Pyörää valittaessa olin ensin kallistumassa käytettyyn ja paljon halvempaan. Ei liene mitenkään tavatonta tässä harrastuksessa että se alunperin suunniteltu budjetti tulee ylitettyä? Olin ensin sortumassa vahvasti nakupyörään. Katselin vaihtoehtoina Yamahan FZ6N ja Suzukin SV650N -malleja. Suzukin osto jäi koska tarjonta oli erittäin heikkoa eikä sopivaa löytynyt. Supermotot olin tuominnut aluksi koska niissä tuntui olevan varsin tiheät huoltovälit tai vaihtoehtoisesti erittäin vähän tehoa. Lisäksi valittelut kovasta tärinästä ja sopimattomuudesta pieneenkään matka-ajoon (pienet tankit + kova tärinä) karistivat mielenkiintoni.
Kuitenkin vaihtoehdoksi löytyi vielä yksi moto joka erottui ominaisuuksiltaan muista. Yamaha XT660X:n tuli päädyttyä. Pyörässä mukavan pitkät huoltovälit (1000km, 10000km, 20000km..). Lisäksi tärinääkään ei ole haitaksi asti. Mukavasti pata porisee, tuntee että kone käy, mutta ei paikat puudu kuitenkaan. 15l tankillisella pitäisi taittaa sen 300km. Tehoa nyt ei koskaan liikaa, mutta kuitenkin vähän enemmän verrattuna vaikka suzukin drz 400:n tai Hondan FMX:ään. Yhdeltä puolitutulta auto/mp kauppiaalta sain ihan asialliselta kuulostavan tarjouksen uudesta Jammusta. Selailin käytettyjen pyyntihintoja jotka vaikuttivat verrattain korkeilta uuden pyörän hintaan nähden. Kun uuteen pyörään saa myös takuun, tuntui uuden ostaminen ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Ymmärtääkseni kaikki tänä vuonna myydyt XT660X:t ovat ylitsevuotisia ja hintaakin on tiputettu aika roimasti viime vuoden pyynneistä.
Pyörään tuli päädyttyä myös siksi, että moton helppo käsiteltävyys houkutti. Lisäksi tällä pyörällä ei ole tarvetta mahdottoman suuriin nopeuksiin eikä se niihin edes kykene. Mutkapätkät asia erikseen Pysyy ehkä se korttikin helpommin taskussa? Tiedä sitten, toivottavasti!
Nyt ajettu 2700km. Vielä ei ole ehtinyt katua!