Part 4
Talvella 2001 en tehnyt pyörälle oikeastaan mitään. Kausi 2001 tuli ja meni. Muistini mukaan edes kuluvia osia ei tarvinnut vaihtaa.
Talvella 2002 pyörän ulkonäköseikat saivat pientä kohennusta. Takahaarukka oli muuttunut hopanvärisestä ikävän kellertyneeksi johtuen vannehopealla maalaamisesta, joten se sai osakseen hiekkapuhalluksen ja mustan pulverimaalin. Pientä sievistelyä sieltä täältä, kuten jarrusatuloiden maalausta. Kesä 2002 meni ajellessa siihen asti, kun olin ajamassa Lahteen riiausreissulle.
[Seuraa moraaliton osuus, ei moraalinvartijoille.]
Heinolan paikkeilla moottoritiellä piti hieman tuulettaa moottoria ja ajelin vähän reilumpaa vauhtia erään mersun kanssa muita tielläliikkujia ohitellen, kunnes vastaantulevien puolella vastaan tuli poliisimaija vilkut päällä. Ajattelin,että seriffit olivat tutkanneet jossain vaiheessa ja kieppaavat ympäri keskikaiteen aukon kohdalla ja ajavat kiinni..
Muutaman sekunnin arpomisen jälkeen ajattelin poistua vähin äänin seuraavasta moottoritien rampista ja vedin sinkin kireälle. RD kulki mittarin täydeltä ja parin kilometrin päässä oli Heinolan pohjoispuolen ramppi, johon suuntasin etufillarin. Paikka oli minulle ennalta tuntematon ja vauhtisokeus oli niin suuri, etten osannut arvioida mutkan sisääntulonopeutta sinne päinkään oikein.
Koko ajan jarruilla ollen rupesin kääntämään pyörää mutkaan ainoastaan havaitakseni sen, että mutka kirraa koko ajan, mitä pidemmälle se jatkuu. Lopputuloksen voi jokainen varmasti arvata: Ensin lähti takapyörä sladiin, josta selvisin nostamalla pyörän pystyyn, mutta samalla ajauduin asfaltilta ulos rampin nurmiluiskaan, jolloin etupyörä lähti alta ja miestä sekä pyörää vietiin sen jälkeen. Sen verran muistan, että poistuin pyrörän päältä eteenpäin ja ensimmäiseksi maahan otti kypärä, jonka jälkeen pyörin joitain voltteja joko suorin vartaloin tai kerien ja ilmat lähtivät oikein huolella pihalle.
Henki ei kulkenut, heitin silmälasit ja kypärän pois, jonka jälkeen aikaisemmin mainittu mersukuski pysähtyi ja huusi "Ootko okei, ootko okei?" Yritin saada henkeä, mutten pystynyt puhumaan mitään. Näytin ainoastaan peukalo ylös merkkiä. Tuossa vaiheessa ei edes sattunut mihinkään, ilmeisesti olin shokissa.
Istuin vähän aikaa ihan paikoillani, että sain hengen kulkemaan ja rupesin ihmettelemään, josko kaikki raajat toimivat normaalisti. Kädet ja jalat liikkuivat ja jalat jopa kantoivat joskin kävely oli aikamoista vapisemista.
Sitä en tiedä kuinka monta volttiä pyörä heitti ja mihinkä suuntaan, mutta pyörä oli kyljellään ja keula tielle päin. Työnsin pyörän takaisin tielle ja rupesin ihmettelemään vaurioita. Alakatteesta oli irronnut paloja ja kate oli naarmuilla, etusivukatteissa oli molemmissa halkemat ja ne olivat naarmuilla, tankissa ikävä lommo ja naarmuja, yläkate kahdesta kohtaa halki ja aivan naarmuilla, katehäkki totaalisen solmussa, toinen clip on poikki ja toinen vääntynyt, jarrukahva poikki, kytkinkahva vääntynyt, takajarrupoljin vääntynyt, etulokasuojan kiinnike vääntynyt ja lokasuojassa naarmuja, toisen puolen vilkut molemmat rikki, toinen peili rikki ja toinen naarmuilla, toinen takasivukate halki ja toisessa naarmuja, kauhukahvassa naarmuja, katelasin ruuvit olivat poikki ja lasi roikkui yhden ruuvin varassa. Vi*utti armottomasti.
RD lähti käyntiin muutaman polkaisun jälkeen ja nilkutin sillä muutaman sata metriä rampista pois jonkun huoltotien risteykseen. Alkoi sattumaan myös mieheen. Mersukuski antoi kyydin Heinolan linja-autoasemalle, koska se oli sellainen maamerkki, jonka tunsin. Siellä alkoi armoton puhelinrumba, eli ensin soittamaan tyttöystävälle, että päätin ruveta pötköttelemään mopon kanssa moottoritiellä, soitto isälle, että ottaa peräkärryn ja tulee hakemaan pojan pyörineen tallille, soitto tutulle maalarille, että pääsee retusoimaan mopoa kuosiin...
Linja-autoasemalla vasemman käden peukalo alkoi turpoamaan muodottomaksi ja kroppaa alkoi pakottaa vähän joka puolelta. Olo oli helkutin huono kaiken kaikkiaan. Eniten sattui silti sieluun.
[Moraaliton osuus loppuu. Moraalinvartijat voivat jatkaa lukemista.]
RD nostettiin peräkärryyn ja sidottiin liinoilla kiinni. Kotimatkan ajan oltiin aika hiljaista poikaa. Onneksi kaatumiskohdassa ei ollut kaidetta, puita, kiviä tai mitään muutakaan estettä, joten pahimmilta onneksi vältyin. En edes viitsi miettiä, miten huonosti olisi voinut käydä miehelle, mikäli heittäytymispaikkaa olisi ollut joku muu.
Kotiin päästyä lykkäsin pyörän talliin ja menin terveyskeskukseen tarkistettavaksi. Mitään isompia ei silloin löytynyt, joskin peukalo ja koko vasen kämmen oli siinä kunnossa, ettei siitä voinut sanoa lääkärikään sen kummempia. Mies oli muutoin melko iloisenkirjava, kun koko toinen puoli kropasta oli yhtä suurta mustelmaa. Jonkun kipulääkereseptin lääkäri kirjoitti ja uhkaili, että päivän tai kahden päästä vasta tekeekin kipeää, kun lihakset alkavat oireilla. Näin kävikin ja liikkuminen teki todella häijyä seuraavana päivänä.
Joka paikkaan sattui, mutta siitä huolimatta piti ruveta pyörää entraamaan taas ajokuntoiseksi. Ensimmäiseksi raapaisin kaikki rikkoontuneet osat irti ja pesin pyörän. Katehäkin murjoin sen verran suoraan, että yläkate istui jotakuinkin oikeassa asennossa, takakatteet korjasin ja kävin läpi hiomatahnalla, jolla naarmut silottuivatkin melko hyvin. Etukatetta parsin kaksikomponenttiliimalla, lasikuitumatolla ja ilmastointiteipillä niin, ettei se repsottanut ikävästi.
Vilkut ja peili löytyivät paikallisesta moottoripyöräliikkeestä "vakuutusyhtiön osien laatikoista". Kytkin- ja jarrukahvan tilasin liikkeestä. Clip onit korjasin itse töissä vaihtamalla kahvojen putkiosat. Pientä oikomista ja rassausta sieltä täältä ja viikon kuluttua kaatumisestä pyörä oli taas ajokuntoinen. Edessä ei ollut kuin yläkate paikoillaan ja pyörä oli karmean näköinen, mutta ajokuntoinen ja tieliikennekelpoinen se silti oli.
Heti seuraavana viikonloppuna ajoin saman paikan läpi, missä olin heittäytynyt ja totesin, että kurvissa ei pystynyt ajamaan kuuttakymppiä kovempaa..