Hyvän pyörän olet ostanut. Itse viime kesänä myin pois mutta kadun päätöstä. Ostan itsekin kun löydän sopivan. Itsellä myös oli Honda XR 600 r vm 91. Oli katsastettu ilman vilkkuja. En tiedä koska.
Selvitin runko ja moottori numeroiden perusteella että jenkki malli. Maahan tuotu joskus ja katsastettu.
Itse asensin vilkut jälkikäteen. Syystä kun autoilijat eivät enää ymmärrä käsimerkkejä.
Ongelma kun akkua ei saa mahtumaan oikein mihinkään järkipaikkaan. Ja laturin teho pieni 85 W muistaakseni. Etuvalo 55/60 W (H4 joku muuttanut ei alkuperäinen), vilkut veivät 20W ja parkki valo 10W ja jarru valo 21W yhteensä 106 wattia. Ongelma ilmeni kun ajovalot päällä ja jarrutti virtaa ei riittänyt enää vilkuille. Vilkutti suunnilleen kerran minuutissa. Tiputin etuvalojen tehon vaihtamalla etumaskin jossa oli 2x15 W (halogeeni lamppuja) Ja mielestäni valoteho kohtalainen. Muttei riittävä ajamaan säkkipimeällä mitä pyörällä pääsee. Vilkut toimi ajaessa, mutta tyhjäkäynnillä vilkutti harvakseltaan noin 5 sekunnin välein.
Vilkuiksi kannatte hommata kumivartiset vilkut. Itsellä oli aluksi muovivartiset, tärinä rikkoi aina hehkut. Ongelma ratkesi kumivartisilla vilkuilla. Myös takavalo (parkki) paloi useasti kunnes senkin suojasin tärinältä.
Mikäli vaihdat isomman laturin ja saat akun mahtumaan voit asentaa vilkut, paremmat ajovalot ja kahvan lämmittimet ilman kompromisseja. Uskon että kompromisseja joudut tekemään asian suhteen.
Renkaista.
Itse myös metsästin toisia vanteita että olisin saanut maantie ja maasto renkaat erikseen. En löytänyt kohtuun hintaisia joten ajoin maastorenkailla. Ei renkaiden tärinä haitannut asfaltilla. Ainut että takarengas kului kesässä. Eturengas kesti 2 kesää ja takarengas finaalissa 4000 km jälkeen.
Metzelerin MC5 motocross kului aika nopeasti asfaltilla. Pehmeä rengas joka toimii maastossa.
Cheng Shin hinta vain 60 euroa ja sen mukainen. Ei toiminut niin hyvin maastossa kuin Metzler.
Eteen laitoin Brigestone TW 40 ja ei toiminut maastossa. Liian liukas. Kahdesti olin mennä nurin sen takia kun eturengas liukasteli. Joten päädyin että edessä on vain maasto rengas.
Ostin Pirellin MT 40 ja MT 21 jotka toimi hyvin tiellä ja eteenkin maastossa. Kulutus kestävyydestä en osaa sanoa kun myin pyörän.
Pyörän virittäminen että saa tehoja lisää.
Se onkin vaikea juttu. Onnistuu vain ammattilaisilta. Ja kun virität, menetät kenties sen mistä Honda XR on kuuluisa kautta maailman. Kestävyydestä ja luotettavuudesta.
Itse en edes harkitse ostaa sellaista (Honda XR) jossa ei ole alkuperäinen moottori ja kaasutin.
Aikoinani maksoin Yamahan kanssa oppirahani. Ei kestänyt viritettynä.
Toki tuunata voi. Vaihtaa tankkeja, muoveja, tankoja jne.
Öljyn vaihdosta muutama sana.
Muista myös tarkistaa myös rungon alapäässä oleva öljy sihti. Ja moottorissa oleva sihti viimeistään kun vaihdat kytkin levyjä. Omasta pyörästä kesti mittatikun aukaista tyhjäkäynnillä, ei tullut öljyt säiliöstä ulos. Kerran kävin katsomassa Honda NX Dominaatoria joka sylkäisi öljyä ulos. Alapään sihti oli todennäköisesti tukkeutunut osittain.
Ja mikäli sihti on tukossa, niin moottori ei saa tarpeeksi öljyä.
Rungosta menee öljy suoraan öljypumpulla joka pumppaa öljyä kiertohangelle, vaihteistoon ja yläpäähän. Linkistä löytyy Honda NX öljynkierto ja tietoa sinunkin pyörän öljynvaihtoon.
http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/index01.htm
Itse löysin nämä sivut juuri äskettäin. Pohjolan kurapyöräilijöiden sivuilla olen ollut usean vuoden. Sieltä myös löytyy apua enduro harrastajille.
Ei kun kesän odotteluja!