joo kahtelee nyt että miten on innostusta laitella, vähän ollut hiljaista täälä koska on pitänyt autoa laitella ja käydä töissä, mutta nyt ollaan saatu venttiilit ja kaasarit sääjettyä kuntoo !
Ensitöikseen pudotettiin öljyt jäteastiaan ja irrotettiin vanha öljynsuodatin. Viimeisimmästä venttiilisäädöstä saattaa olla jo valovuosia, joten se täytyy tehdä myös ensitilassa.
Niinpä otettiin venttiilikopan kansi pois ja oikealla puolen moottoria ollut kampiakselin pään koppa. Täältä käsin konetta voidaan pyöritellä niin, että nokat on oikessa asennossa välyksen mittausta varten. Pyöritetään konetta myötäpäivää kunnes T-merkin viiva on keskellä kampiakselin asentotunnistinta.
Sitten puolet venttiileistä on sellaisessa asennossa, että niiden välys voidaan mitata. Kone on Suzukin monessa mallissa käyttämä ilma/öljyjäähdytteinen 16-venttiilinen moottori.
Huvittavaa (tai sitten ei) oli se, että huoltomanuaalin mukaan nyt aletaan sitten ruuvata välyksiä kohilleen! Ainoa ongelma on, että tämä venttiilikoneisto on palasäätöinen, niin kuin tästä kuvasta hyvin näkee!
Imupuolen nokkapyörässä nuoli 3 osoittaa 21:een ketjun linkkiin laskien pakopuolen nokkapyörän nuoli 2 merkistä lukien. Huomaa Suzukin tapa ohjata pitkällä välillä oleva ketju pienellä hammaspyörällä alas. Onhan se näin useammalla hampaalla, mutta varmaan tämä rakenne auheuttaa myös sitä GSX:n rahisevaa ja kolisevaa ääntä. Joka ei ole sitä kuullut, luulee koneen olevan diesel!
Nyt on imupuolen nokka-akseli pois tieltä.
Keinuvivut voidaan nostaa nyt pois, jolloin saadaan simmi pois kupistaan.
Vekslasin näitä simmejä ees taas niin kauan, että kaikki välykset olivat lähempänä ohjearvojen keskiarvoja. Ainoatakaan simmiä ei tarvinnut varsinaisesti vaihtaa.
Jotta nokkaketjun saa riittävän löysälle, että nokka-akselin voi irrottaa, täytyy nokkaketjun kiristin poistaa.
Suzukifoorumeilla näitä automaattikiristimiä on vaihdettu manuaalisesti kiristäviin malleihin äänen takia. Itse en kyllä suosi manuaalikiristintä, sillä nokkaketjun kireys täytyy tarkistaa aina silloin tällöin, jotta se ei pääsisi löysälle. Automaattinen, jousella painava kiristin hoitaa homman itsestään.
Ennen takaisin laittoa kiristin täytyy laittaa täysin kasaan. Se ruuvataan nokka-akselin asennuksen jälkeen paikoilleen ja jousi ujutetaan kiristäjän päähän painamaan oikealla voimalla kiristintä ketjuohjuria vasten. Aina kun ketju venyy ja siihen tulee väljyyttä, ketjunkiristäjä kiristää ketjua yhden naksauksen.
Eipä semmoista remppaa, ettei kaasuttimia nostettais pöydälle. Vanhan laitteen kaasarit on hyvä silloin tällöin tarkistaa, ettei niihin ole kertynyt roskia. Kaasutin on Mikunin BST31SS FOUR.
Pyörä pitäs viedä penkitettäväks a2 tehoihin jotta saa alkaa virittelee kaasukapulaan rajotinta, tähän saa heitellä kommenttiin miten ootte ite toteuttanu kaasukahvan rajottimen jonka sais nopeeta myös pois ?