14 - Vuotta kaksipyöräisten parissa ja eteen tuli tuossa parivuotta takaperin ajatus, ekologisemmasta motoristin elämästä. Siinä samassa (tulevien) lasten muroihinkuseminen harrastuksen puolesta vaivasi hieman mieltä.
Aiempaa ammatillista taustaa on polttomoottorivehkeistä ja alasta sopivasti mekaanikon tittelillä. Myös offipuolelta enskan tiimoilta.
Sähköpyörämarkkinat 2 - vuotta takaperin, oli erittäin pienet ja vasta kehittymässä. Myös latausverkosto oli Suomessa alkutekiöissään, kuinmyös Euroopassa. Nyt asiaan muutama vuosi perehdyttyä, tuli eteen mahollisuus ostaa niinsanottu sähkömoottoripyörien Tesla, eli kolmannen sukupolven Brammo Empulse R.
Laite on siis ainoa sarjavalmisteinen vaihteellinen ja aidolla mekaanisella kytkimellä varustettu nakusportti, jossa suorituskyky (54hp / 90nm 213kg ) omaan itsesuojeluvaistoon suhteutettuna vaikutti erittäin sopivalta, joten pienen miettimisen jälkeen marssin pankkiin ja kävin velkaantumassa sopivasti.
2013 R malliin verrattuna uudistuksia seuraavanlaisesti :
- Accossaton korkeampi fatbar tanko.
- Uusi mittaristo.
- Continentalin rengastus.
- Uusi kilpitelinejatke.
- Ei hiilikuituosia.
Pyörä laitettiin tilaukseen tuossa pariviikkoa takaperin ja se saapui suomeen viimeviikon puolivälissä.
Empulse käyttää SMRE:n kehittämää vaihdelaatikkoa osana pyörän voimansiirtoa.
Parkerin valmistama ja Brammon kanssa yhteistyössä kehittämä moottori toimii SMRE:n vaihdelaatikon kylkiäisenä niinsanottuna ”pyttynä”.
R mallin alustaa hoitaa Marzocchin 43mm täysäädettävä keula, Paiolin takaiskari ja Brembon jarrut joka nurkassa teräspunosletkuilla. Vanteet on Marchesinin tuotoksia.
Akusto on täysin merkin oman kehitystyön tulosta kisävuosilta Pohjois-Amerikan sähköpyöräluokista vuosien saatossa.
Laite sai alkunsa Enertia TTR pyörästä 5 - vuotta takaperin :
Muutamanvuoden jälkeen merkki sai sijouksen tiimoilta vauhtia sarjavalmistusta ajatellen. Myös Polaris on investoinut merkkiin 28 miljoonaa dollaria vuonna 2011.
http://www.motorcycle-usa.com/808/11387 ... o-Inc.aspx
Ensimmäinen kaupallinen malli Enertia ja parivuotta takaperin Enertia + tuli markkinoille tupla toimintasäteellä. Enertia + jälkeen alkoi Empulsen taival jota aluksi valmistettiin muutama kappale ilman vaihteistoa eli suoravetona. Tosin asiakkaiden pyynnöstä vaihdelaatikko tuotiin pyörän kehityksen mukaan vuonna 2011.
1.4.2015 päivitys Polariksen Brammokaupoista :
http://www.autoblog.com/2015/01/22/pola ... torcycles/
Liitteeksi laitan muutaman kuvan ja tekniset tiedot löytyvät linkin alta suomeksi.
http://shop.teamlaine.fi/tuote/brammo-e ... _empulseR/
Pyörä läpileikattuna :
Latauspuoli hoituu pyörän mukana tulevalla ”kotilaturilla” jossa on normaali Schuko pistoke (joka löytyy joka kodista ja naapurin lohkolämmitintolpasta) ja laturista tulee SAE J1772 “Yazaki”
latauspistooli pyörään kiinnitettävksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Suositeltava 15 a sulake olisi hyvä olla seinäpistokkeen takana ja jatkojohtoja ei saa käyttää laturin ja seinäpistokkeen välissä.
Pyörän mukana tulee myös Mennekes (mode 2 type 2) – Yasaki adapteri, jolla voi latausasemista saada myös latausta pyörään ilman “kotilaturia”. Tyhjästä täyteen lataus kestää 3,5 tuntia ja esim 60 prosentista 100 kestää ~1,5 tuntia.
Tässä lyhyt alkuselostus, galleriasta löytää kuvia. Ekat sisäänajoöljyt vaihdettu 788km kohdalla, loota rupeaa toimimaan jo huomattavasti herkemmin.
Pyörä kerkesi myös jo käydä Bike - lehden arvioitavana ja seuraavassa numerossa pitäisi olla lisätarinaa (1/2015). Päivittelen tänne matkanvarrelta ajatuksia pyöränkanssa elämisen suhteen. Kysymyksiä saa myös paiskoa, kiitoksia Snuarrowille kuvausavusta.
Tosiaan toimintasäteet tällähetkellä tehtaan lupausten mukaiset ja laitteella ajetaan niinakauan kunnes yöpakkaset saapuu. Eli sekalaisessa ajossa menee sen 120-150km, rajummassa se 80-100km ja taajamavauhdeissa akku tuntuu kestävän ikuisuuden (200km).
Muille asiaa miettiville, latauspisteet ja latausovellukset kännykässä jo mahdollisia -> https://www.virta.fi/
Tässä mallisuoritusta Saksanmaalta, ympäristössä missä pyörä on hauskimmillaan.
**1.4 video & kuvalinkit fiksattu. Virtapiste sovelluksen ja Polariksen Brammokaupoista linkki.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762