Saatiin nyt vasta aikaseksi tehtyä mulle tää käyttäjätunnus tänne,joten Makke laitto aikasemmin tän jutun tänne.Mä jatkan tästä sitten päivittelyä.
Elikkäs..mistä alottas?Alotetaan vaikka ihan alusta..Hommasin kortin keväällä -06 kun ikä tuli täyteen ja noi pärinävehkeet on aina kiinnostanu. Eka kausi meni vielä vyöruusuna olemisena kun en halunnu mällätä Erkkaa.
Seuraavana keväänä Makke sitten hommasi Suznan ja niin mulle sitten siirtyi Erkka käyttööni.Kilometrejä ei hirveesti parin kauden aikana kertynyt,mutta autoihin tottuneena kiihtyvyys tuntui huikeelta, motoristi"skene" tuntui hyvältä ja niin olin myyty..Parin kauden jälkeen pyörä tuntui jo turhan vaisulta kun yritin epätoivosesti roikkua Suznan perässä ja niin alkoi mielessä muhia suunnitelma tehokkaammasta pyörästä.
Raha oli suurin ongelma ja sen kanssa painittiinkin puoli vuotta et hommaanko isomman pyörän vai ei.Makke auttoi siinä hommassa sen verran sitten että se lupasi antaa Erkan tulevat myyntirahat mulle ja niin pyörää alettiin etsii.Sen tiesin et pyörän tulee olla naku ja mielessä oli jokin 600-750cc pyörä.Pyysin Makkea esittelemään mulle pyörämalleja ja eniten iski Kawa z750 ja Hornetti.Luettiin sitte jostaki et Z:ssa on ollu aika paljon kaikenlaista ongelmaa laadullisesti ja halusin kumminkin "varman" pyörän(vai onko sellaista olemassakaan).Niin se sit oli päätetty et tuleva pyörä on Hornetti.Ja halusin jonkin muun värisen ku sinisen,punasen,mustan tai harmaan pyörän.Eli hiukan "erikoisemman" ja massasta erottuvan pyörän.Kun Hornetteja kateltiin ja näin ekan oranssin pyörän,se oli sillä selvä.
Heti kun pystyi,käytiin Savusalolla täällä Ylivieskassa muutamaa pyörää kokeilemassa.Hornetti oli toinen ja toinen oli R6:n kyykky ihan vertailun vuoksi.Hornettia käytiin ekana yhdessä kokeilemassa ja ku mä aloin vetää kypärää päähän,ni kyllähän se myyjä katto pitkään"et meinaaks SÄÄ muka käydä kans ajamassa?"Nauroin vaan et on mul ikää ja korttia,kato vaikka.
Hornetti oli Erkan jälkeen kyl melkonen nautinto.Kiihty ku mikäki ja ohjattavuus oli kyllä mun taidoille aivan huippu.Hiukan siin kylällä takasin tullessa avasin kaasua et "hiukan" kiihdytän,Erkan kiihtyvyyteen tottuneena,ni hups,vauhtia oli yli sata.
Ei ku takas liikkeen pihaan suupielet korvissa asti.Ei tarttenu paljon kysellä mitä mieltä pyörästä olin.
R6:sta kans hiukan mietteitä.Jammusta myös tykkäsin,kiihtyvyys,ajoasento ja yleensäkki koko pyörä miellytti mutta vanhan selkävian takia kyykyt siis jäi kokonaan pois laskuista.Alustasta sun muusta mun on turha yrittää mitään sepustaa ku enhän mä oikeestikkaan tiedä ja tajua niistä mitään.
Netistä siis alettiin oransseja Hornetteja kattelee ja muutamia niitä olikin myynnissä.Kateltiin paria pyörää enempiki joissa olis ollu tehoputki jo valmiiksi paikalleen asennettu.Makke sit otti ja soitti johonki ja kyseli Hornetteja säätäneiltä ja sai kuulla et ehottomasti kannattas säädättää jos sliparin vaihtaa, menee Makken sanoin "laihalle".Mä vuorostani sitten soitin myyjille ja kysyin säädöistä ja kumpaakaan pyörää ei ollu säädetty joten ne pyörät oli pois pelistä.Ei oikeastaan jäänyt vaihtoehdoksi ku hommata vähän ajettu orkkis pyörä.Kohtuu hintanen,vähän ajettu orkkispyörä löytyi sitten Helsingin suunnalta.Makke otti töistään pakun lainaan ja perjantain vapaaksi ja niin käännettiin nokka kohti Hesaa ja uutta pyörää.Pyörä oli jollakin perheellisellä miehellä joka ei paljon ollu kerenny ajella.Pyörän hän oli itelleen uutena hommannu.Horna oli muuten hyvässä kunnossa mut takakatteessa oli pieniä naarmujälkiä.Niistä kysyttäessä myyjä kertoi että joku oli trukin kaa jo uutena pakettia purkaessa hiukan tyriny ja siitä jäljet oli kotosin.Oli antaa myös uus takakate mukaan jonka oli takuuseen saanu.No,hiukan tinkimistä ja niin pyörä vaihtoi omistajaa.
Takas Ylivieskaan ja heti suunnitelmia tekemään.Takakate pysyy paikallaan ja uus jää varastoon "varalle".Peilit,stonga,vilkut,kilpiteline,tankinsuojus,slipari ja suutinsatsi ainaki oli heti mielessä että ne menee uusiksi.Samoin kumit tilattiin heti uudet.Kuka haluaa ajaa kolme vuotta vanhoilla kumeilla?En ainakaan mä.
Samoin vanteille halusin tehdä jotaki koska ne oli tosi tylsät.Kesän ajan niissä oli vanneteipit mutta kiillotus/maalaus oli mielessä(meni muuten kauan ennen ku osasin päättä värin). XD Heti seuraavana maanantaina Ouluun ja sieltä lähti mukaan stonga,gripit(ne ekat),öljyt ja suodatin.Ne heti vaihtoon ja sit pääs kokeilee uutta hienoa pyörää.Ai että...Juhannuksen aikaan sitten saapui Devilin putki ja suutinsatsi,ne tietenki vaihdettiin saman tien,jotta saatais munakkaammat äänet pyörään.Käytin Oulussa Bikefoxilla pyörää penkityksessä ja säädöt oli kohillaan.Niin joo,ja Makke sorvas kaatumatatit ja tangonpääpainot kans.Peilit löty kaapista.Makke oli ostanu ne Suznaan mut ei tykännytkään vaan otti ne peilit jotka se osti yhdessä välissä Erkkaan mut mä taas en tykännyt niistä,niin peilit vaihto "omistajaa". Rattaiden vaihdon yhteydessä Makke kalibroi myös mittarin näyttää enempi oikein jollain boxilla..
Pieni "virhe" annettiin ihan tarkoituksella olla. XD
No,näillä meni kuluva kesä ja nyt onki pyörä tallissa "palasina".Underi on maalarilla ja vilkut on jo vaihdettu eteen,taakse ei vielä voi ku ei oo underia viel.. Putkistoa olen kiilotellut,väliputken kans siin samalla.Sit haponkestävät kuuskolot vaihdoin moottoriin.Makke sit maalas ja kiillotti vanteiden reunat(oon muuten aika hemmetin tyytyväinen nykysiin vanteisiin,väri on,ah niin hieno).
Vielä odotellaan etupään jousia jotta sais nekin vaihtaa.Jousien vaihdon yhteydessä totta kai vaihdetaan öljyt sinne.Ja jäähdytysnesteet ajattelin kans vaihtaa.12 000 huolto pitäis kans tehdä joten tulpat vaihdetaan siinä.Öljyt ja suodatin vaihdetaan kuhan putkisto ja eturengas saadaan paikalleen.Syylärinsuojaksi haluisin sellasen missä on herhiläisen kuvan mut mistään ei löydy ja en tiedä mis joku vois tehdä.Tai tietäsin mut pitäis olla cad-kuva mut mistä mä sellaseksi muutun?
Ketjusuoja kans menee vaihtoon mut etsitään etsitään mieleistä.
Ajokokemuksia tietty pitäis laittaa...Hornetti on toiminu allani todella hyvin.Olen 165cm pitkä ja pyörän koko ja korkeus on hyvä.Ei tietenkään kumpiki jalka kunnolla ylety maahan,mut tarpeeksi hyvin kumminki että pystyssä pystyy pitää.Eli ei ole sinällään tarvinnut mitään muutoksia tehdä.Eräs ongelma mulla kesän aikana pyörä oli.Nainen ku olen,niin toi jalkapöydän pituus ei ole mikään päätähuimaava ja ku noi pyörät on miehille tehty,niin välivapaita tahto olla.Ajateltiin että voisi johtua öljystä(nyt koneessa Repsoli ja ens kesänä kokeillaan Castrolia),mutta kun kävin penkityksessä,niin siellä sanottiin et välivapaat voi johtua siitä ja sen lisäksi voisin myös laskea vaihdevipua hiukan alaspäin.Makke sitte laski sitä ja se autto aikalailla.Loppukesästä ei sitten tullutkaan enää niin tihiään vv:ta. Onneksi!
Kommentteja ja ideoita rakenteluun ja yleisestikkin elämään otetaan vastaan.