specialisti kirjoitti:Onneksi olkoon onnistuneesta pyörävalinnasta! Ei ole mitään väliä vaihteistoöljyllä, kunhan on 10w-80 viskositeetiltaan. Nämä pelit ei ole niin tarkkoja öljyistä tai polttoaineista. Koneen pohjassa alin proppu on vaihteistoöljyn tyhjennysproppu. Tarkistusproppu in kytkinkopassa vaihdepolkimen akselin alapuolella. Täytösmäärä on karvan vajaa lirta. Ja kuten MänTä jo totesi, ei tarvetta "huuhtelulle".
Karstanpoisto onnustuu helposti, mikäli Chopperissasi on alkuperäiset kromatut pakoputket. Otat vaan 6mm mutterin putkien päästä auki ja vedät sisuskalut ulos puhdistettavaksi. Helppo homma.
Ja äänethän näissä vehkeissä on musiikkia korville. Kääntää kyllä yli 50v ukkojen päät kun kaupungilla kurvailee.
Jotkut katsoo kun olis ufon nähneet.
Tänään tuli taas n.50km ajettua Jawalla. On se vaan hyvä peli!
>>
Kiitos vastauksista Specialsiti & MänTä
Löytyihän se poistotulppa!
2200 km on tullut väännettyä eli työmatkat 2 x 15 km ja kaikki mahdolliset siviiliajot. Lähtökynnys on helppo ja Volvo 940 Turbo IC ( 0.9 bar: 190 hp) Farmari on saanut seisoa kun 40 kg multasäkkikin kulkee nätisti verkkomustekalalla kiinnitettynä.
Alyttömän varma peli voiteluautomaatteineen ja kärjettöminen sytytyksineen, ja kaikki ylimitoitettu Volvon malliin.
Nyt viikonloppuna tarkistan onko ketjun painuma pysynyt sen 30 mm ja laitanpa rasvaa jos vaikuttaa kuivalta. Mikä on muuten kätevin rasvaustapa? Itse löysään ylimmäistä haitaria, supistan sitä, mätän lastalla ketjun päälle noin 1/2 kahvilusikkaa, pyöräytän takapyörää, jne jne.
Korjausopas neuvoo iroittamaan vaimentimen SIVUILTA ruuvit, eikä sitä päätymutteria?
Olen nyt ajanut n. 1000 km synteettisellä ja stiplut rekkarissa ovat vähentyneet mutta luulen että ylöspäin nostettujen ämyreitten takia sinne on kertynyt töhkää joka roiskuu. Ajatteli pusata haulikon rasssin tapaisen jolla kaivelen käyristä moskan pois. itse vaimenniosasta lähtenee skrabaamalla, ennen myös poltettin puhallulampulla! Autaneeko liotus myös?
Etujarrupalat vaihdettu ja uudet DOT 5 jarrunesteet. Liekö alkuperäiset nesteet vuodelta 2000 mutta kamalan väristä ja sakkaista; jarru rupesi jo jumimaan. En vaihtanut kumeja tms, vaan verryttelin jarrumäntiä sisään ja ulos apuna jarrulevyn paksuinen Al -levy kunnes herkistyivät. Ehkä teen erikostyökalun jolla voi iroittelematta tehdä tuon muuman kerran kesässä -jarrut ovat vauhdin surma.
Käyntinopeusmittarin vaijeri katkesi ja Simpaselta sekin uutena ja samalla voitelin myös nopeusmittarin vaijerin tippakannulla SAE 30W koska kovin kuiva oli tuo katkennut pätkä.
Automaattikytkin säädettänee niin että ruuvista niin että arvoitu välys jotain 0.2 mm ja jos liian löysää kahvassa niin vaijerissäädöllä vähän kiristää. Näin ymmärsin sakasankielisestä tuhruisesta korjausoppaasta.
VAPE -vai mikä se on- toimii ok mutta mittariston lampujen kantoja jouduin vahvistamaan epoxilla; kovin hentoista työtä. Lataukseen liittyy ongelma: pöljyttäni (miun vika...miun vika!) lipsahti hetken akku väärinpäin (sulake ei palanut!) mutta nyt ei latauksen merkkivalo enää syty. Lataus kuitenkin on kunnossa koska jännite nousee max 14.5 Volttia, joten ei kai sitten diodivikaa vaan onkohan takavirtarele tms jumissa, ken tietää tästä?
Kytkentakaavio serbokrotiaksi on ihan onneton eikä aukene minulle.
Sähköpuolella nyt lisänä oikeanpuoleisessa kaatumaraudan yläputkessä nätisti Biteman sytkäriliitin narttu, kiinnitin Bauhausin kumi/teräs 22 mm putkistoklemmalla. Värit kohdallaan koska mustaa ja kromia. Tästä lähtee sähköt GPS:lle, kännykän lataukseen ym.
Tuli niin nätti että otan siitä kuvan vihjeeksi muillekin.
Lisäksi Stormilta tuli ostettua tulpan alle kiristettävä bimetallianturi ja varsinainen lämpömittari.
Olen saanut nousemaan 120 deg C asti näillä keleillä (hanaa annettu!) ja varaa on koska hälyttävä raja lienee 160 C ja 180 C taitaa jo öljykalvo palaa...
Asennus ei ehkä ihan turha koska voiteluhäiriö tms tulee näin tunnistettua -mukana on aina 1 dl 2-tahtiöljyä varalla bensaan sekoitettavaksi.
Dokumentoin nuo kummatkin sähkömuutokset, mm lämpöanturin liitimessä on brobleemi joka täytyy fixata, ym.
kommunikaatio: Ostin Claes Ohlosonin kuulokkeet-mikki-tangentti (PTT) yhdistelmän jonka virittelin kypärään ja ajohanskaan, puhelin on jossain taskussa, tangentti ajohanskan sisällä. Mitään ei tarvitse irroittaa pyörästä!
Neuvoisin ostamaan samalla sarjaan sopiva PMR puhelimen koska sovittelu omaan vanhaan TwinCom 3000 puhelimeen kysyi hermoja, vaati paperia, tupakkaa ja kopan kaljaa.
Koko yhdistelmä vaatii virittelyä ja julkaisen omat ratkaisuni myöhemmin. Konsepti vaikuttaa kuitenkin ihan hyvältä.
Tärinät alkavat noin 100 km/h ja kierrokset vähän yli 4000 RPM mutta tuntuvat vain jalkatapeissa.
Olen jo hankkinut järeät ja painavat pultit jotka päälystän kumiletkulla ja tämä silikonimassan kanssa tappien sisälle, siis ihan Harrikkamiesten tapaan. Kun tulee painoa vipuvarren päähän liekö värinän taajuus laskee tai jopa tämä viritys dumppaa amplitudia alemmaksi tai jopa poistaa, kerron tästä myöhemmin.
Jätäntänjutuntähän...en taida ehtiä tapaamisiin muttä Hyvät Kesän jatkot ja palataan näihin virittelyihin.
// Yufenau