Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

Synthetic
Liittynyt:
11.11.2008 21:00
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut Synthetic » 1.7.2013 17:19

Jaahas ,tämmösen oot hommaillu. Meinasikko pitää nuo kurit vai ottaa pois `? :lol: Paljonka on vakuutukset noilla tehoilla ? Tehoa on varmaan piikki dt jälkeen enemmän kuin liikaa. :D

Osat voi kyllä olla kivenalla? ainakin Cebareissa 1000 on näin <--90 saapi metätellä. Mutta japsi laatua kyllä se kestää.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 1.7.2013 22:22

Osien saanti ei ole mikään ongelma, kaikkea löytyy ja mm. 750fzr ja 750 yzfr osat passaa melko pitkälti. Vakuutukset tekee yhteensä 414e vuodessa osakaskolla. Kyllä noihin tehoihin jo ehti tottua, suu vääntyy kyllä hymyyn aina urun auetessa, mutta sais sitä lisääkin olla :lol: Kuulin huhua että joku ois ruuvannu sen kurin jo katsastuskonttorin pihalla irti, kuka lie...
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 EXUP -89

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 1.9.2013 13:48

Eipä oo tullu tänne päiviteltyä hetkeen. Ajokausi meni jotakuinkin niin että jakoketjua vaihtaessa koneessa lähti liikkeelle tollanen ylimääräinen pultti (löytyi pakonokan rattaan vierestä):
Kuva
Tiedossa on siis kansiremppa ja kun kerran tuo kone aukastaan niin tarkotus olis vähän kutitella samalla! Harmikseni kannesta ei nyt löydy enempää kuvia, mihinköhän lie ovat kadonneett...

Sitten takaisin tähän päivään:
Elikkäs hankittuna/hankinnassa on yzf 750 R kone ja toinen 1000 fzr kone. Yhteensä siis kolme konetta joista sitten ois tarkotus kasata ainakin yks ehjä litranen kone.

Elikkä näillä näkymin tuohon koneeseen vaihdetaan ainakin seuraavat osat:
-750 6-vaihteinen laatikko
-750 jyrkemmät nokat, joilla toivottavasti saa huipputehon nostettua ylemmäs
-uudet kytkimenkulutusosat: barnett tai ebc; massalevyt, välilevyt, jouset
-kytkimen öljynkierron parantaminen
-huonojen osien vaihto uusiin
-tiivistesarja tietysti

Jarrut on mielestäni sangen hyvät noinkin vanhoiksi, edestä löytyy jo teräspunosletkut ja taakse on tarkoitus laittaa. Suurin heikkous alustassa on ollut keula, joka on lötkö. Siihen on tarkoitus hankkia uudet jouset ja varmaan samalla kertaa laittaa ne korjaussarjat molempiin pumppuihin.

Kyllähän tämä näyttää wanhalta, eli ulkokuori tulee saamaan hiukan huomiota osakseen. Tarkempia suunnitelmia ei vielä sen osalta ole.

Sitten hiukan kuvia eiliseltä:

KuvaKuvaKuva

KuvaKuvaKuva

Koneesta pari kuvaa:
KuvaKuvaKuva

Testasin soodapuhallusta öljypohjaan:
Kuva
Tuli muuten todella kirkas tuosta :eek: Tarkoitus olis kuitenkin maalata noi moottorin ulkopinnat, niin eivät ime paskaa itteensä niin helposti ja pysyvät siistimpinä...

Tosiaan aloitin opiskelut toisella paikkakunnalla, joten pitää vaan toivoa että aika riittää ja pyörä on taas baanalla ens kesänä! Yrittäkäähän muutkin isompien pyörien omistajat rikkoa ne laitteenne nyt loppukesästä ja sitten synnyttää uudelleen talven aikana ;)
Juussoo
Pyörä:
636B
Paikkakunta:
Sastamala
Liittynyt:
23.1.2010 23:34
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut Juussoo » 2.9.2013 16:41

Kyllä siitä vielä osaavissa käsissä hyvä peli tulee :) . Toivottavasti Suzuki ei leviä mutta jokatapauksessa se leviää talliin ajokelien päätyttyä, jos väri ainakin vaihtuis satakaksykkösestä johonkin muuhun :D
SickBastardsStuntCrew! http://www.facebook.com/SickBastardsStuntCrew
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 2.9.2013 17:15

Ja jos ei muuta niin rahat ainakin menee, noh toisaalta ne menee opiskelun ohessa kuitenkin, siis viimeistään ryypiskellessä :lol:

Ja sitten itse asiaan. Elikkäs kävin eilen hakemassa sen 750 koneen ja tietysti avasin sen ihan uteliaisuuttani. Se vaikutti olevan ihan fiksussa kunnossa, kierteet ym. oli ihan ehjät. Tässä vielä yleiskuva koneesta:
Kuva

Pikaisen purkamisen jälkeen sieltä paljastui tämmöinen näky:
Kuva

Sangen näppärästi sieltä hyppäsi syliin tommoset:
Kuva
Noissa on tuommoset jäljet, niinku ois ollu voitelunpuutetta tjsp. laakeripinnoilla, vaikkei noi jäljet edes tunnu sormella kokeillessa... Pitää kävästä jonku pron luona visiitillä ja kysästä mielipide noista!

750 on tuommonen panta kytkinkruunussa, kun taas 1000 ei ole:
KuvaKuva

Sitten pitikin kiireellä laittaa romut tallinnurkkaan odottelemaan jatkotoimia ja lähteä takas koulutyön pariin.

Kunhan tokenen järkytyksestä (rahanmenosta), niin laitan tilaukseen noita vaadittavia osia konetta varten. Siis kaikki muut paitsi koneen stefat ja venttiilinosat, tiivistesarjan mukana tulee venttiilinvarren kumit ym. joten ne löytyykin sitten jo valmiiksi. Esim. keulaan on tarkoitus laittaa korjaussarjat ja uudet jouset, jolloin tuon wanhan pomppukepin pitäs alkaa olemaan jo edes lähellä nykykriteerejä (takuulla parempi kuin loppuunajettu usd-wanhus).

Kytkimen osiksi taitaa tulla ebc:tä (joku racesarja, että saapi kunnon sormijumpan kytkintä painaessa), kun ei barnettia näy suomenmaalta saavan ja ulkomailta tilatessa hinta nousee em. kalliimmaksi...
Terzon
Pyörä:
Suzuki Rm250 -00
Paikkakunta:
Jalasjärvi
Liittynyt:
4.11.2007 23:26
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut Terzon » 3.9.2013 19:20

Ei sulla olisi yhtä sarjaa kiertokankia myidä? :) On tuosta omasta 1000 vähä häjys kunnos, niin jos sulla olis myidä sarja edullisesti ehjiä niin ei tarttisi nuota vanhoja koneistaa.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 5.9.2013 20:01

Niin että pelkät kiertarit? Periaatteesa voin toisen toisen satsin myydä, kunhan saan sen toisen tonnisen koneen itelleni ja tietty purettua noi mosat. Mulla kyllä varmaan kestää siinä joku viikko että pääsen käymään tallilla (200km matkaa)... Jatketaan yv:llä tai saapi mulle soittaakin jos vaan löydät mun puhelinnumeron jostain.

Pistin osia tilaukseen, sinne menikin melkonen tukku tuohta :roll:
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 23.10.2013 15:51

Laskeskelin tässä että jos päivittelen 2kk välein, niin näyttää siltä että jotain saapi aikaiseksi :lol:

Osatilaus tuli joskus hyvän aikaa sitten. Sieltä löytyi keulaan uudet korjaussarjat molempiin putkiin, uudet jouset, moottorin tiivistesatsi, race kytkinpaketti ym. pientä sälää.
Kuva

Eilen purin yzf 750 r koneen osiksi. Sieltä löytyi hyväkuntoinen kytkin ja hyväkuntoinen 6-vaihteinen aski. Olin muuten ensimmäinen kys. koneen avannut, hyvä niin!
Kuva
Jäi vähän arvotukseksi miten tuo starttiketju ois tarkotus irrottaa? Muuta en keksinyt kuin sen katkaisemisen :eek:

Tänään aloitin hommat kytkimen parissa. 750 kytkimen sais sovitettua tonniseen vaihtamalla sen ison kruunun takana olevan rattaan tonnisesta. Ajattelin jättää väliin ja vaihtaa sen sitten jos tuo vakiokytkin ei kestä. Nuo öljynkiertoa parantavat modit tein kuitenkin, eli lisäreikiä sisäkruunuun ja öljyurat sinne kruunun alle. Nuo urat on vielä viimeistelemättä, kun ei löytynyt sopivaa terää vinkuun/remeliin. Molemmissa oikealla puolen vakiokuntoinen kruunu:
KuvaKuva

Nyt aloittelin venojen läppäystä. Jospa ne tovin kestäisivät, kuitenkin imuvenat on ihan hyväkuntosia ja pakovenoistakin suurin osa. Raportoin sitten miltä alkaa näyttämään. Kantena tulee siis toimimaan toisesta fzr koneesta otettu kansi, ei se mikä koki imuvenojen kieroutumisen. Neljä venaa jo läppäsin ja niistä tuli kyllä hyvät, ei hävettänyt kattoa luupin läpikään ;)
Vilestine
Paikkakunta:
TRE
Liittynyt:
28.7.2006 2:03
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut Vilestine » 28.11.2013 6:24

Sisäpuoli näyttää saavan arvoistansa kohtelua! Perän muokkaamisesta ainakin puhuit, mitä muuta ulkopuolelle mietitty?
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 28.11.2013 7:05

Aika pitkälti tässä mennään vanhoilla osilla, lähinnä opiskelijan ei-niin-pohjattoman kukkaron sanelemana. Yhen perseen jo hankinkin, kyseessä joku r1 kuituperä ykspaikkasena, ei mitään hajua tuleekose tähän enkä oo kyllä livenäkään nähny, mutta siellä se on yhen tutun hallussa 3. ja siis viimeisen sivistyksen kehän lähistöllä. Kuulemma ihan siisti kampe, ois aika kiva tehä siitä hiilikuitukopio :seko:

Kyllähän tässä on käyny vähän kaikennäköstä mielessä ulkokuoren suhteen. Ainakin perus sähköt sun muut ylimääräiset piiloon, mittarin vaihto tai vanhan sijoittelu jotenkin siististi, uus maski ku tuo vanha on aika tökerö (hyväkuntoinen ja hyvä, mutta ruma ku petolinnun perse) samoin vilkut vaihtoon. Mielessä on liikkunut kaikenlaista hurjaa, mutta tosiaan mulla on semmonen 220km matkaa tallille joten varmaan parin kuukauden välein saa aina jotain tehtyä :roll:

Eipä siinä, joululoma alkaa kohta ja tallista löytyy melko runsaasti osia, joten jospa loman aikana sais koneen kasattua uusilla kytkimen osilla ja vanhoilla venttiileillä. Paras olis laittaa uudet venat, mutta pelkästään venoille tulee hintaa 600e ja siihen työt päälle, ei vaan pysty. Eikä vanhojen venojen kaveriksi viitti laittaa uusia mäntiäkään, joten aika budjettimalli tulee tuosta ens kesän koneesta, jospa se kuitenkin sen viime kesäisen kytkinvikaisen voittais :)

Kone tosiaan jää luultavasti 5-vaihteiseksi ja kytkin muokatuksi vakioksi. Uudet levyt ja 10% jäykemmät jouset sinne menee välittämään voimaa. Kansi tulee tosiaan olemaan toi toinen tonnisen kansi vanhoilla venoilla (ainakin imuventtiileistä sai hyvät läppäämällä), 750 ärtsymmillä nokilla ja sopivilla nokan ajoituksilla (joko apen säädettävät nokkapyörät tai vakioista muokatut). Pakoputki olis tarkotus tehä sopivammaksi tuolle setupille ja tietty kehitellä exup toimimaan sen kanssa. Toivoa on vieläkin +150hp tavoitteeseen, ens kesänä käytän samassa penkissä rääkättävänä, niin näkee kuin paljon ne tehot sitten loppulopuksi putosikaan.

Kehittelen tähän topikkiin vielä jonku selkeämmän listan kunhan vaan teennäisiltä kiireiltäni ehdin. Olis muuten mototin prätkän rassaajien aika ryhdistäytyä ja elävöittää tätä pärräpuolta!
Vilestine
Paikkakunta:
TRE
Liittynyt:
28.7.2006 2:03
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut Vilestine » 28.11.2013 20:29

Aina hyvä kuulla että haasteista (matka, rahat) huolimatta tekee mitä pystyy! Oon kyllä samaa mieltä että hieman aktiivisempaa täällä vois olla :roll:
Juussoo
Pyörä:
636B
Paikkakunta:
Sastamala
Liittynyt:
23.1.2010 23:34
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut Juussoo » 9.12.2013 22:06

Veikkaan että 150hp takapyörätehon alapuolelle jäädään noilla hiluilla, mutta mukavan näköistä näpräilyä :)
SickBastardsStuntCrew! http://www.facebook.com/SickBastardsStuntCrew
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha FZR 1000 piristys, syksy-, talvi- ja kevätprojekt

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 27.1.2014 12:06

Ei tarvi säikähtää, kyseessä ei ole yammuun liittyvä päivitys! Mutta siihen liittyen sen verran että pakoventtiilinjouset tilasin uudet (eivät olleet tehtaan mitoissa yhdenkään osalta ja wanhatwiisaat meinasivat että mikään muu ei vituta niin paljoa kuin jousen takia pudonnut venttiili), hintaa niille tulee joku 60-80e en nyt ihan tarkkaan muista. Yhden pytyn osalta mie venttiilit jo hioin ja niistä hyvin paskaisista pakovenoistakin tuli aika hyvät.

Sain neuvoteltua itselleni tallipaikan alle 5km päästä tän hetkiseltä kämpältäni, joten tuli sen kunniaksi haettua itelle tuollanen vanha kuramopo:
Kuva
Kuva on niin huono että joutais aivan hävetä, mutta kyllä siitä vähän osviittaa saa että mikä se on :D Kyseessä siis husqvarna wr 250 1988, ihan valkokilpi ja kohtuullisen hyväkuntoinen hintaansa nähden. Rengastuksen takia en ole tuolla metriäkään ajanut, mutta käyntiin tuo ainakin lähtee nätisti ja pitää sellasta ringadingiä että heikommilla hirvittää!

Männällä on kuulemma ajettu alle 50h, mutta kun kyseessä on vanha vehjes johon on suhteellisen vaikea saada uusia osia niin tarkotus olis ensimmäisenä käyttää kone auki ja niin välttää isommat tuhot. Uusin tuonne ne mitä tarvii ja samalla siistin sähköt ja tuota ulkonäköä muutenkin. Vanhan koulukunnan katteet saapi jäädä, pitää vaan käsitellä ne jollain mönjällä että sais kiiltoa edes vähän takas. Ainakin keula pitää käyttää auki kun se on melko veltto (holkit jousten päälle + uudet öljyt). Kunnolliset kuvat tulee sitten seuraavan päivityksen kanssa.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 27.1.2014 18:28

Tuossa muuten kun selailin nettiä, niin DC Plastics:lta näyttää saavan tuollaiseen mörköön replica katteita ihan kohtalaisiin hintoihin.

Siinä esim. sivukatteet:
https://www.dcvmx.com/xcart/product.php ... 273&page=1
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 27.1.2014 22:56

Kiitän vinkistä katteiden suhteen, nuo orkkiskatteetkin on kyllä muuten ihan hyvät noita leikeltyä palasia lukuunottamatta.

Nyt on saatu maku takasin mopon rassauksen suhteen! FZR on melkolailla tappanut innostuksen pitkän välimatkan vuoksi, mutta kyllä tämän illan purkusessiot pisti mielen virkeäksi 8)

Jos nyt ensimmäisenä aloittais ihan vaan kunnollisilla kuvilla itse pyörästä:
KuvaKuva

Sitten olikin aika vaihtaa työkengät jalkaan ja aukasta Bilteman työkalupakki:
KuvaKuva
Nopsasti se alkoikin sitten purkaantumaan, niinku enskan kuuluukin!

Tässä ensimmäinen patentti joka tuli vastaan:
Kuva

Sitten kävinkin käsiksi itse sylinteriin ja läppien irrotuksen jälkeen uteliaisuus voitti ja mulla oli pakko kurkata männän kuntoa:
Kuva
Männässä näkyi jonkin verran kiillottumaa, mutta kerrankin myyjän puheet eivät olleet täyttä puuta heinää!

Seuraavaksi lähti kansi ja sieltä löytyi varsin siisti näky:
KuvaKuvaKuva
Niinku palotilasta näkee niin joskus on päässyt konerikko tapahtumaan.

Koitti itse sylinterin vuoro:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Männässä on edelleen tallessa koneistusjäljet joka kielii vähästä tuntimäärästä ja/tai nätistä ajosta. Sylinterissä on melkoisesti kiillottumaa imu- ja pakopuolen seinämissä, liekkö sylinteriputki kulunut soikeaksi... Käyn tässä joku päivä mittauttamassa tuon sylkkäputken ja männän koneistamolla, niin selviää sekin samalla jos plaanauttaisi tuon kannen tiivistepinnan suoraksi. Mieluisinta tietysti olisi jos välys saataisiin pysymään kohtuullisena tuolla männällä ja hoonauksella. Sylinteriputki ei luultavasti ole alkuperäinen, sillä pakoaukon ja parin huuhtelun kohdalla on 1-2mm porrasta enkä millään jaksa uskoa että tehdas olisi sellaisia sylintereitä tehnyt. Joka tapauksessa taitaa olla viisainta ottaa viilauskamppeet esille!

Pyörän harvinaisuudesta johtuen yksi suurimmista jännityksen aiheista oli pyörän kytkin. Myyjä sanoi että kylmänä siinä oli irrottamisongelmia (tulivat tutuiksi jo tuon yamahan kanssa viime kesänä), mutta koneen lämmetessä ne loppuvat. Katselin jo kauhukuvaa pilalle hakkautuneesta kytkinkorista... Kopan takaa kuitenkin paljastui tällainen näky:
KuvaKuva
Ei hakkaumia, eikä mitään muutakaan moittimisen aihetta! Hion noista massalevyistä pahimmat lasittumat pois ja tarpeen mukaan uusin kytkinjouset.

Tuossa vielä pari kuvaa putsatuista osista, puretuista osista ja itse pyörästä:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Pyörän kunto on paljastunut yllättävän hyväksi, vaikka se noin ulkoisesti hyvin rujolta näyttääkin. Käytän tuon koneen vielä lohkoja myöten auki ihan vain varmuuden vuoksi, vaikka kiertokangen päästä koetettuna ei välystä tunnukaan ja kankikin näyttää melko tuoreelta. Jos kaikki on niinkuin pitääkin, niin puhdistelen lohkot, sylinterin ja kannen, maalaan ne ja niputan koneen. Jos jostain sattuu löytymään edullinen pulverimaalaus+hiekkapuhallus, niin silloin "kantavat rakenteet" taitaa saada sellaisen niskaansa, muussa tapauksessa tehdään itse mitä voidaan.