TS mallihan on vielä tuolla "karvalakkikoneella" eli kärjellisellä PAL-virtalaitteistolla sekä ilman öljypumppua. Monelta olen kuullut noiden 638-kärkikoneen tuottavan harmaita hiuksia sähköjen osalta(lataus ja kärjet). Itseasiassa tuo 638 on koneeltaan virtalaitteita ja kytkinkoppaa lukuunottamatta täysin sama, kun näissä 2000-luvun 640-malleissa. Eli sen saa melko pienellä vaivalla "modernisoitua", mutta siinä ei ole välttämättä mitään järkeä, sillä valmiita alle 10v vanhoja 640-jawoja saa nykyään pilkkahintaan.
Ajettavuudeltaan nuo 638 ja 640 eivät juurikaan eroa toisistaan. Suurin ero lienee 640 mallin levyjarru etunen, mikä on huomattavasti TS:än kaksinokkaista rumpua parempi. Ulkönäköasioista voi tietysti aina kiistellä, mutta Jawan kyseessä ollessa se ei yleensä ole ostokriteereistä tärkeimpiä.
Jos Yammu alkaa olla loppuunajettu ja vaatii kohta isompaa remppaa, niin Jawa voi olla järkivalinta. Etenkin, kun ajattelee osien hintoja. Jawaan tekee esim. täydellisen yläkertarempan kevyesti alle satasella eikä sitä tarvitse tehdä yhtään sen useammin, kun XT:hen. Ja kummassakohan ko. operaatio on helpompi(lienee turha kysyä). Ketjut on täysin koteloitu joten niitä ei tarvitse olla pesemässä ja rasvaamassa alinomaa, niinkuin avoketjullisessa XT:ssä. Verraton ominaisuus hiekkateitä ajatellen. Suorituskykykin Jawassa on nykyliikenteeseen täysin riittävä. Ei jää jalkoihin missään tilanteessa varsinkaan 1-päällä ajettaessa.
Loppujen lopuksi valinta kannattaa tehdä huolella ja valita hyvä yksilö. Tosin Jawassa huonon yksilönkään valinta ei ole samanlainen katastrofi, kun monen japsilaisen kanssa koska osien hinta on vain murto osa niiden ryöstöhinnoista. Ja onhan Jawalla ajamisessa tietty huumoriaspektinsa. Vetää puoleensa lähinnä vanhoja ja karvaisia miehiä. Aina saa huoltiksella olla vastaamassa samoihin kysymyksiin. Ei kun Jawalle hanaa! http://www.youtube.com/watch?v=8gLO80Au2TI