Otin videookin, youtube. Tyhjäkäynnillä yhtä hiljainen kuin vakioputkillakin.
Jotta ei ihan uunona olla, niin jotain tekstejä on vielä tallella mitä pyörälle aikaisemmin on vuosien varrella tapahtunut:
Noniin! Tuossapa se mun motopyörä on nyt sellaisena kun sen hankin 14.5.05.
Ennen vappuahan me kavereiden kanssa se kasattiin about ajokuntoon ja jäin sitten odottelemaan poikien vastausta tarjoukseeni. Johon tulikin myöntävä vastaus 11.5. Eikun tekemään kauppasopimus ja baanalle, vakuutusyhtiöönkin ehtii viel joku päivä. Fennia pystyikin myymään minulle "edullisen" vakuutuksen, edullisemman kuin kukaan muu minun tapauksessa.
Kävin sitten Biltemasta ostamassa Hondaan akun joka makso 26¤ ja risat. En muista ny ihan tarkalleen mut eip sil väliä. Hapotin akun Bilteman pihalla, ostin 100% rikkihappoa litran pullon 3,75¤. No eipähän tarvi enää työntää mopoo käyntiin mäkistartilla.
Hankin tämän siksi, kun tiesin että saan sen aika edullisesti ja kulutusosat on edullisia & niitä saa helposti. Starttinappia ei ole, mutta ohitin sen tarvikepainonapilla. Töötin nappi sopii Starttinappulaksi, muttakun sen vaihtaminen o nii työlästä, ni teen sen sitten... syssymmällä.
Huomaa sinistyneet pakoputket... Joku sano että se käy liian laihalla seoksella. Se joka tietää, kertokoot mulle, niin teen tarpeelliset säädöt. Itse en usko siihen, vaan on ajan patinaa.
Veden tippuminen vesipumpusta otti ja loppui ihan itekseen, mutta tilasin kuitenkin varalta uudet tiivisteet Bike worldista, ja ne saapuivatkin jo tänään 19.5.2005.
Uutta 7 tuuman lamppua en löytäny mistää ni päätin sitten hankkia pommittajalampun. Harmillista vaan että sähköt on joku virittäny siihen malliin että kaikki (lyhyet, pitkät ja parkki) palaa yhtäaikaa. Pitää siis vetää sähköt uusiks, ihan jo senki takia että toimii paremmin. Kierroslukumittari toimii ylöspäin, mutta ei palaudu takas nollaan. Seki siis aukeaa joku päivä. lämpömittari ei näytä enää viisaria ollenkaan. Se katosi jonnekin. Tööttiä ei oo ollenkaan, mut mitäpä sil ees tekiskään.
Uutta katetta aattelin ruveta värkkäämään mustasta plexistä, kunhan pääsen etolaan ostamaan sellasen palan. Se tulis tohon lampun alle, vähä niiku johtojen peitoks. Tuulilasiakin aattelin kokeilla tehä ite, jos se onnistuis vaikka PC Levystä. Uus kaupassa maksaa 150¤ mikä o mun mielest rosvousta jostai muovipalasta.
Uusia ostoksia on nyt sitten hankittu viikolla 20 (2005), ja tuloksena on uusi mattamusta halpa HJC:n kypärä ja huoltokirja. Näin vanhassa mopossa on hyvä olla aina täysi manuaali mallia Clymer, niin ei tule tenkkapoo että mikä se vika ny sit olikaan! Tää kirja o siit hyvä että siinä on Troubleshootti jota toisen kustantajan halvemmassa versiossa ei käytännössä ole.
24.5.2005 on eka pitkä matka tiedossa. Moottoriöljyn vaihto on hyvin hintavaa touhua ja vaihdatus on ajan varauksen kanssa, VIIKON päästä. Aika surkee palvelu suoraan sanottuna. No ostin sitte ite essolta perusmoottoriöljyä suht edullisesti, Mobilia siis alle puoleen hintaan mitä alan "Erikois" liikkeissä. Ei noi raasinki öljyt varmaa taitas ees pysyy sisällä. Menin sitte kysyy Mäkelänkadun Shellin huollosta josko ne vaihtas, mut ei niilkää ollu aikaa, mut ne sano et vaiha ite, saat työkalut lainaan. Huippua. Kiitos!!
Touko-, Kesäkuussa 2005 täällä Ahvenanmaalla ollessani tein vähän töitä ja maalattiin sitten motskari uuteen uskoon!
Revittiin kaikki maalatut osat irti moposta ja hiottiin ne kokonaan 150gr hiomapaerilla. Alkuperäiset tarrat oli niin tiukassa että ei edes tarranpoistokumilaikka purrut, niin otettiin 40gr hiekkapaperilla sit ne pois.
Pari klommoa kun oli tankkiin ilmestynyt, niin niihin vaa pakkelia päälle, ja lisää hiomista. Hiontaan pakkeleineen kului pari iltaa aikaa. Sellaset 8 tuntia kahdelta mieheltä.
Tomas maalaa osia ensin valkoisella pohjamaalilla, että nähdään mahdolliset naarmut ja kolot joita ei olla huomattu.
Ja niitähän oli vaikka kuinka! Eiku pakkelia lisää ja hiomapaperia. Tässä vaiheessa hiottiin jo 400gr paperilla, jotta pinnasta tulis mahdollisimman sileä ja siisti.
Tomas teki 3mm pinstripemaalaukset mun tietämättäni. itse vedin vain punaiseksi sen ja lähdin kotiin helsinkiin. Yleensäkään en ajatellut että siitä tulee 2 värinen, joten luulin itsekin että palattuani se on punainen. Mutta ei, HEH se maalas tuon hopean raidan, joka on varsin maukas kasarijuttu. OIKEIN!
Tekstit ja Tankin korkki puuttuu viel näistä kuvista.
Vielä on tulossa uudemmat pakokäyrät sekä etulokasuoja. Lamppu onkin jo tehty jostakin kuorma-auton H412V SATURN merkkisestä lampusta.
2.7.05 Nyt olis tarkotuksena rakentaa peräkärry koirankoppeineen mopoon, että pääsee koko posse liikkeelle.
Ikinä en ole oikeastaan hitsannut, mutta kaipa se harjotus tekee mestarin! Vitsi vitsinä Kyllähän tuo sujuu silti ihan ok. Jälki vois kyllä olla parempaa.
Kyllä tulee vielä hieno
Nyt on sitten 11.7.05 ekat hankinnatkin tehty kärryä varten, on 10" alumiinivannetta, Monkeyn Jousi-iskarit Moposportista ja kasa työkaluja Biltemasta! Ja alle satasella! Vielä, valot ja koukkulaite pitää ostaa ja loput kamat ei pitäs maksaa mitää, teräsputkee ja vanerii jne ny saa ilmasiks.
Porvoon Motorbikessa laittoivat tänään 13.7 noihin vanteisiin kumit päälle, hienot on, en tosin hakenut niitä vielä koska mulla unohtu varaston avaimet kotiin. Työt olen tehnyt Porvoon ilmastointi ja pelti Oy tiloissa ja laitteilla. Kiitos.
15.7.05 Tänään on ollut kova eestaasajelupäivä. Ensin Bauhausiin katselemaan hintoja, sitten itäkeskukseen hakemaan Lobello töistä. Sen jälkeen menimme suoraan Biltemaan ostamaan saranoita, lukkoja sekä ruuveja.
Bilikasta menimme Bauhausiin ostamaan rimaa ja vanerilevyjä jotka edellisellä kerralla olin jo tilannut valmiiksi. HAH sitten olinkin unohtanut tilata pohjalevyn, ja Lobello kävi sen sahauttamassa sillä aikaa kun pakkasin tavaroita peräkärryyn. Siinä hötäkässä sitten unohdettiin kattolevy Bauhausin seinää vasten nojaamaan ja lähdettiin vain ajelemaan kaverille Koivukylään, jossa kärri sitten kasattiin.
Ruuvailimme kärriä kasaan kunnes tarvitsimme kattolevyä ja lähdimme sitten Jallun kanssa sitä hakemaan Bauhausista. Tarvitsimme myös lisää 28x28 rimaa, jota sitten ostinkin 2,4m. Minä ja Jallu kuvassa. Mulla on loma, Jallulla työvaatteet
Lavan pituus: 1220mm
Lavan leveys: 1000mm
Lavan korkeus: 500mm
Renkaat: 3.50-10+alumiinivanteet töineen 100¤
Jouset: Honda Monkey 50¤
Vaneri 9mm paitsi katto 4mm 90¤
10m 28x28mm höylättyä mäntyä 15¤
30x30mm Teräsputki, seinämä 3mm 10m 50¤
Valot, tuuletus (aurinkokenno 55¤), salvat, johdotus, vetokuula ja vetolaite 110¤
M10 RST 60 ja 70mm pultteja 10 kpl prikkoineen muttereineen
M4 RST 20mm uppokantakoneruuveja 40 prikkoineen muttereineen
Ritiläruuveja 35mm 50kpl
0,15l maalia runkoon 10¤
0,5l Miranolia kopin maalaukseen, sisältä ja ulkoa 20¤
Laki sanoo asiasta suunilleen näin, max. 80cm leveänä pakollisena vain 1kpl punaisia heijastinkolmioita perässä ja jarruvalo. Leveämmässä kärryssä pitää olla 2kpl noita heijastimia. Joka tapauksessa kärryn kokonaispaino ei saa ylittää 50% pyörän omapainosta, eli 200kg fillarilla saa vetää tavaroineen max. 100kg kärryä. Kärry on aina jarruton, sillä jarrullisen joutuu katsastamaan. Kärryn renkaiden lukumäärästä ei sanota myöskään mitään, mutta akselit on rajattu 1kpl ja kytkentäpaino (=aisapaino) ei saa ylittää muistaakseni 50kg tms => käytännössä keskiakselinen kärry s.e. kärryn painosta suurin osa on tuon akselin päällä.
Kaikki tarvikkeet Biltemasta ja puutavara valmiiksi sahattuna Bauhausista. Kaikkiaan siis noin 500¤ plus 40h töitä. Ehkä tuon siis oiken säpäkästi saa aikaan 30 tunnissa. Mutta siihen ei sitten kuulu maalaamista mukaan, se vie väkisinkin 3-4h. Itse maalaan kopin moottoripyörän väriseksi, joten se teettää vielä noin 40h lisätyötä.
MUTTA yhtään asennusjuomaa ei otettu!!!
Poliisikin on jo laitteeseen tutustunut kirjoittaessaan sakkoa pyöräilijälle joka ajoi ilman kypärää. Ei saanut jatkaa pyörällä matkaa ja joutui lähteä kävellen pois paikalta! Eipä poliisilla ollut mitään mainittavaa laitteesta. Poliisin pyörä on muuten aivan uus.
30.5.06 Nyt se on sitten valmis! Kyl tuli upea laitos. Oikein hävetti porata ilmareijät kylkiin! mut minkäs teet niin se vaan on tehtävä. Kuiduttamiseen ja maalaamiseen meni toiset 40h. Kuvia motot.netissä. Pitää vain jostakin uudet hienommat lamput hankkia kun noi ei sovi tyyliin. Ois kova kun sais lamput joissa olis vain punasia valoja, eli pari moottoripyörän takalamppua jossa jarru ja ajovalot erikseen. Tietty vaikka pari CX:n takalamppua , siis tuplasti 21/5 polttimoita.