Aloitan uuden ketjun ostamastani skootterista. Kyseessä siis ilmeisesti täysin vakio laite, jolla ajettu nyt 11000 km ja vuosimalli on 2009. Kaasarimalli vakiolla 17,5mm Dellortolla ja ilmanputsari on myös ilmeisesti vakio.
Ensimmäisellä ajokerralla huomasin, että kierrokset ei aina nouse heti vaan pitää odotella hetki, mutta sitten kiertää iloisesti, ei tosin aina, vaan saattaa jäädä johonkin puolikaasulle. Vauhtia Apikka keräsi tässä kunnossa mittariin 60 km/h ja gps:llä mitattuna 53 km/h.
Tämä ja kierrosten jumitus aikaansai liikenteessä autoilijoille tieraivoa.
Ei mukavaa eikä turvallista, kulkua pitää saada lisää ja myös kiihtyvyyttä. Kuski on ”noin” 100 kg joten koneeseen pitää saada lisää puhtia.
Niin ja sanottakoon vielä, että ostin skoden pojalleni, jolla ei ole vielä korttia niin iskä ”joutuu” ajamaan sillä, ja samalla toimin mekaanikkona
Variaattorin koppa sitten auki ja katsoin, mitä laite sisältää. Sieltä löytyi 6mm prikka etuvarin kiekkojen välistä, jonka poistin. Ja heti koeajolle! Vauhtia löytyi nyt, kunhan kierrokset sai odottelun jälkeen nousemaan, mittarin mukaan tasasella noin 76 km/h, gps:llä en vielä ehtinyt testaamaan. Huomattava parannus kuitenkin huippunopeuteen pelkällä prikan poistolla.
Seuraavana päivänä päätin kurkistaa kaasariin ja purkailin muoveja pois skoden ympäriltä. Apuna oli korjaamokirja netistä ladattuna, vaikka ei sekään kovin kattava ollut, alkuperäinen käsikirja oli myös apuna. Vakiosuuttimien kokoja ei löydy ainakaan käsikirjasta, vain kaasarin kurkun mitta 17,5mm. Avasin kaasarin kohokammion, mutta roskaa sieltä ei löytynyt, suuttimia en ehtinyt ottaa tarkempaan tutkimukseen enkä laittanut kokoja ylös, kun alkoi jo hämärtää, talon terassilla kun tein hommia. Onneksi huomasin kuitenkin kaasarin ja ilmanputsarin välisen kumikurkussa olevan noin 15mm pitkän halkeaman. Olisiko siinä syy kierrosten takkuiluun? No ainakaan sen ei kuulu olla halki, joten paikkasin sen Sikalla. Sikamassa on nyt kuivanut pari vuorokautta ja on aika kokeilla korjauksen vaikutusta.
Variin meinaan uusia hihnan ja rullat, vakiot vai pitäisikö mittoja muuttaa? Kaasarin imupuolella on reikälevy kiinni ilmeisesti ruuvilla.
Mikähän sen poiston vaikutus on? Ilmansaanti helpottuu, mutta vaikutus seossuhteeseen? Mulla on jotain moottoripyörien Dellortojen pääsuuttimia, mutta taitavat ollla liian suurta luokkaa esim 125-140. Vakiota en siis tiedä kuin katsomalla, mutta se lienee luokkaa 50-55? Motonetissä näkyy olevan pienimmät pääsuuttimet kokoa 70. Pitänee käväistä paikallisessa moottoripyöräkorjaamossa, jos sieltä löytyisi sopivia.
Pakoputki on vakio. Sen kuristuksista en tiedä, kuten en muistakaan tämän mallin kureista. Varin prikka siis ainoa mikä löytyi tähän mennessä, pakoputki näyttäisi olevan perusmallia eli pelkkä putki ilman mitään ylimääräisiä ulokkeita. Onko esim pakoaukon kokoa rajoitettu, ei ole vielä tiedossa. Pakoputki on pakko irroittaa, koska se kaipaa maalia. Myöskään kaasarin kumikurkun kureista ei ole vielä tietoa eikä elektronisista kureista, jos niitä tässä mallissa yleensäkään on. Kone tuntuu kiertävän aika hyvin kunhan kierrokset saa ylös.
Joku on joskus ropannut skodea, koska puola/cdi yksikkö oli pelkkien johtojen varassa alakatteiden välissä.
Käyntiin kone lähtee hyvin ja käy tasaista tyhjäkäyntiä ja tulppa oli terveen näköinen, tummahko ruskea ja kuiva.
Tästä se sitten lähtee, tarkoitus on hommata toiset vanteet nastarenkaineen talviajoa varten. Ajaminen vaatii vähän totuttelua ison Apikan jälkeen, kun tuo V2 on hiukan korkeampi kuin tämä 2-t skode. Jarruteho etujarrussa on heikko, johtuen vuotaneiden etuhaarukan stefojen päästämästä öljystä jarrupaloissa ja jarrylevyssä. Brake cleanerillakaan tilanne ei paljoa parantunut eli etupalat menee uusiksi kuten tietysti etuhaarukan stefatkin.
Päivitän juttua lisää kun homma etenee.
Ensimmäisellä ajokerralla huomasin, että kierrokset ei aina nouse heti vaan pitää odotella hetki, mutta sitten kiertää iloisesti, ei tosin aina, vaan saattaa jäädä johonkin puolikaasulle. Vauhtia Apikka keräsi tässä kunnossa mittariin 60 km/h ja gps:llä mitattuna 53 km/h.
Tämä ja kierrosten jumitus aikaansai liikenteessä autoilijoille tieraivoa.
Ei mukavaa eikä turvallista, kulkua pitää saada lisää ja myös kiihtyvyyttä. Kuski on ”noin” 100 kg joten koneeseen pitää saada lisää puhtia.
Niin ja sanottakoon vielä, että ostin skoden pojalleni, jolla ei ole vielä korttia niin iskä ”joutuu” ajamaan sillä, ja samalla toimin mekaanikkona
Variaattorin koppa sitten auki ja katsoin, mitä laite sisältää. Sieltä löytyi 6mm prikka etuvarin kiekkojen välistä, jonka poistin. Ja heti koeajolle! Vauhtia löytyi nyt, kunhan kierrokset sai odottelun jälkeen nousemaan, mittarin mukaan tasasella noin 76 km/h, gps:llä en vielä ehtinyt testaamaan. Huomattava parannus kuitenkin huippunopeuteen pelkällä prikan poistolla.
Seuraavana päivänä päätin kurkistaa kaasariin ja purkailin muoveja pois skoden ympäriltä. Apuna oli korjaamokirja netistä ladattuna, vaikka ei sekään kovin kattava ollut, alkuperäinen käsikirja oli myös apuna. Vakiosuuttimien kokoja ei löydy ainakaan käsikirjasta, vain kaasarin kurkun mitta 17,5mm. Avasin kaasarin kohokammion, mutta roskaa sieltä ei löytynyt, suuttimia en ehtinyt ottaa tarkempaan tutkimukseen enkä laittanut kokoja ylös, kun alkoi jo hämärtää, talon terassilla kun tein hommia. Onneksi huomasin kuitenkin kaasarin ja ilmanputsarin välisen kumikurkussa olevan noin 15mm pitkän halkeaman. Olisiko siinä syy kierrosten takkuiluun? No ainakaan sen ei kuulu olla halki, joten paikkasin sen Sikalla. Sikamassa on nyt kuivanut pari vuorokautta ja on aika kokeilla korjauksen vaikutusta.
Variin meinaan uusia hihnan ja rullat, vakiot vai pitäisikö mittoja muuttaa? Kaasarin imupuolella on reikälevy kiinni ilmeisesti ruuvilla.
Mikähän sen poiston vaikutus on? Ilmansaanti helpottuu, mutta vaikutus seossuhteeseen? Mulla on jotain moottoripyörien Dellortojen pääsuuttimia, mutta taitavat ollla liian suurta luokkaa esim 125-140. Vakiota en siis tiedä kuin katsomalla, mutta se lienee luokkaa 50-55? Motonetissä näkyy olevan pienimmät pääsuuttimet kokoa 70. Pitänee käväistä paikallisessa moottoripyöräkorjaamossa, jos sieltä löytyisi sopivia.
Pakoputki on vakio. Sen kuristuksista en tiedä, kuten en muistakaan tämän mallin kureista. Varin prikka siis ainoa mikä löytyi tähän mennessä, pakoputki näyttäisi olevan perusmallia eli pelkkä putki ilman mitään ylimääräisiä ulokkeita. Onko esim pakoaukon kokoa rajoitettu, ei ole vielä tiedossa. Pakoputki on pakko irroittaa, koska se kaipaa maalia. Myöskään kaasarin kumikurkun kureista ei ole vielä tietoa eikä elektronisista kureista, jos niitä tässä mallissa yleensäkään on. Kone tuntuu kiertävän aika hyvin kunhan kierrokset saa ylös.
Joku on joskus ropannut skodea, koska puola/cdi yksikkö oli pelkkien johtojen varassa alakatteiden välissä.
Käyntiin kone lähtee hyvin ja käy tasaista tyhjäkäyntiä ja tulppa oli terveen näköinen, tummahko ruskea ja kuiva.
Tästä se sitten lähtee, tarkoitus on hommata toiset vanteet nastarenkaineen talviajoa varten. Ajaminen vaatii vähän totuttelua ison Apikan jälkeen, kun tuo V2 on hiukan korkeampi kuin tämä 2-t skode. Jarruteho etujarrussa on heikko, johtuen vuotaneiden etuhaarukan stefojen päästämästä öljystä jarrupaloissa ja jarrylevyssä. Brake cleanerillakaan tilanne ei paljoa parantunut eli etupalat menee uusiksi kuten tietysti etuhaarukan stefatkin.
Päivitän juttua lisää kun homma etenee.