Tuli suunnitelmiin muutos. Aluksi vaikutti että selvitään männänrenkaiden vaihtamisella tuohon 644 koneeseen. Vaihdettiin kuitenkin varmuuden vuoksi vesipumpun akselin sekä vetarin laakerit ja pistettiin lohkot kiinni. Nyt varmistettiin kampiakselin päittäisvälys, joka osoittautui liian pieneksi. Kone tuntuikin pyörivän vähän nihkeästi... Saatiin kellotuspenkki lainaan, joten lohkot auki ja kampiakseleita tutkimaan. Selvisi että 644 kampiakseli oli 0,14mm kierossa, kun vastaavasti uudempi 628 kampura oli 0,04mm.
Ehkä tuo uudempi kampiakseli tosiaan on järeämpi, joten päätettiin vaihtaa suoraan siihen. Saatiin vielä paukutettua suoruus 2 sadasosan sisään. Kiertokangen laakeri oli hyvä ja joskus jo uusittukin, joten siihen ei kosketa. Pistin vielä uudet runkolaakerit tilaukseen, niin sitten pitäisi kaikki olla kunnossa alakerran suhteen. Husaberg foorumilla suositeltiin RFS-koneessa käytettyä NTN laakerimallia, joten laitetaan sellaiset alkuperäisten SKF sijaan.
Kampiakselista oli jo poistettu tasapainottaja ja lueskelin sen vaikutuksista. Ilmeisesti se on alkuperäiskuntoisena melko turha ja kampuran tasapainottamisella saa värinätkin pienemmiksi.
Husaberg foorumilta löytyi aihe tasapainottamisesta ja sen laskennasta. Mittasin tasapainoarvoksi 0,58 mikä ei ole aivan optimi, muttei hirveän huonokaan. Eikä silloin testiajolla tuntunut häiritsevää tärinää, joten saa pysyä vielä tuollaisena.
Ainoaksi kampiakselin modaukseksi jäi tasapainottajan laakerin öljyreiän hitsaaminen umpeen (punainen kuvassa). Kun tasapainottaja on poistettu niin öljyä virtaa tehokkaammin kiertokangen alapään laakeriin.
Husabergin alakerran kestävyyden suhteen suurin ongelma on ilmeisesti kampiakselin päittäisvälyksen pieneminen. Jos välys menee liian pieneksi alkaa laakerinrullat hankaaman laakerikehän reunaa, mistä tulee pientä metallisilppua. NTN laakerien pitäisi juuri ehkäistä sitä paremmin. Jotkut on hitsannut kiertokangen alapään tapin kampiakseliin kiinni, mutta päätettiin ettei ryhdytä tekemään sitä katukoneeseen. Tuntuu että hitsaaminen on voinut vaikuttaa tuon nelipuolikkaan tapin katkeamiseenkin, jos kampiakselin suoruutta ei ole tarkistettu sen jälkeen.
Runkolaakerien sisäkehät on kiinnitetty lämpöliitoksella kampiakseliin ja niiden irroittaminen tavallisilla työkaluilla on vaikeaa. Nyt kun ne täytyy uusia molempiin moottoreihin niin päätettiin tehdä työkalu sitä varten. Kun holkin kuumentaa ja painaa laakerikehän ympärille, kehä laajenee nopeasti ja irtoaa pihdeistä nostamalla.
Pyörästä puuttuu alkuperäiset mallimerkintätarrat takasivukatteista ja etulokasuojan logo. Suunnitellaan tällaisten tarrojen teettämistä niiden tilalle.
Kärsivällisyys oli kovilla koska aluksi kirjoitin vastaavanlaista viestiä ja kun painoin Esikatselu-nappia niin pomppasi kirjautumissivulle. Ei auttanut selaimen takaisin nappulan painaminen vaan viesti katosi... Sen kerran kun unohtaa ottaa pitkästä viestistä kopion ennen lähettämistä