A, muistaakseni se oli tässä maksimissaan ton 1.5A ja muuten hyppi miten sattuu.
Vaihdoin uuden regulaattorin mutta ei mitään vaikutusta mihinkään.
Oppaan mukaan staattorista pitäisi mitata resistanssi kahden keltaisen johdon väliltä, seka kumpikin johto maahan. Mutta ei tässä ole kuin yksi keltainen johto niin tämä on vähän hämmentävä. Kaikki mittausoppaat mitä löysin netistä ovat kolmivaihestaattoreille ja tässä on mielestäni yksivaiheinen.
Otin koko staattorin sitten irti, fyysistä vikaa ei näkynyt ja silmämääräisesti mittailin johtoja ehkä havainnut mitään oikosulkua, valitettavasti mittaustulokset unohtuivat tallille niin niitä ei tähän hätään ole ilmoittaa.
Tässä on sähkökaavio https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa ... 0model.jpg
Staattori on tämän näköinen https://www.wandamotor.fi/stator-piaggi ... anguage=en
Liitteenä Haynesin sivu jossa nuo käyttämäni mittausohjeet
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.