Kiitän vinkistä katteiden suhteen, nuo orkkiskatteetkin on kyllä muuten ihan hyvät noita leikeltyä palasia lukuunottamatta.
Nyt on saatu maku takasin mopon rassauksen suhteen! FZR on melkolailla tappanut innostuksen pitkän välimatkan vuoksi, mutta kyllä tämän illan purkusessiot pisti mielen virkeäksi
Jos nyt ensimmäisenä aloittais ihan vaan kunnollisilla kuvilla itse pyörästä:
Sitten olikin aika vaihtaa työkengät jalkaan ja aukasta Bilteman työkalupakki:
Nopsasti se alkoikin sitten purkaantumaan, niinku enskan kuuluukin!
Tässä ensimmäinen patentti joka tuli vastaan:
Sitten kävinkin käsiksi itse sylinteriin ja läppien irrotuksen jälkeen uteliaisuus voitti ja mulla oli pakko kurkata männän kuntoa:
Männässä näkyi jonkin verran kiillottumaa, mutta kerrankin myyjän puheet eivät olleet täyttä puuta heinää!
Seuraavaksi lähti kansi ja sieltä löytyi varsin siisti näky:
Niinku palotilasta näkee niin joskus on päässyt konerikko tapahtumaan.
Koitti itse sylinterin vuoro:
Männässä on edelleen tallessa koneistusjäljet joka kielii vähästä tuntimäärästä ja/tai nätistä ajosta. Sylinterissä on melkoisesti kiillottumaa imu- ja pakopuolen seinämissä, liekkö sylinteriputki kulunut soikeaksi... Käyn tässä joku päivä mittauttamassa tuon sylkkäputken ja männän koneistamolla, niin selviää sekin samalla jos plaanauttaisi tuon kannen tiivistepinnan suoraksi. Mieluisinta tietysti olisi jos välys saataisiin pysymään kohtuullisena tuolla männällä ja hoonauksella. Sylinteriputki ei luultavasti ole alkuperäinen, sillä pakoaukon ja parin huuhtelun kohdalla on 1-2mm porrasta enkä millään jaksa uskoa että tehdas olisi sellaisia sylintereitä tehnyt. Joka tapauksessa taitaa olla viisainta ottaa viilauskamppeet esille!
Pyörän harvinaisuudesta johtuen yksi suurimmista jännityksen aiheista oli pyörän kytkin. Myyjä sanoi että kylmänä siinä oli irrottamisongelmia (tulivat tutuiksi jo tuon yamahan kanssa viime kesänä), mutta koneen lämmetessä ne loppuvat. Katselin jo kauhukuvaa pilalle hakkautuneesta kytkinkorista... Kopan takaa kuitenkin paljastui tällainen näky:
Ei hakkaumia, eikä mitään muutakaan moittimisen aihetta! Hion noista massalevyistä pahimmat lasittumat pois ja tarpeen mukaan uusin kytkinjouset.
Tuossa vielä pari kuvaa putsatuista osista, puretuista osista ja itse pyörästä:
Pyörän kunto on paljastunut yllättävän hyväksi, vaikka se noin ulkoisesti hyvin rujolta näyttääkin. Käytän tuon koneen vielä lohkoja myöten auki ihan vain varmuuden vuoksi, vaikka kiertokangen päästä koetettuna ei välystä tunnukaan ja kankikin näyttää melko tuoreelta. Jos kaikki on niinkuin pitääkin, niin puhdistelen lohkot, sylinterin ja kannen, maalaan ne ja niputan koneen. Jos jostain sattuu löytymään edullinen pulverimaalaus+hiekkapuhallus, niin silloin "kantavat rakenteet" taitaa saada sellaisen niskaansa, muussa tapauksessa tehdään itse mitä voidaan.