Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri

KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 21.12.2013 2:11

Terve taas mototin väki, pitkän jahkailun jäkeen päätin kirjotella tästäkin jotain tarinaa, tuli siis kesän lopulla hommattua ensi kesää varten A2 kortille sopiva pärrä ja pienestä valikoimasta johtuen osui silmään FZR joka sitten tulikin haettua. Tehoahan papereissa 25kw ja alkuperäis tehoa noin 68.

Lyhyesti: Pyörästä jonkinnäkönen perus pirkkafighteri pitäisi tehdä ja kone remontoida. Tyyppivikana 2 vaihde ei pysy päällä kaasua kovemmin annettaessa:) Jammu toimi reilu viikon oston jälkeen hyvin kunnes bensan loppumisen ja sliparin vaihton yhteydessä se kuoli kokonaan jonka jälkeen yskinyt vain startatessa, tulpat olen vaihtanu. Tiedä sitten missä vika, tästä alkaakin täysin tuntematon seikkailu 4t moottorien maailmaan josta yritän Yamaha kirjan ja youtube videoiden avula selvitä.

Pyörään tullu nyt hommattua Koson mittaristo, Laser GP slipari,fättikset, koko tiivistesarja koneeseen ja 2 vaihteen ratas myös löytyy. Tänään aloitin purkamisen ja illalla (nyt) siinävaiheessa että työkalut loppuu kesken kun pitäisi startin kytkin pulttipyssyillä availla. Pytyt/männät/venttiilit näytti kaikinpuolin hyvälle (ottaen huomioon kilometrit). Pytyille voisi tosin pari kierrosta näyttä hoonia kun ehkä lasittuman näköistä parissa kohtaa. Myös ehkä YZF osia lainata koneeseen että saisi vähän vuosien varrella kadonneita heppoja takaisin. Keväällä tarkotus käydä sitten penkissä ihan säädättämässä. Tämä siis teoriasssa, jos tämä ensi talveen mennessä valmistuisi :D

17" vanne muunnos varmaan myös edessä jos aika antaa periksi:) Vakiona kun 18" vanne takana.
Pahoittelen jos sekavaa tekstiä ja kirjotusvirheitä kun unta vailla hieman :D Siitä vielä vähän kuvaa ja jonkinlainen luonnos minkälainen olisi tarkotus tulla. Välistä jäi pari kuvaa pois kun heilahti sen verta, mutta viimeisen kuvaan jäätiin:)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut KUISKUIS päivämäärä 7.2.2014 2:07, muokattu yhteensä 3 kertaa
Präääm pärpärpärpär
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut Pandemic » 21.12.2013 2:38

Seurantaan tosi mukava lukea ku on panostettu kirjotukseen ja kuviin eikä vaan lätkitä renkaasta kuvaa ja sanotaa et pitäs tuunata :lol:
PÄRPÄR
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 21.12.2013 4:02

Paljonko oli venanvälykset? Jos on luppoaikaa niin kokeileppa laittaa palotiloihin bensaa ja tarkkaile alkaako se hupenemaan jonku pytyn osalta nopeammin, jos hupenee niin sitten on kannessa se vika. Männät näyttää ainakin melko hyvältä ja jotenkin tuntuu että suattais kannessa olla se syy toimimattomuuteen.

Onhan tuo yllättävän siistikuntoinen vrt. siihen mitä oletin aiempien juttujen perusteella, mutta samahan tuo on uhrata rähinäpyöräksi :lol: Oletan että sulla tulee tuolla "pommitettua", joten vois olla harkitsemisen arvoinen juttu tuon 2. vaihteen pitopintojen viistoaminen, ainakin samin autopaja kuulemaan mukaan tekee niitä (eiköhän sieltä etelästä löydy vaikka kuin monta muutakin potentiaalista tekijää), niin sais tehä jo ihan oikeasti töitä jos haluaa saada kakkosen taas pomppimaan.
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 21.12.2013 13:33

Tässähän tulee se hauskin osuus että 4t moottorit ovat itelle _täysin_ tuntematonta aluetta. Eli niinkin perusjutttu (?) kun venojen säätäminen tai tarkistaminen on uutta, joten pitää sitäkin netistä nyt katella. FZR-Foorumilla juu sanoivat kyllä että venttiilit varmaan jäävät kantamaan(?) ja siitä tämä käynnistymättömyys. Kuulemma viileät ilmat jotenkin voivat tuota vielä edistää.

Ja tässähän sitä samalla oppii, koko talvi aikaa ihmetellä yhtä mottoria. Juu ja tuota 2-vaihetta on ihmetelty foorumeilläkin oikein olantakaa. Osa veikkailee syyksi isoa kohdistuvaa voimaa, huonoja vaihtoja ja osa riittämätöntä karkaisua. Noo pitää sitä katella, ratashan noissa kuluu niin että itse hampaat pysyy kunnossa mutta ne lovien reunat rattaas "sisäosassa" kuluvat. Siitä oli kuvaakin mutta en nyt tähä hätään löytyny:)

Tänään pitäisi hakea aikaseksi joululahjaksi sähkönen pulttipyssy :)
Präääm pärpärpärpär
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 21.12.2013 22:20

Dodi "joululahja" hankittu ja pääsi jatkamaan koneen saralla. Hyvin suoriutu Clas Ohlsonin 65e pyssy tuosta tehtävästä ainakin:D Nomutta asiaan, lohkot sain auki ja tuli kateltua rattaat läpi ja vaihdettua tottakai 2 vaihde. Ei muut oikein kulumisen merkkejä näyttänyt, siirtäjätkin suht okei kunnossa, kyllä niillä ajaa.

2 vaihteelle en sen kummemin alkanut tekemään mitään, kuitenkin sillä rullailee taas vaikka maailman ympäri ennenkuin alkaa antamaan taas periksi. Startin yks suuntanen laakeri tuli myös vaihdettua kun sellanen löyty "varaosana" tuolta. Myöhemmin jatkuu kasailulla ja pikku tutkailulla. Pitää tiiviste tilata pohjaan ja tiivistemassaa lohkojen väliin.

Hyvin oli kyllä kulunu se ratas, mittasin niin uudessa rattaassa se lovi oli noin 19.5mm ja sisällä olleessa noin 20.5mm ellei jopa vähän yli.. ei ihme että pomppi? :) Kuvat nyt on mitä on kun milloin kamerakin niin öljyssä että hyvä että läpi näkyy.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Präääm pärpärpärpär
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 24.12.2013 1:27

Dodi, tänään jatku koneen kasaus taas ja jäi vähän siihen kun tulppa katkesi kanteen ja sen kanssa sai hetken taistella. Kävin hakemassa kyllä momenttiavaimen&rakotulkin niin pääsee ihmettelemään venoja sunmuita!

Koneen sain kasaan nyt niin että sylkkäryhmä on paikallaan sunmuuta, pytyt hoonasin myös kun oli aivan lasittuneet. Tuli maksimaalinen vitutus kun varmaan tunnin (yksin) laittelin sylkkää kiinni ja vihdoin sain kaikki männät/renkaat paikoilleen ja ryhmä upposi niin tajusin että se oli menny väärinpäin siihen. Ei muuta kun uudestaan :)

Ensimäistä kertaa elämässäni kokeilumielessä laitoin tulppaa momenttiin, taisi olla joku 1kg verran avaimessa niin katkesi, eikä edes naksahtunut, tulpan katkennut kierre kuitenkin lähti kun tuli tehtyä sen sisäpuolelle kierre ja pitkä pultti läpi siitä ja kiertämällä tuli vaan ulos.. Siitä taas jotain kuvia, kasausvaiheesta pahemmin napsinu kuvia kun olisi vaan käänteisesä järjestyksessä kun aiemmat kuvat :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Präääm pärpärpärpär
hirvisorsa
Pyörä:
Yamaha DT 06' [EX]
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
20.6.2012 22:35
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut hirvisorsa » 24.12.2013 1:44

Seurantaan! :)
Katso galleria ja kommentoi.
Ostetaan teharin änkkä. Tarjoa YV:llä!
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 27.12.2013 4:43

Tuli yläpää kasattua loppuun, taino niin että sai mitattua venojen välykset ja nehän oli oikeastaan kaikki säätöä vailla, pakopuolella ei välttämättä tarvisi säätää mutta aika rajoilla mennään. Parhaimmillaan imussa oli välystä 0.04mm kun minimi Yamahan antama suositus 0.11. Siitä varmaan silloin pauke sunmuu ennen kuin kuoli kokonaan. Paolle on suositus 0.21-0.30 ja imulle 0.11-0.20.

Noo, eikai muuta kun alkaa miettimää nyt noita shimmi paloja, luin että porukka on vesihiomapaperilla noita hionut sopiviksi. Kun hintaa noilla pikku paloila on 7e kappale Suomessa niin sen kun kertoo kuudellatoista :) . Kun palat on tällä hetkellä liian paksuja kun välykset liian tiukkoja, niin muutamasta venasta varmaan selviää vaihtamalla vaan shimmien paikkoja. Loput joko tilaa/hioo. Jos hioo ohuemmaksi niin eihän sillä niin merkitystä kuinka tarkka paksuus sille tulee, kunhan tulee vain välystä tarpeeksi. Mikrometrilähän saa kanssa mitattua noita. Täytin tuollasen ns kaavion noista, ykkös pytty oli ainut mikä melkein menisi säädöittä, siinäkin toinen imu vähän pienehkö :)

Kuva
Kuva
Kuva
Präääm pärpärpärpär
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut Stål » 27.12.2013 17:22

Huhhuh, yli satanen venojen säätöihin. Tän RFS-kotarin ruuvisäätö on aika jees :D
Husaberg FS 570
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 27.12.2013 19:02

Huhhu ei tarvinukka shimmisettiä ostella :P Vesihiomapaperi+lasi+DIY shimmi hiomateline hoiti homman. Nyt on kaikki imupuolen välykset 0.16 paikkeilla, yksi lipsahti vähän liikaa ja välys 0.21 mutta yamahan antama raja 0.20 niin ei se kai niin justiinsa vieä kun ottaa minkälaiseen käyttöön olisi menemässä.. Mikrometrikin löyty niin hyvä noita mittailla.

Huomenna jatkuu pakopuolen parissa, hidasta hommaa kyllä noita karkastuja pikkupaloja hioa kun tuli napattua kaupasta vielä vähän turhan sileää paperia :) Muttajuu, olis ruuvisäätö kyllä aika luksusta..
Präääm pärpärpärpär
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 28.12.2013 1:03

Kasasitko tuon nyt ilman venojen irrotusta, putsausta ja läppäystä? Vielä ehtii purkamaan, netistä löytyy ohjeita valve lapping -hakusanalla. Testasitko venttiilien nesteenpitävyyttä kannen vielä irti ollessa?
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 28.12.2013 19:11

Venttiilit tuli testattua ei vuotanut. Pitää kahtella tota kun joutu purkamaankin vielä kaiken. Katkes pultti nokkapukkia kiristettäessä. Ja sitte kun tilailin aikoja sitten kaasariin uuden kannen vanhan haljenneen tilalle niin sitä vaihtaessa repesi se kalvo sieltä. No sattui onnekkaasti löytymään iibeistä käytetty hintaan 15e niin lähti jo tilaukseen. Uusi kun maksaa yleensä siinä 50e paikkeilla sellanen pikku osa :s

Että sellasta tällä kertaa, olin jo saanut kaikki venat säädettyä ja vihdoin ajotukset kohdilleen niin eiköhän se pultti katkea. Ainiin ja se tulppa joka katkesi kanteen pienen tutkailun jäkeen osoittautui kopio tulpaksi. Aidossa sen mallisessa NGK:ssa on viisi sellasta merkkiä ja kuusiokuman kohdalle painettu NGK. Tuossa ei ollut ja ainiin aidothan tulee pahvilaatikoissa, ne oli muoveissa.

Lähti Iridium NGK:otkin Ebysta tilaukseen sopuhintaan 30e. Kun mätänetistä hakisi niin olisi kappalehinta siinä 24e paikkeilla muistaakseni :D
Präääm pärpärpärpär
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 29.12.2013 0:26

Hyvältä näyttää!
Aiheutit tällä topicillas just ihan helvetinmoisen prätkäkuumeen. :paha:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 29.12.2013 22:39

Tuli sitten ne venttiilivarren kumit vaihdettua ja putsailtua teräsharjalla. Muuta työtä päässyt niille tekemään kun ei hiomakoneita yms.

Kone tuli nyt myös 100% valmiiksi. Pulttien katkeaminen saa jatkoa kun venttiilikopan pultti katkesi, siihen tuli tehtyä patentti pultti mutta on kyllä sen olonen että öljyä tihkuu välistä nii purkuosista tuli kysyttä kun ainakin listoilla noita näky. Ajotuksetki nyt täysin kohdillaan:)

Seuraavaks pitäskin alkaa ulkonäköä miettimään ja kattelemaan mitä tuolle tekee.. Konetta tosin sen verta tulee vielä availtua että varmaan ainaski noita koppia maalaan uudestaa ja shellasta.

Kuva
Kuva
Präääm pärpärpärpär
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Yamaha FZR600 -93 goes pirkkafaitteri?

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 1.1.2014 0:42

Tosiaa tapahtu muutakin ton pultin katkeamisen yhteydessä, nimittäin nokkapukki halkesi venakoppaa kiristäessä. Kerenny naksauttaa edes momenttiin asti niin kuulu pientä rutinaa ja ajattelin että sielä oli jotai roskaa pultin välissä. Jatkoin kiristystä ja ihmettelin kun tiiviste ei mene lyttyyn vaikka kuinka kiristää ja momenttikin meni jo.

Otin venakopan auki nii sielä oli nokkapukki paskana juuri sen pultin kohtaa.. eBaysta löyty käytettynä pukki 14e nii jos sen tilailis.

Kuva
Präääm pärpärpärpär