Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 16.6.2013 22:07

Prätkäkuume oli koko kevään aivan hirveä, kuolasin jokaista isompaa pyörää joka ohi meni, selailin kuumeisesti nettimotoa yrittäen bongata sieltä jonkin hyvällä hinta-laatusuhteella varustetun härvelin. Kävin koeajamassa 600cc fzr:n joka tuntui potkivan kuin pieni eläin ja olin ihan varma ettei sen hurjempaa laitetta maa päällään kanna. Hinnasta ei päästy yhteisymmärrykseen, joten päätin unohtaa koko laitteen ja ottaa uutta kiikariin. Löytyi uusi pyörä eräänä lauantaina, samanlainen kusiais fatseri kuin aiempikin, mitä se nyt oli pari vuotta uudempi ja vähemmän ajettu, hintakin oli monta sataa halvempi. Viivyttelin myyjälle soiton kanssa sunnuntai iltapäivään, jolloin selvisi että mopo oli jo myyty. Harmittelin menetystäni ja jatkoin nettimoton selausta, sitten se löytyi: halpa pyörä läheltä, hyvillä kulutusosilla ja pienellä vialla, siitä enemmän tuonnempana ja kuvissa pyörä näytti tosi ruoskalta. Soitto myyjälle ja siinä semmoisen 10-15 minuuttia rupattelimme, jonka jälkeen ilmoitin että voisin tulla sitä katsomaan samana iltana. Hyvin pian olinkin jo koeajamassa tuota litraista leikkikalua, jossa käsite tehokkuus sai aivan uuden merkityksen, kytkin ei irrottanut kunnolla, joten vaihteenvaihto vaati oikean tekniikan eikä vapaata meinannut käynnissä löytää. Pyörä näytti paremmalta livenä ja koska yleisilme oli siisti, hinta neuvoteltiin hyväksi ja ajoin mopon kotio. Tässä pari kuvaa omasta uudesta pyörästä:

Kyseessä on siis -89 1000cc yamaha fzr exup pakosarjasäätimellä.

KuvaKuvaKuvaKuva

Kytkimen toimintaa koitin parantaa ilmauksella ja öljyjen vaihdolla, ei vaikutusta... Eli siis levyt luultavasti lopussa, n. 100e maksaa uudet massalevyt ja hiukan vakiota jäykemmät jouset. Laitan tilaukseen, kunhan pelimerkit riittävät. Kytkimessä ei ollut isoa hakkaumaa eikä muutakaan isompaa sanomista.

Pyörä on aika mahtava ajaa kun vertaa piikkiseen ja tehoa löytyy kuin pienestä kylästä (tehdas lupaa 145hp koneelta). Katteen puuttumisen vuoksi on kovat nopeudet aika rankkoja ajaa kovan tuulen vuoksi :D Muuten pyörä istuu lapaseen aika nätisti, eritoten ajoasento on melko miellyttävä tuolla krossitangolla.

Pyörä olis tarkotus tänä kesänä laittaa siistiin ajokuntoon (kytkin kuntoon ja muiden pikkuvikojen fiksaus), ulkonäköön ja konepuoleen saattaa hyvinkin tulla päivitystä ens talven aikana... Tällä hetkellä pyörä on aika rujosti laitettu, esim. noi ritilöiden tilalle kehittelen jotku fiksumman näköiset suojat, eikä etuvaloa ja vilkkujakaan voi kauniiksi haukkua :D
Viimeksi muokannut _rieska_ päivämäärä 28.1.2014 17:08, muokattu yhteensä 4 kertaa
L_rppa
Pyörä:
2x NSR 125
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
23.12.2007 22:52
Re: Apuväline pikkurillin nostamiseen: Yamaha FZR 1000

ViestiKirjoittanut L_rppa » 16.6.2013 22:19

Miten ois ens kesäks bigbore-kittiä ja ahdinta, et uskalla! :lol:

Ei vaines, älä tapa itteäs :D Mimmosta suunnitelmaa ulkonäköön, nakuna pysyy varmaan mutta teetkö perälle jotain?

Ainiin ja ihan mielenkiinnosta, onko 25kw paperit ja jos ei niin meinaatko hommatakkaan niitä?
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Apuväline pikkurillin nostamiseen: Yamaha FZR 1000

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 16.6.2013 23:02

L_rppa kirjoitti:1. Miten ois ens kesäks bigbore-kittiä ja ahdinta, et uskalla! :lol:

2. Mimmosta suunnitelmaa ulkonäköön, nakuna pysyy varmaan mutta teetkö perälle jotain?

3.Ainiin ja ihan mielenkiinnosta, onko 25kw paperit ja jos ei niin meinaatko hommatakkaan niitä?


1. On jo listalla, en vaan uskaltanu tuoda kyseistä suunnitelmaa julki. Koneen ainakin avaan ja vaihdan kuluneet osat uusiin.

2. Nakuna pysyy, perä on aika vakio... siis törkee, senkin parannus on listalla

3. Miehän en ole tällä metriäkään tietty ajanut täystehosena, huomenna ois suunnitelmissa viedä kuristettavaksi, jos vaan suostuvat töihin alkamaan 3 aikaan iltapäivällä
Pöndeix
Pyörä:
Yamaha FZR 1,0
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
15.9.2008 17:01
Re: Apuväline pikkurillin nostamiseen: Yamaha FZR 1000

ViestiKirjoittanut Pöndeix » 17.6.2013 7:18

Hyvä ettet kuussatkuun hairahtunu :) Sehän on aikoinaan stroukattu suoraan 400:sta, eikä siinä oikeen kytkin kestä ainakaan..Ite ajelin viime kesän 600cc ja kyllä se on tuohon tonnikkaaseen vrt. aika mopo :D Ohittaessakin piti melkeempä pienemmälle heittää :lol: Onko paljon ajettu? :)
Nissan Skyline R32 GTS-T Type-M<3
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Apuväline pikkurillin nostamiseen: Yamaha FZR 1000

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 17.6.2013 22:36

Mittarissa 43000, mutta tämä on uinut saksasta joten en sano kilometreistä juuta enkä jaata. Kävin tänään kuristuttamassa pyörän,

-täystehosena 124,5hp@9506rpm ja 98,84nm@8621rpm

-kuristettuna 33,46hp@6438rpm ja 46,24nm@4553rpm

Muutoskatsastamassa käyn sitten tällä viikolla. Noi teholaput voin skanailla tänne jos joku haluaa nähä ihan käppyrätkin ;)

Melkein itketti kun ajelin kuristetulla kotiin... :itku:

Keula on veltto paska, joten otin ja lisäsin sinne öljyä. On muuten vittumainen laittaa ne korkit takas ennenko löytää oikean tekniikan, siitä puheenollen hukkasin sen toisen lätkän joka on esijännityksen säätöä varten... PRKL, tallissa on siistiä muttei sitä löydy lattialta joten oisko pudonnut pyörän uumeniin, JEE!
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Apuväline pikkurillin nostamiseen: Yamaha FZR 1000

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 23.6.2013 23:06

Keula parani, hyvä se ei ole vieläkään. Lätkä löytyi ilmanputsarin vierestä :D

Muutoskatsastus tuli tehtyä torstaina, katsastusmies luki paperit läpi ja kävi kattomassa kaasukahvan liikettä, homma olikin sillä selvä. Hintaa tuli 53e ja siinä samalla pyörä laitettiin minun nimiin.

E. Kytkinkahvaan tein vähän säätelyjä (saapi käyttää luovuutta kun nestekytkimestä ei voi kiristää vaijeria), nostin kahvarunkoa ulommas tangosta ja säädin kahvan vapaaliikkeen ennen irrotusta lyhyemmäksi=kytkin alkaa irrottamaan pienemmällä liikkellä ja kahvan liike on aiempaa pidempi.

Tällä yritän siis selvittää kytkimen vikaa, eli onko se kytkimessä, kytkinkahvassa vai vaihteistossa.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 25.6.2013 17:54

Kytkin on parempi, siis sen kanssa voi jo elää. Luultavasti nokkaketjun kiristin on antanut periksi, sillä matalilla kierroksilla kuuluu voimakas naputus. Pitää vissiin hommata manuaalinen tilalle :roll:

Eilisillalta kuvatusta:
Kuva
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 25.6.2013 21:52

Nyt on tehty vähän tutkailua ja tultu siihen lopputulokseen että nokkaketju on lopussa (tai siis kiristimen on tapissa) ja itse kiristin toimii niinku pitää, eli uutta ketjua tilalle. Tällä hetkellä olen mökillä, joten pyörä pitää ajaa täältä kotio... Täytyy ajella nätisti, ajattelin myös testata patentti kiristystä, siis jättää paperitiivisteen pois ja kasata ilman sitä, saapi n. yhden naksautuksen verran lisää kireyttä, joka toivottavasti auttaa.

Palaillaan asiaan viimeistään kierojen venojen tai jakoketjun vaihdon yhteydessä :lol:
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut julpero » 26.6.2013 15:45

tuommonen manuaalinen kiristin on helppo tehä ite yleensä eikä välttämättä tarvii ketjua vaihtaa , sano sen laipan mitat ja reikä välit nii voin kahtoo oisko itellä sopiva siihen
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 28.6.2013 0:38

Pyörän ajoin kotia, eikä tasainen rouskutus ja naksutus haitannu kun piti korvatulppia :D Pitää käyttää toi kiristin irti ja ottaa siitä mitat, toisaalta tilasin jo uuden ketjun ja ajattelin sen vaihtaa sillä eihän sen pitäis ihan mahdoton homma olla... Onneksi on toi korjausopas joka opettaa purkamaan ja kasaamaan!

Tietty kiristimeen vois kokeilla hitsata lisää tavaraa siihen päähän, että sais elvytettyä sen täksi kesäksi ja sitten talvella laittaa tiptop. Onkohan se migillä hitsattavaa rautaa? Joka tapauksessa tarkotus on vaihtaa ton automaattisen kiristimen tilalle manuaalinen jossain vaiheessa. Mietityttää vaan että onkohan siellä jotain lohkoa tms. jota ketju alkaa syömään kun sitä kiristää "liikaa"?
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut julpero » 28.6.2013 14:34

ei siellä pitäs olla ku se ottaa niihin ketjun laahaimiin kiinni ja voihan siellä jotkut rullaohjaimetkin olla se ketju ei saa olla tiukalla mutta ei löysälläkään sormilla kiristää vähäse nii se on sopiva siihen rajalle että kun se rallattaa nii sen verran vielä kiristää että rallatus just häviää tai saa se vähän rallattaa nii jätin ainaki omaan gigseriin ja hyvin kesti kuumana ei enää yhtään rällättäny se on tarkkkaa työtä :D ;) kyllä siihen aika varmasti mikki tarttuu
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 28.6.2013 15:12

Kyllä vain! Oli aivan helvetin hyvää hitsattavaa, eli nyt on kiristimen päähän hitsattu semmonen puol senttiä lisää tavaraa ja sitten lamellilaikalla hinkkasin sen pikkuhiljaa tasaiseksi. Mopo pakettiin ja työntö ulos, ryyppy päälle ja starttinapin hipaisu: se elää ja vieläpä ilman jakoketjun kolinaa ja rohinaa 8) Kävin vielä ajamassakin, eikä sieltä tosiaankaan kuulu minkään valtakunnan rouskutusta tms. karmeata ääntä.

Kuvat jäi ottamatta, kun niin innoissani sitä tein :lol: Mitatkin on ottamatta, mutta kyllä mie ne vielä otan, kun käytän tuon kiristimen irti tarkistusta varten. Sitä kiristysvaraa jäi kiristimeen tosi monen naksauksen verran, eli tänä kesänä ei ton suhteen pitäs olla huolta.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 29.6.2013 12:09

Pitikin mennä kehumaan... Sama melu jatkui piakkoin tuon ensimmäisen koeajon jälkeen. Ei muutako tankki ylös ja kiristin irti:
KuvaKuva
Tuosta voi hahmottaa kiristimen toimintaperiaatteen.

Ja syy kaikkeen on tuossa:
Kuva
Tuo jumittuu tuohon kun koneen käynnistää, jonka jälkeen ei tuon jousen voima riitä kiristämään ketjua. Kuvasta näkee myös tuon hitsatun "jatkon".

Sitten ne mitat:
KuvaKuva
Noiden pitäs julperolle riittää? Noiden kiinnityspulttien koko on m5, eli 5,5mm taitaa olla reiällä kokoa. Ja jottei kenenkään tarvis enää asiasta tehen itellä mittailla noita palikoita, niin pistetään tähän semmoset tagit että saattaa hakukoneellakin löytää:
Yamaha FZR 1000 EXUP nokkaketjun kiristin mitat cam chain tensioner dimensions measurements laippa
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut julpero » 29.6.2013 17:27

taitaa olla just samaperiaate ku ktm250 kiristimessä , kaikki hilut irti tuosta ja poraa semmosella poralla reijän että saa esim m10 tai m12 kierteen tehtyä tapilla sen läpi siihen sitten laittaa jonkun sopivan pitusen pultin kiristimeks muotoilee pultin avain pään sopivan muotoseks mikä vastaa kiristintä vasten ja lukko mutterin laittaa pitämään pultin paikallaan tässä vähä kuvaa: http://www.motot.net/talli/osat/id52630/
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 29.6.2013 23:19

Semmosta mie ehdinkin jo suunnittelemaan, ape:n valmis billetti kiristin maksoi vaivaiset 70e :lol: