Yamaha FZR1000RU

Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29
Yamaha FZR1000RU

ViestiKirjoittanut Georg » 18.8.2009 19:50

Ostin 15.8.2009 elämäni ensimmäisen nelitahtisen moottoripyörän. Olen jo pitkään katsellut sopivaa tonnista FZR-Yamahaa, koska jostain syystä kyseinen laite puhuttelee minua huomattavasti muita merkkejä ja malleja enemmän.

Kyseessä on aikansa superpyörä ja kulttimainetta niittänyt laite, joka loi nykyisen superbikepyöräkulttuurin yhdessä Suzuki GSX-R mallisarjan kanssa. Erona I/Ö Gixxereihin Yamahan Fizzer oli käytökseltään ja ajettavuudeltaan verrattain sivistynyt; Suzukin "ärrät" olivat tehokkaita ja brutaaleja laitteita, jotka eivät antaneet kuljettajan virheitä juurikaan anteeksi, mutta osaavissa käsissä olivat erittäin nopeita.

Yamahan FZR1000-mallisarja oli astetta hienostuneempi. Ajokäyttäytyminen ja käsiteltävyys menivät raa'an suorituskyvyn edelle Yamahan insinöörien suunnittelupöydällä ja FZR sai alkunsa. Kyseessä oli aikansa innovatiivisin moottoripyörä, jonka yhteydessä käytettiin termiä Genesis; alku.

Moottoripyörien historiasta ja mallikohtaisesta kehityksestä en rupea luennoimaan, koska en sellaista osaa tehdä. Jokainen yhtään asiasta kiinnostunut voi netistä etsiä tietoa lähes rajattomasti...

Hankintani on tekniseltä kehitykseltään mallisarjan viimeinen, joskin pyörään tehtiin Yamahan taholta vielä yksi lähinnä kosmeettinen päivitys omistamani 3LE(3)-mallin jälkeen.

Tähän topicciin rupean kertoilemaan tarinaa minun ja Fizzerin yhteisestä matkasta. Toivottavasti matkasta tulee yhtä ikimuistettava, kuin toisen pyöräni, eli RD350LCF2:n tarina on tähän päivään mennessä ollut.

Kuva kertokoon puolestani sen, minkälaisesta laitteesta on kyse:

http://i287.photobucket.com/albums/ll14 ... _58294.jpg
Viimeksi muokannut Georg päivämäärä 25.4.2010 16:49, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kangas
Paikkakunta:
Virrat
Liittynyt:
15.12.2005 10:32

ViestiKirjoittanut Kangas » 19.8.2009 17:28

Siistissä kunnossa ainakin päällepäin. Onko kuinka paljon rullailtu? Mitäs tämmönen luovuttaa tehoa? 130hv?
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 19.8.2009 19:01

Kangas kirjoitti:Siistissä kunnossa ainakin päällepäin. Onko kuinka paljon rullailtu? Mitäs tämmönen luovuttaa tehoa? 130hv?


57tkm tuossa on mittarilukema. Paljonko on sitten todelliset kilometrit, on arvoitus.

Tehdas lupaa tuolle EXUP-laitokselle 145hv koneelta.
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 21.8.2009 8:49

Noin 500 ajettua kilometriä takana ja muutamia ensikokemuksia pyörästä:

Voimaa tuntuisi olevan melko mukavasti ala-ja keskikierroksilla. Tyhjäkäynti-2200rpm alueella ei tunnu viihtyvän, vaan räpiköi hieman vastaan. Lähinnä koskee liikkeellelähtöä ja mateluvauhdista kiihdytystä.

2500-5000rpm kierrosalueella, joka normaalinopeuksissa on yleisimmin käytössä kone vetää mukisematta ja isoja vaihteita pystyy käyttämään helposti. 100km/h vauhdista voi ohittaa ripeästi eikä tarvetta pienemmälle vaihtamisesta esiinny.

8000rpm yläpuolella ruutia tuntuu olevan hyvin paljon ja tehokäyrä persdynolla vaikuttaa melko lineaariselta. Rajoittajalle asti en ole vedättänyt, koska siihen ei ole ollut tarvetta. Kone kiertää iloisesti ainakin 11 000rpm ja vetoja tuntuisi olevan vielä siitäkin eteenpäin.

Koneesta ei kuulu ylimääräisiä kilinöitä tai kolinoita. Kylmänä motti pitää epämääräistä ininää tyhjäkäynnillä, mutta normaalilämpöisenä ei mekaanisia ääniä juurikaan kuulu. Pari kertaa kylmänä öljynkorkeuden varoitusvalo on palanut muutamia sekunteja, mutta se on ominaista näille laitteille. Viikonlopun aikana olisi tarkoitus huoltaa mopoa, koska huoltohistoriasta ei ole minkäänlaista tietoa itsellä tahi edellisellä omistajalla.

Kaikenkaikkiaan mukavan oloinen pyörä ajaa. Ajoasento ei ole nykykyykkyjen tapaan pää edellä tyyppinen, vaikka etukenossa mennäänkin. Kaupunkipyörityksessä kädet väsyvät melko nopeasti, mutta maantienopeuksissa ajoasento tuntuu kohtuullisen hyvältä.
isoEGO
Liittynyt:
17.12.2003 13:02

ViestiKirjoittanut isoEGO » 21.8.2009 23:08

Georg kirjoitti: Pari kertaa kylmänä öljynkorkeuden varoitusvalo on palanut muutamia sekunteja, mutta se on ominaista näille laitteille.


tuo on varsin vittumainen ominaisuus noissa fzr:ssä. ei siinä mitään jos tietää tuon, mutta yritäppä selittää asia FZR:iä tuntemattomalle ostajaehdokkaalle... :D

öljynkulutus sitten moninkertaistuu vanhoilla öljyillä ajellessa. mulla meni tuoreilla öljyillä n.desi/3000km ja sen jälkeen sai lisäillä vajaan tonnin välein desin verra... öljylaadulla toi voi olla vaikutusta tuohonkin. ite ajelin castrolin gps:llä pääasiassa... :|
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 22.8.2009 8:21

isoEGO kirjoitti:
Georg kirjoitti: Pari kertaa kylmänä öljynkorkeuden varoitusvalo on palanut muutamia sekunteja, mutta se on ominaista näille laitteille.


tuo on varsin vittumainen ominaisuus noissa fzr:ssä. ei siinä mitään jos tietää tuon, mutta yritäppä selittää asia FZR:iä tuntemattomalle ostajaehdokkaalle... :D

öljynkulutus sitten moninkertaistuu vanhoilla öljyillä ajellessa. mulla meni tuoreilla öljyillä n.desi/3000km ja sen jälkeen sai lisäillä vajaan tonnin välein desin verra... öljylaadulla toi voi olla vaikutusta tuohonkin. ite ajelin castrolin gps:llä pääasiassa... :|


Heh. Ikävä ominaisuus todellakin. Vaikka itse tiesin tuosta valon vilkkumisesta jo pitkään ennen mopon hankintaa, niin silti kun ekan kerran valo syttyi, rupesi tuntumaan siltä, että pitää vetää tien sivuun ja kattoa, onko koneessa tarpeeksi öljyä.. :D

Öljynkulutus lähtee seurantaan heti, kunhan saan uudet öljyt koneeseen. Itselläni tulee öljyksi Repsolin semisynteettinen 10W40 mopotinöljy. Pitäisi pelata hyvin juurikin vanhemmissa ritsoissa.
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 26.8.2009 20:53

Jaaha. Öljyt ja suodin vaihdettu. Ilmeisesti vanhat öljyt olivat jo niin huonossa hapessa, että pikkukierroksilla nokkaketju(?) aiheutti sen pikkukierrosraklatuksen. Uusilla liemillä tuntuisi pelaavan moitteetta.

Vaihdoin joutessani ilmansuotimen ja tarkoituksena oli vaihtaa tulpat samalla kierroksella. On muuten harvinaisen ikävä homma tuohon fazeriin vaihtaa kynttilät....ilmansuotimen vaihdon takia tankin reuhtaisin jo irti, mutta tulppiin pääsee käsiksi vain irroittamalla tankin, ilmanputsarikotelon, molemmat puolat, kaikki johtoliittimet, jotka ovat ilmansuodinkotelon alla ja muovihärpättimen, jossa puolat ovat kiinni. Kauhea työmaa, että saa kynttilät vaihdettua!!!

Jäi kylläkin ne tulpat itse asiassa vielä vaihtamatta. Kun puoli mopoa oli purettu atomeiksi, niin havaitsin, että D-sarjan NGK tulppiin ei sitten käykään 16mm tulppa-avain. HURRAA!! Sen verran rupesi kyrpimään, että löin mopon takaisin nippuun ja ajoin sen varastoon odottelemaan seuraavaa sopivaa ajokeliä.
suzna
Liittynyt:
10.6.2007 19:04

ViestiKirjoittanut suzna » 27.8.2009 21:19

600-kuutioisesta Fizeristä joutuu purkaan syylärin pois et pääse käsiksi tulppiin :paha: Vmäisiä vehkeitä huollon puolesta
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 29.8.2009 12:56

suzna kirjoitti:600-kuutioisesta Fizeristä joutuu purkaan syylärin pois et pääse käsiksi tulppiin :paha: Vmäisiä vehkeitä huollon puolesta


Aikani tutkailtua totesin itsekin, että jos jäähdyttimen irroittaa kiinnikkeistään letkujen varaan, niin tulpat saa vaihdettua sitäkin kautta. Ei tarvitse kovin paljoa purkaa jos siten vaihtaa...

RD:n tulppien vaihto sujuu nykäisemällä tulpanhatut tulpista irti ja vaihtamalla tulpat. :) Ei tarvitse irroittaa moposta ensimmäistäkään osaa, joten kyllä tuo vanha 2-tahtari on helppohuoltoinen tähän dieseliin verrattuna.
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 25.4.2010 17:03

Syyshuolto on suoritettu näin sopivasti huhtikuussa. :eek:

58500km kohdalla vaihdettu tulpat, läpikäyty jarrut edestä ja takaa (etujarrujen 8:sta männästä vain 7 oli jumissa enemmän tai vähemmän..), vaihdettu toiset käytetyt etujarrulevyt ja asennettu uudet orgaaniset jarrupalat + vaihdettu jarrunesteet, vaihdettu kytkinnesteet ja putsattu koko pyörä erittäin perusteellisesti. Takaiskunvaimentimesta kiristin esijännitystä reippaasti ja lisäsin vaimennusta 4 pykälää viime syksyiseen verrattuna.

Pientä kosmeettista muutosta tehty kaiken muun homman ohessa ja mopo alkaa olla lähempänä sellaista kuosia, jota haluan. Jokunen ruuvi+pikkunippeli on vielä tilauksessa, mutta muuten ritsa on jo varsin ajokelpoinen.

Etujarrujärjestelmässä on edelleen ilmaa kahden päivän ankaran ilmaussession jälkeenkin. Vakioletkut ovat jo aika rapeassa kunnossa ja jarrujärjestelmässä on ikäviä kohtia, joihin ilma näköjään jää jumittamaan erittäin herkästi, joten ostoslistalle lisätään teräspunosletkut tuplabanjolla, joten ehkä nuo pysäyttimet vielä saadaan kondikseen.

-------------------------------
Tänään sipaisin vajaat 70km ja laite tuntuu toimivan etujarruja lukuunottamatta erittäin hyvin. Perä reagoi huomattavasti tunnokkaammin säädön jälkeen, joskin hiukan on olevinaan pintakova; vaimennusta täytynee naksauttaa pykälä tai pari vaimeammalle.

Oli kiva vetää talven jälkeen taas.

Kuva nykykuosissa olevasta aparaatista:

http://i287.photobucket.com/albums/ll14 ... G_0099.jpg
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 26.4.2010 16:26

Tänään taas ilmasin etujarruja ja toisesta työsylinteristä sain jonkun verran ilmaa pois. Jarrut pitävät jo suhteellisen hyvin, mutta jarrukahvan tuntuma on edelleen pehmeähkö.

Näköjään jarrujen kunnollinen käyttö ajaa ilmaa eteenpäin systeemissä ja sen saa sieltä pois pikkuhiljaa. Seuraavan ajolenkin jälkeen täytyy siis taas ilmata, josko noilla vanhoilla letkuilla pärjäisi vielä jonkun matkaa.

Mopo toimii oikein mainiosti noin muuten. Kulkee eteenpäin oikeastaan liiankin liukkaasti...
Jarez
Pyörä:
GTS 300, Monkey 125, Lead 110, Runner 125
Liittynyt:
17.11.2002 20:36

ViestiKirjoittanut Jarez » 4.5.2010 22:17

Hieno nähdä näitä vanhoja fasuja orkkiskuntosena ja hyvin pidettyinä (:

Siisti laitos kokonaisuudessaan.
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 5.5.2010 9:10

Ostaessa laite ei kyllä kovinkaan siistikuntoinen ollut, mutta kyllä siitä muutaman viikon hieromisella jo ihan kohtuullinen on tullut.

Ulkonäöllisesti teen jatkossa vielä pientä hiplailua, mutta peruslinjaltaan mopo tulee pysymään alkuperäisenä. Puhtaasti rakenneltuja laitteita ei mun tallista varmaan koskaan tule löytymään. :P
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 22.5.2010 23:32

Uudet ketjut ja rattaat vaihdettu tänään.

Aikaakaan ei mennyt, kuin vaivaiset 6 tuntia......... :paha:

Suurin osa ajasta tosin meni kunnollista paineilmakompuraa odotellessa, että sain pulttipyssyllä eturattaan mutterin irti. Ihmeellinen voimamies vissiin vääntänyt mutterin riittävän kireälle aikaisemmin.

Onneksi ei tarvitse kovin usein näitä hommia tehdä!
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 29.5.2010 22:26

Kelit eivät ole oikein suosineet mopoilua, joten tänään vaihdoin taakse sirommat vilkut vakioiden tilalle. Eteen täytyy tehdä sopivat adapterit, että saa vilkut kiinni ilman, että ottavat katteisiin kiinni.

Polttoainesuodatinkin on jo ostettu, mutta ei hotsittanut tihkusateessa sitä ruveta vaihtamaan..

Nyt kun tulisi vaan keliä, niin ajelisihan sitä mielellään.