Uudet tuorevoitelun letkut vaihdettu, tankille menevää lukuunottamatta. Eli paksu ja ohut pumpunpään letku vaihdettu. Vaihdoin sen paksun letkun läpinäkyvään pvc tavaraan, siihen mitä niissä muissa jawoissa simpasella on. Ohkanen oli muotoon valettu ja se revittiin siistikuntoisesta stylestä Iittalassa. Nyt sain peltikiristimen molempiin päihin ja on tiivis. Kokeilin myös pumppu täysillä ohutta letkua tarkkaillen, että öljynsaanti riittää. Sehän riittää
tyhjäkäynnillä öljypatsas liikkuu 1100rpm semmoiset 2-4mm ja täydellä syötöllä semmosta 20mm. Eli jos 0,5% tyhmällä niin täydellä syötöllä jotain 4% kun otetaan bensansyöttö mukaan laskuihin.
Vuotoja ei ole havaittavissa tuorevoitelusta(enään). Aikasemmin jäi lätäkköä imusarjan päähän huonon liitoksen takia ja tuorevoitelukopan päälle letkun halkeamasta.
Boonuksena huomasin, että bensahana vuosi aika railakkaasti. Kiristin mutterit niin taisi loppua. Seurataan tilannetta kaasuttimen alla, että säilyykö lätäkkö. On semmoista sinivihreää, mutta sen väristä se seosbensa on kuivuttuaan. Jos se lätäkkö vaihtaa jatkossa väriä värittömäksi, mutta säilyy samansuuruisena, on vuoto kaasuttimessa.
Tuo vuoto on ollut jo pidempään, mutta koska olen ajellut puhtaalla 95e, en ole sitä värittömyyden takia huomannut. Toivotaan, että bensansyönti pienenee!
Huomasin, että molemmat alkukäyrät vuosivat taas. Otin alakatteet pois ja revin käyrät irti. Putsasin ne liuottimella ja trasselilla ja sudin kuumakestoa pintaan. Kuumailmapuhaltimella esikuumennukset ja sitten ihmettelemään tiivisteitä. No perkele eiköhän nekin olleet jo palaneet aivan käkkyröiksi ja puolet lähtenee uusille metsästysmaille! Siis ihan sekundapaskaa. Antoikohan se Simpanen oikeat tiivisteet.... Nuo taisivat olla jonkin trabantin imusarjan tiivisteet. Vitutuksissani lykkäsin nurkista kumiletkua käyrän ja paisuntakammion liitokseen ja klemmari käyrän osuudelle. Heitin sata kilometriä ja taitaa toimia. Kävin moottoritielläkin painamassa muutaman kilometrin, että varmasti kävi lämpöisenä käyrät. Ei tuntunut vuotavan vielä. Korvasin muuten vanhat alkukäyrän mutterit RST kupumuttereilla ja prikat myös, vähän öljyä vielä kierteisiin. Korvasin loput katteiden uraruuvit ja mutterit rst ruuveilla ja rst siipimuttereilla. Ruuvasin tyhjäkäynnin 1250rpm -> 1000rpm. Käy aika makeasti tyhjää tuolla säädöllä, lähtee komeat äänet. Käynnistyy normaalisti, mutta liikkeelle lähdössä joutuu heruttamaan ensin hieman, ettei ota välikuolemaa ennen kierroksia. Ei toki mitään uutta, että vähän saa heruttaa, mutta on vaan paljon selvempi. On aika tuhdit seokset tankissa tuon tuorevoiteluletkun vaihdon takia ja koitin niitä ajella pois. Kulutus oli semmoista 5,5litraa sadalle, että mahdollisesti hanan kiristys tiputti sen 0,5litraa pois kulutuksesta verrattuna rovaniemen paluu reissuun.
Jatketaan harjoituksia. Etujarru pitäisi pumpata ja kiilloitella paikkoja. Ajattelin kokeilla vaihtaa takarenkaan ihan itse omin kätösin. Saas nähä mitä siitäkin seuraa.