Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 7.7.2008 22:19

Soittelinpa tänään simpaselle ja kyselin osasia ja valitin tärinästä. Meinasi että ovat koneen kiinnityspultit liian kireällä. Täytyy niitä koittaa löysäillä. Tarkoitus olisi tällä viikolla kelien mahd. salliessa tehdä visiitti simpaselle ja antaa herran säätää. Samalla voisi zoomailla vähän osia. Jawaan on mahdollissuuksien mukaan tulossa: Kaatumaraudat, käsisuojat, uudet ketjusuojan kumit, orkkis tarrasarja ja joitain pikkuosia. Saapa nähdä mitä kivaa se simpanen on hakenut Tsekin ihmemaasta. :P
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 7.7.2008 22:34

Niin mitä siinä sitten pystyy säätämään.

Pitäisi vaihtaa erilaiset jalkatapit tms jos meinaa lieventää oireita, ilman että tapit joustaa.

Kerro sitten tuloksista.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 8.7.2008 21:49

Erilaiset jalkatapit tulee jokatapauksessa, mutta luotan siihen, että simpasella on "vähän" enemmän kokemusta näistä kun mulla. Sillä voi olla jotain niksiä mm. kaasarin säätöön. Siihen tukehtumiseen voisi koettaa esim. pienempää joutokäyntisuutinta. Vaikuttaa, että käy liian rikkaalla kuumalla koneella tyhjäkäyntiä ja sen takia joutuu kaasua rämppäämään tovin, ennenkun nostaa kierroksia.

Ilmanputsarinkin katsoin ja oli ihan uutta vastaava. Ei yhtään edes pölyssä. Puhaltelin kumminkin pillillä ja iskin takaisin. Suihkuttelin lisäksi sen vaahtomuovin spray silikoonilla.

Kulutustakin mittailin. n.30% moottoritie, 40% maantie ja 30% kaupunkiajoa imi 95E menovettä 5,34l/100km. Vieläkin pienemmällä saisi menemään, jos oikein yrittäsisi. Tuon laukkusarjan kanssa kuitenkin aika pieni kulutus.

Sinne simpaselle teen visiitin ihan mielenkiinnosta ja samalla saisi niitä osia&lisävarusteita hommailtua. Josko sillä olisi vielä niitä lisäkaatumarautoja sivulaukuillekin.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 8.7.2008 21:52

Luulisi ainakin Simpasen osaavan säätää kaasutinta. Olisi vaan minullekin säätänyt kun valitin tärinöitä :) Ei tainnut kiinnostaa tarpeeksi.
Itse olen tyhjäkäynninkin joutunut säätämään.

Millaisia jalkatappeja ajattelit näin loppupeleissä? Vielä sama idea, että kumityyny ja tuenta pakoputkeen? Oletko harkinnut sitä japsityyppistä jalkatapinkumia, eli pyöreän raudan päälle sujautetaan kumimöykky? Kerron tangon tärinöistä sitten tuolla omassa topikissani, josko auttaa nuo tankopainot. Niin ja jos ne jalkatappisi toimivat, tee minulle myös, maksan kyllä.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 8.7.2008 22:04

Minua ei ne tangon värinät haittaa millään muotoa. En ole lainkaan herkkänäppinen, mutta sitäkin herkkäjalkaisempi. :) Kokeilin tuosta meidän kompuran(v-twin :) ) "tangosta" ottaa kiinni sen päristessä, ja totesin tärinän olevan Jawan jalkatappien kanssa samaa tasoa. :lol: Kompuralla siis ajellaan. :)

Tosiaan se simpanen tuntui kovinkin kiinnostuneelta, kun soitin ja valitin värinöitä. Sanoi että ei ne häiritsevästi saisi täristä. Sanoi vaan, että hän käy sitä kokeilemassa ja säätää luultavasti kaasaria.

Joo jotain alumiinivartista tappia on nyt suunnitelmissa. Saa nähdä milloin saa aikaiseksi. Minusta kun on kiinni niin voi mennä ensi vuoden puolelle. :D Nooei vaiskaan, kyllä koitetaan värkätä. Eikös alumiini "ime" värinöitä pehmeytensä ansiosta paremmin, kuin teräs? Ainakin alumiini stongat yleensä värisee vähemmin...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 8.7.2008 22:14

Tuossahan voi olla jotain perää. Uskon kuitenkin, että moottorin tukeminen kumityynyin taitaa olla yksi parhaista vaihtoehdoista. Jossain joskus sanottu, että ongelman ydin on itse ongelma. Toki siinä vaiheessa, kun tärinöistä on päästy tankopainoin, jalkatapein ja satulan muutoksin, ei voi enään moottorintuennan muutoksesta olla muuta kuin hyötyä. Sitten ajellaan sillä hondalla ja viidesosa hintaan. Sinun tapauksessa varmaankin viidestoistaosa hintaan :)
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 8.7.2008 22:29

Jep näinpä! Jawan tehdas ei tunge pyörää täyteen kaikenmaailman "tingentangelia" ja psykedeelisiä merkkivaloja ym. niinkuin japsivalmistajat. Säästyy kummasti valmistuskuluja->hinta alas.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 8.7.2008 22:35

Auttaa siihen kummasti sekin, että käyttävät ala-arvoisia "kakkos komponentteja" kuten polttimonkantoja jne vaijereita. Kyllä noitten kanssa elää, kun uudet maksaa niin vähän. Tärkeintähän on tietenkin se, että jawa liikkuu aina eteenpäin. Sitä ei joka japsilla aina ole mahdollista tehdä, jos yksi komponentti pettää.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 10.7.2008 21:31

Huhhuh tulipa käytyä simpasella. :) 500km meni ihan leppoisasti. Kymppitonnikin pyörähti matkamittariin. Nyt on kaatumaraudat, uudet ketjusuojankumit, pakoputken tiivisteet ja pari kaasarin suutinta mukana. Kaatumaraudan asensin jo paikan päällä. Sain ihan itse purkaa yhdestä chopperista sen raudan. :D

Simpanen kävi testilenkillä ja sanoi, että hieman enemmän tärrää mitä saisi. Veikkasi liian pientä suutinta tai väärää sytyn ajoitusta syyksi. Tukehtumiseen veikkasi liian pientä "keskisuutinta". Nykyinen on 65 ja mukaan sain 70. Pääsuutin on 90 ja mukaan tuli 95. Ensin meinasin kokeilla sitä 70 vaihtaa 65 tilalle ja kattoa auttaako tukehtumiseen. Sitä pääsuutinta ei viitsisi vaihtaa, kun kulutus on nyt niin mukavan alhaalla. Voihan sitäkin tietty kokeilla, ainahan vanhan saa takaisin.

Kaatumarautoihin on ihan pakko laittaa kustomeista tutut lepuutustapit. :D Senverran mukavapi oli ajella esim. seiskatietä 110km/h jalkapohjat edellä kaatumarautojen päällä. :) Varsinkin tälläiselle huonojalkaiselle se on parempi pidemmillä siirtymillä. Mutkatiellä sitten jalat normaalisti tapeilla. Lisäksi niihin rautoihin tulee kumi/muovilevyt kelisuojaksi vesiroiskeilta. Käsisuojat oli simpaselta valitettavasti loppu. Noo syksyviileillä niitä vasta kunnolla tarviikin....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 13.7.2008 18:42

Tulipa väkerrettyä kaatumarautoihin ns. "lisäkuraläpät". :) Kumimatosta leikkelin sopivan kokoiset. Enää ei kastu ja kuraannu kengät ja housunlahkeet vesikelillä ajaessa. Kaatumaraudan yläputkeen laitoin kumiletkut, joten siinä voi sitten niitä jalkoja lepuuttaa, eikä tarvi mitään ylimääräisiä tappeja.

Hommasin myös tavalliset pienet taittuvat tarvike-jalkatapit, joista on takoitus tehdä ne värinävaimennetut tapit. Enää tarvitsee löytää sopivat alumiinikappaleet, joista tehdä tappien varret. Voi osoittautua vaikeaksi löytää sopivat.

Lisäsin myös öljypumpun syöttöä. Nyt tulee ihan miehekkäät "voimasavut". :D Kävin myös "pöllyttämässä" konetta motarilla. 125km/h taulussa pörräsin kymmenisen km. Tuntui sen jälkeen kone käyvän todella nätisti. Täytyy ilmeisesti aika-ajoin käydä "pöllyttelemässä", ettei vallan tukkeennu. ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 17.7.2008 22:03

Psitimpä 95 pääsuutimen kiinni. Ei ollut juuri apua tukehtumiseen, mutta ruutia tuli koneeseen lisää. Nyt on mm. ohituskiihtyvyys esim. 80km/h vauhdista paljon parempi. Vääntö 3000-4500rpm välillä siis lisääntyi oleellisesti. Saa nähdä miten vaikuttaa kulutukseen. Edellisen tankillisen kulutukseksi laskeskelin 5,1l/100km.

Värkkäilin myös jalkatappeihin tärinänvaimennus-patenttia. Vanhasta lasten potkulaudasta otin vaahtomuovitupet ja askartelin ne niitten Jawan org. kivikovien kumien tilalle. Vielä pitäisi jokin jempti kumiletku iskeä siihen päälle, niin vaimennus olisi tehokkaampi ja tappi hieman napakampi.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 17.7.2008 22:56

Täytyy soitella simpaselle tuosta suuttimesta. Jos laittaisi kiinni. Varsinkin tuo 3trpm-4,5trpm tehoalue olisi kova juttu parantaa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 21.7.2008 22:24

Tulipa taas askarreltua. Lasten potkulaudasta sain 22mm alumiiniputkea, josta tein orggis tappien tilalle ohuemmat. Siis sen ulomman taittuvan osan, missä kumi päällä. Nyt väheni tärinät jo jonkinverran ja tapit muutenkin tuntumaltaan paremmat. Jostain voisi hommata kunnon krossipyörän pehmeät kahvantupet, niin saisi värinöitä vähennettyä entisestään. Tappien jämäkkydestä kun ei tingitä. Pitää pystyä ajamaan jalkatapeilla seisten.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.7.2008 19:07

Oletko kahvapainoja kokeillut tankoon. Ne auttaa siihen, ettei kädet puudu vaikka tärinää olisikin. Tärinä muuttuu harvataajuisemmaksi(eli voimakkaampia värähdyksiä, mutta paljon harvemmin -> verenkierto ei häiriinny).

Onko kuvaa laittaa tapeista.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 22.7.2008 19:18

Minulla ei se tanko tärise juuri yhtään. Muutenkin koko pyörä tärisee erittäin vähän, lukuunottamatta jalkatappeja. Se suuttimien vaihto auttoi jonkinverran. Tänään hommasin Pappatuntsan jalkatapinkumit ja iskin nitten alumiiniputkien päälle. En ole vielä päässyt testaamaan, kun keli on huono. Täytyy huomenissa testailla ja laittaa vaikka niitä kuviakin.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015