Honda EFR -sähkömoottoripyöräkonversio

pertt-UP-
Pyörä:
Suzuki SV650S
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
11.5.2006 20:52
Re: Honda EFR -sähkömoottoripyöräkonversio

ViestiKirjoittanut pertt-UP- » 5.6.2016 8:09

Selvittelin asiaa hieman lisää ja näyttäisi hommat jatkuvan kuten ennenkin. Lain mukaan näiltä vanhemmilta (ennen 6/2003 rekisteröidyiltä) pyöriltä ei edelleenkään tuota mittausta vaadita. Trafi kuitenkin ohjeistaa katsastajia väärin, joten kannattaa olla tarkkana konttorin kanssa, kun aika koittaa.
Project Blue Smoke
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Re: Honda EFR -sähkömoottoripyöräkonversio

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 5.6.2016 21:24

pertt-UP- kirjoitti:Selvittelin asiaa hieman lisää ja näyttäisi hommat jatkuvan kuten ennenkin. Lain mukaan näiltä vanhemmilta (ennen 6/2003 rekisteröidyiltä) pyöriltä ei edelleenkään tuota mittausta vaadita. Trafi kuitenkin ohjeistaa katsastajia väärin, joten kannattaa olla tarkkana konttorin kanssa, kun aika koittaa.
No niin, selvä. Edetäänpä tällä tiedolla. :)

Projektissani tilanne on tätä kirjoittaessa, että kaapelit on tehty ja asennettu, takarengastakin on jo saatu hiukan pyöritettyä sähkömoottorilla. Ei vielä hommat toimineet kuitenkaan kaikilta osin niin kuten lopulta pitäisi. Projekti jatkuu..
- Matti Peltola -
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Kaasun testausta - pyörä(t) pyörivät

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 27.7.2016 19:53

Projekti on kesän kiireistä huolimatta päässyt vähän etenemään. Renkaan pyörittelyä pääsin testaamaan ihan sähkömoottorin voimin. Käytössä oli tosin vain testikäyttöön hankittu 5 kilo-ohmin potentiometri, joka tuurasi varsinaista kaasuanturiani, jossa on ilmeisesi jotain vikaa. Menee vaihtoon.

Tässä video - Sähköisen ajovoimalinjan hiljaisuudesta ei saa ihan oikeaa kuvaa, koska ketju tietysti itsessään pitää ääntä ja tässä ketju rapsuttelee lisäksi pultinkantaa, mistä syntyy oleellisesti ääntä. Moottorin käyntinopeus käy videolla suunnilleen 1000 rpm:ssä.

Kuva
Johdotus on toistaiseksi sillä mallilla, ettei muutoskatsastukseen taida ihan vielä olla asiaa. :nörtti:
- Matti Peltola -
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Tankin korvaaminen ja muita satunnaisia edistysaskelia

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 18.8.2016 19:23

Peltinen tankki poistetaan tyystin, koska ylimmän akun yläpinta tulee aavistuksen alkuperäisen tankin yläpintaa korkeammalle. Päälle tulee kuitenkin lasikuidusta "sateensuoja", joka on alla olevan kuvan mukaisesti vielä vaiheessa. Alkuperäinen takakate istuu ihan hyvin paikalleen "tavaralaukuista" huolimatta (huh!).Kuva

Johdotus on siistiytynyt sitten edellisen päivityksen. Uutta kaasun potentiometriä odotellaan vielä rikkinäisen tilalle. --> Älä ala rakentaa sähkömoottoripyörää, jos on kiire saada sähköajoneuvo käyttöön. Joissain muissa tilanteissa voin suositellakin. :) 12V-järjestelmää (lähinnä valot) tulee lopulta johdoteltua aika paljon uudelleen, mutta se on onneksi minustakin aika simppeliä hommaa.
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Re: Honda EFR -sähkömoottoripyöräkonversio

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 27.10.2016 19:54

Foorumin hiljaiselon aikana johdotus on edennyt, kun aikaa on harvakseltaan liiennyt. No, johdotus on mielestäni edelleen kohtalaisen selkeää hommaa, mutta - jälleen kerran - tähänkin on syytä varata runsaasti aikaa. Jos piuhat eivät ole oikein, valot eivät tunnu toimivan. - Yllätys? Jonkinlainen kytkentäkaavio alkuperäisistä sähköistä kannattaa haalia! Tähän vanhaan Hondaan on nyt ollut käytössä netistä kaivettu vähän suttuinen kuva, josta johtojen värikoodien tulkkaaminen on mahdollista, mutta hidasta. Abiko-liitinten ja kutistesukan varastoja on pitänyt täydentää Motonetistä. Myös sulakkeita kannattaa hankkia ja sijoittaa systeemiin jo ennen kuin alkaa kokeilla mitään! Tätä kirjoittaessa ei vielä ole yhtäkään sulaketta palanut. Yleismittaria suosittelen lämpimästi apuvälineeksi.

Ja tässä yksi yleismittarivinkki, jos joku ei ole asiaa tähän mennessä tiedostanut: kahden mystisen johdonpään välistä resistanssia mittaamalla voi tarkastella, ovatko päät yhteydessä toisiinsa. Jos ääretön resistanssi -> ei todennäköisesti yhteyttä johdon päiden välillä. Jos resistanssilla on jokin äärellinen lukuarvo, päiden välillä on yhteys ja sähkökin voisi parhaassa tapauksessa kulkea. :)

Olisiko kenelläkään (hyviä) ideoita "tankin" virkaa ajavan lasikuituvirityksen pinnan siloittamiseen ja viimeistelyyn? Joo, lasikuitukitti varmasti toimii, mutta muutakin mieleen juolahtavaa saa nyt ehdottaa! Tuleeko mieleen jotain toteutusta, jossa valmis ulkopinta olisikin ihan muuta kuin sileälle pinnalle vedetty maali?
pertt-UP-
Pyörä:
Suzuki SV650S
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
11.5.2006 20:52
Re: Honda EFR -sähkömoottoripyöräkonversio

ViestiKirjoittanut pertt-UP- » 30.10.2016 9:52

Työmäärän ajallinen arviointi on ihan älyttömän vaikeaa, itselläni menee kans jatkuvasti reippaasti alakanttiin. Yleismittareissa on muuten yleensä myös piipparitoiminto, jolla on nopea tarkistaa johdinten johtavuus ja kytkinten toiminta. Löytyy yleensä resistanssi/diodimoodin takaa napista ;)
Project Blue Smoke
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Re: Honda EFR -sähkömoottoripyöräkonversio

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 20.12.2016 19:45

pertt-UP- kirjoitti:Yleismittareissa on muuten yleensä myös piipparitoiminto, jolla on nopea tarkistaa johdinten johtavuus ja kytkinten toiminta. Löytyy yleensä resistanssi/diodimoodin takaa napista ;)
Huh! -Ei mulla käytössä olevassa halvimpia-mahdollisia-mallisessa tätä ole! Erinomainen vinkki silti, vaikkei minua auta. :)

Valot ja "kaasu" toimivat nyt. Pyörällä pitäisi oikeastaan pystyä ajamaan! Harmillisesti tässä hetkessä on todettava, että tallin ulkopuolella on auttamatta liian liukasta motskarin alla oleville renkaille. Samanaikaisesti satelee vettä ja pimeääkin on.. No, pyörässä on vielä runsaasti varsinkin ulkoista laittamista mm. tankin korvikkeen ja muiden katteiden kanssa ennen kuin viitsin mennä esittelemään katsastuskonttorille. Jossain vaiheessa voi asennella myös esimerkiksi DC-DC-muuntimen, jolta saa korkeamman jännitteen puolelta 12V-järjestelmälle sopivaa jännitettä. Etenee hitaasti, mutta varmasti.
- Matti Peltola -
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Pieniä edistysaskelia ja h#mputin moottoripyörävero!?!

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 7.1.2017 17:54

Viimeisimpänä työn alla on ollut ihmetellä, sopivatko alkuperäiset katteet vielä paikalleen. -Aika hyvin sopivat lukuun ottamatta ns. alakatetta, joka saattaa hyvinkin jäädä pois konversiostani. Akkutelineen mitat poikkeavat kenties liikaa polttomoottorin alaosan/pakoputkien mitoista, jotta alakatteen saisi ilman varsin runsasta muokkaamista asennettua. Polttoainetankin mittoja mukaileva lasikuitukate vaati vielä hiukan kuiduttamista ja se kuivuu tätä kirjoitettaessa. Luvassa on pinnan tasoittelua pakkelin kanssa.

Toisena asiana moottoripyörävero, joka ymmärrettävästi on herättänyt kiivasta keskustelua. Motot.netissäkin on uutisoitu, ettei veroa tultaisi kantamaan mopoista ja kevytmoottoripyöristä. Tässä yhteydessä nostan mielelläni esiin (en mitenkään vahingoniloisena), että kaikessa hölmöydessään lakiluonnos sentään huomioi myös sähkökäyttöiset ajoneuvot: Lakiluonnoksessa nimittäin todetaan myös, että "Veron ulkopuolelle jäisivät myös muuhun kuin polttomoottoritekniikkaan perustuvat L-luokan ajoneuvot, kuten sähkökäyttöiset ajoneuvot." Ensimmäisiä ajatuksiani aikanaan verosta kuullessani oli, että "onpa tyhmyyden huippu, jos sähkömoottoripyöristä joutuu veroa maksamaan." Nyt ei siis ehkä saavuteta aivan tyhmyyden huippua. Ehkä tämä riitti tästä aiheesta ja voin palata takaisin askartelemaan. :|
- Matti Peltola -
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Pintapuolisia työvaiheta

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 5.3.2017 14:00

Ei tullut moottoripyöräveroa. Projekti on edennyt maltillisesti.
Kuva
Peltisen polttoainetankin tilalle tuleva kate vaatii vielä hiukan silottelua. Kun on miltei aloittelija lasikuituhommissa, on väistämätön seuraus ollut tarve hakea Motonetistä lisää pakkelia. Hiomalla tasoittuu. Luulen tällä hetkellä, että vedän pintaan mm. lasikuituveneille tyypillisen gel coatin - tässä tapauksessa top coatin, koska gel coat vaatisi hapettomat olosuhteet kuivuakseen. Laminoinnissa gel coat siis toimii, muttei avoimen pinnan maalauksessa.

Tekniikan puolesta pyörä taitaisi olla ajovalmis, mutta pikkupakkanen ja maassa oleva lumi pitävät projektin vielä sisätiloissa. Polttelee kevyesti.
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Ajovalmius varsin lähellä

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 1.4.2017 16:55

Kuva Hah, että osuukin vielä tässä vaiheessa takatalvia viikonlopuille... Uskon (ainakin toivon), että lähiviikkoina voitaisi ajaa ensimetrit sähköllä.

En oikein tiedä, minkä värinen tästä lopulta tulee, mutta onneksi ei vielä tarvitsekaan. Jos sattuu olemaan hyviä ideoita lasikuidun pinnassa olevien pienten kuoppien (ilmakuplia tms) täyttämiseksi, saa kertoa. Pohjamaali ei näitä koloja tunnu erityisemmin täyttävän.
snuarrow Moderaattori
Pyörä:
r1100s
Liittynyt:
7.4.2003 15:48
Re: Honda EFR -sähkömoottoripyöräkonversio

ViestiKirjoittanut snuarrow » 1.4.2017 22:05

voit esim pienellä pensselillä niihin koloihin laittaa polyesterihartsia ja hioa sitten. jos oikein hyvän ja murto osan painavan ehkä jopa vahvemman tosta haluut, niin sun pitäis ottaa nykyisestä positiivista halkaistava negatiivimuotti ja sillä valmistaa lopullinen osa. youtubesta löytyy kattavasti tutoriaaleja ja irrotusaineeksi kelpaa autotallityöstössä ihan joku vaha.

tossa aika kattava ohje, niin saat vähän käsitystä, hiilikuitu sanaa on turha pelästyä, sen työstö on ihan samanlaista kuin lasikuidun, matriisiaineena käytetään usein polyesterihartsin sijasta epoksia.
https://www.youtube.com/watch?v=XeeSsmsm9h0
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Ensimmäinen koeajo onnistui!

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 14.4.2017 12:37

Kiitos snuarrow:lle hyvistä lasikuidutusvinkeistä - video-ohjeet ovat huimat!

Sitten asiaan: Se liikkuu! Tästä ei tietenkään ollut etukäteen mitään epäilystäkään. :lol: Nyt ensimmäinen koeajo on siis onnistuneesti takana. Koeajoradan rajoitteista johtuen mopovauhteja kovempiin nopeuksiin ei vielä kiiruhdettu. Ajettaessa dominoiva ääni on ketjuvälitys. Kyyti on kuskin paikalta koettuna hämmentävän hiljaista. Monenlaista "pikkuviimeistelyä" saa vielä tehdä ennen kuin ollaan muutoskatsastamassa. Projektin videoita täältä - myös tuore 1. koeajon video!
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Sivulaukkuakkujen suojapussit

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 10.5.2017 18:52

Kuva
Takana sivuilla keikkuville akuille tulee kosmeettisella tasolla asennusta viimeistelevät peitteet. "Laukkujen" materiaalina on vedenpitävä musta ulkoilukangas. Ompelusta jää reikiä, mutta ei pusseista muutenkaan yritetä todellakaan vesitiiviitä tehdä. Toinenkin pieni koeajo tuli tehtyä. Liikkui siis edelleen. :)
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Muutoskatsastus - joko kohta?

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 21.7.2017 11:41

Olin jo kovasti menossa muutoskatsastamamaan, mutta.. Kävi ilmi, että ihan mikä tahansa konttori ei koe kykenevänsä tällaiseen muutoskatsastukseen. Nyt tilanne on sitten, että vinkkien perusteella neuvottelen parin tietyn konttorin kanssa, onnistuisiko katsastus. Lisää tarinaa, kun asia etenee - toivottavasti pian!
KuvaPyörä kulkee peltomaisemassa aivan mainiosti. Tällä koeajolla oikealta sivulta puuttui katetta vielä vähän lopullista tilannetta reilummin.
- Matti Peltola -
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Muutoskatsastus - aika todennäköiseti pian

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 6.8.2017 18:16

Katsastava konttori on tiedossa. Välietappina on vielä, että motskarista saadaan käyttöönottopöytäkirja. Käytännössä siis pyörän tarkastaa henkilö, jolla on riittävät sähköpätevyydet. Katsastuskonttori tässä siirtää toisaalle pyörän tarkastamisen sähköturvallisuuden, oikosulkusuojauksen yms. osalta. Pääsen ihmettelemään pyörää sähköpätevyys 1 (S1) eli "kaikki sähkötyöt" -luokitellun kaverin kanssa. Kaikki konttorit eivät välttämättä vaatisi juuri tällaista menettelyä, mutta havaintojeni mukaan moni konttori ei lähde katsastusrumbaan millään ehdolla. Edetään nyt siis näin.