Eli eli. Alkuvuodesta 2013 jostain tuli vastaan kuva TZR250 Yamahasta. Aikani vekottimesta kuvia, videoita ja specsejä katseltuani tulin siihen tulokseen, että tuollainen on saatava, nimenomaan vanhempi 1KT/2MA malli. Valitettavasti jäin pian työttömäksi, joten hinku hieman laski, joskin ei laantunut. Aiheeseen ei auttanut Botniaringillä bongattu TZ250 kilpuri, joka vastaa melko pitkälle TZR:ää. Pari pärrää oli alkukesästä kaupan, melko edullisesti, mutta työttömänä en malttanut investoida.
Kunnes tultiin heinä-elokuun vaihteeseen. SIlloin eräänä perjantaina avasin nettimoton ja menin TZR:iä ihmettelemään. Ja kas, 1990 mallinen 2MA TZR oli juuri tullut myyntiin. Hintaa oli enemmän kuin kahdella edellisellä, mutta kilometreiksi oli ilmoitettu hätinä 25000. Pyörä jäi mieleen.
Lauantaina asia jo häiritsi, isännän kanssa asiasta keskusteltiin ja hän käski ottaa ja soittaa pyörästä. Siinä selvisi, että Tezari on vanha autokoulupyörä ja todella hyväkuntoinen joitakin naarmuja lukuunottamatta. No asia alkoi häiritä jo erittäin pahasti. Nukuin seuraavan yön todella huonosti asiaa pohtien. Olin siinä ja siinä saanko seuraavalla viikolla töitä, rahaakin olisi ollut pyöräänkin, vaan malttaako. No. Sunnuntaina aamupäivästä soitin ja sanoin ostavani pyörän. Tiistaina 6.8. noudin TZR:n sovittuun hintaan Pirkkalan ABC:ltä, jonne myyjä sen toi ystävällisesti vastaan Helsingistä. Tältä iso-TZR näytti kotipihassa:
Mielestäni pyörä on kaunis. Ja hieno ajaa. Kärsin pahasta 2-tahti addiktiosta, joten tämä sopii minulle kuin paremmin. Tehoa kone tuuppaa 50hv@10000rpm ja painoa on vain 140kg.
Pärrällä tuli ajeltua hieman 1000km loppukseän aikana, huonot ilmat ja uusi työ, joka muuten varmistui päivää ennen kuin lähdin pyörää hakemaan, haittasivat ajelua. Nyt pyörä on tallissa seisonnassa. Sille olisi tarkoitus tehdä yläkertaremppa, uudet Wössnerin männät ja mahdollisesti porautus. Nämä näillänäkymin kevät-talvella.
Sitten. Pitkin syksyä haaveilin enskasta. Tallissa majaa piti piikkinen Honda-Yamaha hybridi ( viewtopic.php?f=93&t=85281 ) joka kuitenkin alkoi tuntumaan hieman lelulta. Taas jostain ihmeestä, taisi olla youtubesta, vastaan tuli Yamahan IT-sarjan pyörät, erityisesti 250cc malli vaikutti ihan asialliselta. No sekin asia jäi mieleen pyörimään, silmäilinpä Suzukin PE-sarjan pärriä, kunnes joku viikko taaksepäin ilmestyi myyntiin valkokilpinen '85 IT250.
Pyörä oli rujo ja kallis, joten hieman hylkäsin ajatuksen. Kunnes pari viikkoa sitten aloin huvikseni kyselemään pyörästä ja hintakin alkoi tippumaan hieman järkevämmäksi. Samoihin aikoihin eräs työkaverini ilmoitti halustaan ostaa HonMaha pois. No HonMaha sitten menikin kaupan ja lähdin IT:tä katsomaan. Ja tänään 15.11 kävin sen lunastamassa pois. Tässä linkki myynti-ilmoitukseen, omia kuvia en ole ehtinyt ottaa:
http://www.nettimoto.com/yamaha/it/1600125
Tässä on kaikenlaista pikku puuhaa, yläkerta alkaa olla väljä, sähköt ovat melko tökeröt, muovit huonot yms. Mutta se käy, liikkuu (keulii!) ja pysähtyykin. Mukana tuli osiltaan lähes täydellinen varaosapyörä, jossa on lähes uudenveroinen sylinteri ja paremmat lohkot. Tätä aletaan myös fiksaamaan parempaan kuosiin. Laitan huomenna kuvia päivänvalossa.
Jotta sellaista. Kuvia laittelen tänne ja galleriaani, sieltä löytyy muitakin nykyisiä ja entisiä pärriä.
Isketään loppuun kuva TZR:stä ennen talviunille laittoa:
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...