juurikin sitä silikonia.
nipan laitoin ylempään haitarikumiin sinne isojen palkeiden viereen.
Muut mitä tänään tein :
kävin motonetissä hakemassa vähän roinaa. Joku 100e taisi loppulaskuun tulla, mutta harrastaminen maksaa. Eikä nuo mene ihan hetkessä(kemikaaleja).
Vaihdoin kättelyssä uudet vaihteistoöljyt eli Mobil SHC 75w90 full synthetic.
Sitten oli vuorossa keulaöljyt, jotka vaihtuivatkin pienen säätämisen jälkeen 10w40 mineraali moottoriöljyyn. Tuota sen takia, kun on halpaa, eikä öljytyypillä ole juuri merkitystä 5tkm vaihtovälillä, joka on aika huvittava. Tehdään kuitenkin huolto-ohjelman mukaan niin ei tule paha mieli jawalle. 2desiä menee per pumppu.
Rasvasin kaikki vaijerit, eli kytkinvaijerin, kaasuvaijerit ja jakomokkulan, takajarruvaijerin ja takajarrukatkaisijan vaijerin wd 40 voiteluaineella. Nopeus ja kierroslukumittarinvaijerit öljysin jollain moottoriöljyllä mitä tippakannussa sattui olemaan.
Kävin kaikki loput lampunkannat(paitsi takavalon) ja liittimet läpi wd40 ja rätillä. Huomasin, että molemmat Lucas polttimot kierroslukumittarista palaneet. On ne lucasin sähköt maineensa veroiset.
Vaihdoin uuden etuvalopolttimon liitinrungon ja uuden h4 60/55w polttimon, nyt ei tarvitse miettiä, että toimiiko vai ei. Laitoin apicoilla tuon uuden liitinrungon johdot vanhoihin, vähän on virityksen näköinen mutta aina ei voi voittaa.
Irroitin vasemman puoleisen alkukäyrän ja vasemman alakatteen, että pääsin tarkistamaan öljypumpun säädön. Olikin vähän kinkkisempi tuo öljypumpun säädön tarkistus. Meinaan ensinnäkin tuo öljypumpun(oilmaster) käyttöohje on liitemuodossa ja siten moniste alkuperäisestä tekstistä. Tuo kopio on aika huonolaatuinen ja sen takia teksti vähän suttuista. Lisäksi jawan kääntäjät eivät ole mitään järjen jättiläisiä käännöslaadusta päätellen. Vähän ihmettelemistä, että mitä välillä tarkoitetaan milläkin. Onneksi pähkäilemällä ja viitekuvaa katsomalla(sekin suttuinen) päädyin lopputulokseen. Ei ole vielä leikannut kiinni
Alkukäyrälle tein sen verran, että putsasin alkoholilla ja maalasin mastonin kuumakestomaalilla(purkkitavaraa, ei paukkupullo) ja tarkistin sen tiivisterenkulan. No sehän oli aivan korppu ja meinasi hajota käsiin enemmänkin, yhdestä kohtaa se olikin jo katki. Ei mikään ihme, että mopo täristää ja vähän tehoton, kun pakoputket vuotavat niin paljon. Huomasin samalla, että nuo alkukäyrät menevät diffuusorin sisään kuin vanhassa pappatunturissa konsanaan. Kunhan saan Simpaselta nuo uudet tiivisteet niin maalaan molemmat alkukäyrät kunnolla ja sipasen rälläkällä liiat pituudet pois alkukäyristä, saahan ne takaisin sähköliimalla jos tarvetta esiintyy. Ei muuten ollut alkukäyrässä, pakokanavassa tai diffuusorissa yhtään karstaa. Onneksi en käytä mitään mineraalipaskaa 2-tahtiöljynä. Kyllä olisi paikat ummessa muuten. Sitä en sitten tiedä, että miltä oikean puoleinen käyrä näyttää.
Vilkaisin lampun kanssa pakoaukosta sisään ja alkoi melkein hykerryttämään. Männän kyljessä vähän naarmuja, mutta renkaat ja sylinterin seinämät kuin uudet. Varsinkin rihlaukset ovat vielä todella vahvat, ei ihme, että nämä jawat paranevat 10tkm asti! Odottelen siis innolla tulevia kilometrejä.
Hieraisin kytkinkopan kiillotustahnalla ja kait siitä vähän parempi taas tuli. Vaihdoin katteen irroituksen yhteydessä taas parit ruuvit haponkestäviin. Pyrin käyttämään mahdollisimman paljon kupumuttereita, ne kun eivät kerää likaa.
Kävin eturenkaan tärkeimmät tekstit läpi rengastussilla, tuningia!
Kokeilin huvikseni säätää vasemman tulpan kärkivälin oikeanpuoleista isommaksi, josko palotapahtuma olisi hieman nopeampi vasemmalla -> vähemmän tärinää. Teoriahan kulkee niin, että laihempi seos(vasen pytty) palaa hitaammin ja sitä kautta painehuippu tulee myöhässä ja aiheuttaa tärinää. Kotimatkalla havaitsin, että tuli oikeastaan vain käyntihäiriötä. Täytyy vaihtaa kärkiväli takaisin sinne 0,6mm mitä toisellakin puolella.
Tärinöistä sen verran, ettei tuosta lootaöljystä ainakaan tuntunut olevan mitään vaikutusta.
Säädin kyllä sytkän sinne tehtaan säätöön, kun aikaisemmin oli ylimyöhäisellä. Parempi ottaa kaikki säädöt alkuperäisiin, kun kerta nuo pakoputket saa tiiviiksi. Siitä sitten alkaa sorvaamaan. Vielä olisi jäljellä takahaarukanakselin rasvaus ja joitain liukutappeja. Torstaina saa niitä uusia osia ja siitä sitten eteenpäin.
Mahtaisikohan auttaa ajomukavuuteen jos laittaisi kahvapainot ja jousittaisi nuo jalkatapit.