Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

Vieras

ViestiKirjoittanut Vieras » 10.10.2004 0:17

Tarkista myös se vaihteiston ensiö akselin neulalaakeroidun pään kunto, ennenkuin laitat kassaan. Mulla on ainakin kahdessa varaosakoneessa ollut se akselinpää aika huonossa kunnossa. Nimen omaan se akselissa oleva pinta kulunut todella reippaasti.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 10.10.2004 12:39

on kunnossa akselit. Vaihdoin uudet neulalaakerit joka paikkaan ja pelaa. Olipahan joku ajanut T500 möpöllänsä jotain 20tkm hilputuksen kanssa eikä mitään, en ole kauhean huolestunut moisesta :)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 10.10.2004 15:26

Avasin varakoneen ja iloinen yllätys, paremmassa kunnossa! Siispä revin kakkoskoneesta vetoakselin irti(kuutonen kiinteä :() ja vaihdoin rattaat tälle akselille ykköskoneesta, siis toimiva paketti ja vain iso laakeri kaipaa vaihtoa. Sitten otin kakkos koneen ensiöakselilta kutosen ja vitosen rattaat pois, luonnollisesti sitten ykköskoneen ensiöakselille vaihdoin kyseiset. Vääntelin ja kääntelin kicksin palautusjousta ja nyt on mycket bra. Palauttaa napakasti ja pitää polkimen ylhäällä. Yksi kampiakselin petilaakerin lukitustappi oli kadonnut purku vaiheessa(ja'a), nappasin varakoneesta tilalle uuden. Luoja tietää mihin se tappi on kadonnut.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.10.2004 14:39

Pesinpäs sitten hammasharjan ja bilteman rasvanpoistoaineen voimin sylinterit, männät ja kannen. Pitää kannesta vielä käydä joitain koloja läpi ruuvimeisselin kera että ihan puhdas. Sitten palotilat pitää hinkata tasaseks ja kiillottaa, samoin kannesta näkyvät pinnat ja maalata loput mustaksi. Männille pitää tehdä kiillotusoperaatio ja blow byn poisto, männänrenkaiden urat pitää kanssa putsata kunnolla jollain keinolla(taidan pistää yhen rikkinäisen männänrenkaan puoliksi ja sillä kaavin). Sylinterit tuli kivasti puhtaiks ja vielä pakokanavat kun kiillottaa niin hienoa..
wert
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
13.9.2002 9:49

ViestiKirjoittanut wert » 11.10.2004 14:56

Ja kaiken tämän jälkeen se pyörä pitää ihan samanlaista ääntä, tärisee, pärisee, rytkyttää ja paukkuu ihan samalla tavalla, kuin ennen remonttia. Eikö vain? ;-)
http://www.srracing.fi - EKS Brand ajolasit, USWE juomareput, Van Hasselt tehoputket. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuotteet!
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.10.2004 15:05

:) itseasiassa tärinöistä olisi tarkoitus päästä jotakuinkin eroon. Mutta ne kiillotukset yms helpottaa huoltoa kun ei tarvi niin paljoa karstaa poistella joka aukomisella heh heh. Sitten tietty pakopuolen virtausparanee kun kiillottelee(0,05hp!!!). Siis kiva käsitellä ja tuntee itsensä mieheksi kun osat syötävän puhtaita. Uudet pakoputket kun tulee niin niistä maximaalinen hyöty ja muuttujien vähentäminen. Kyllä tän talven jälkeen lähtee paremmin, sen vannon. Sitten vielä se ajettavuus niin hyvin menee, penkin pehmustukset uusiksi niin pitemmän matkan mukavuus paranee.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.10.2004 20:09

Innostuin hieman pakoputkien suhteen, heitin pajalan exel taulukolla vesilintua ja laskin kunnon menohenkisen kolmevaiheisella diffuusorilla varustetun putken. Menihän siinä aikaa mutta oli väärti. Nyt pitää vain levittää nuo kartiot ja sitten työstää ne levytyöstökeskuksella(tulee tarkkaa jälkeä). Käyttämilläni arvoilla pitäisi tulla niin keskialueen potkua JA ylätehoa lisää.
Eiköhän tuolla päättötyön arvosana heltiä. Saas nähä vaan että miten onnistuu taivutukset ja että mitä kartioita joutuu vääntelemään(ainakin alkukäyrää yllättäen :) mutta varmaan keskiosaa tai jotain muuta että menee oikeean suuntaan moinen).

Mittasin samalla imuajoituksen ja huuhteluajoituksen, niiden ja Bellin kirjan avulla sain katsottua kanavien toiminta-alueet ja niistähän löytyi sanomista. Ensinnäkin kun pyörässä jyllää TS männät eikä alkuperäiset GT männät niin on ollut vähän arvoitus että mikä imuajoituksen kuuluu olla. Nyt kun suhteutin huuhteluajoituksen kierroslukuun(7500rpm?) ja pakoaukon ajoituksesta jotain suuntaa(semmosta 8000-8500rpm) niin päättelin että jos imun ajottaisi tuohon 8000rpm. Tällähetkellä ajoitus on surkea 132,5astetta joka tähtää jonnekkin 5500rpm eli ei hjuva. Helmasta pitää lopsia pois 5,3mm että ajoitus osuu sinne 8000rpm paikkeille.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 16.10.2004 23:38

Nyt on männänlaet kiillotettu kun tekemisen puute iski, pystyy peilaamaan aika mukavasti männänlaesta itseään :) samalla poistin 800 -> 1200 blow by jäljet toisesta männästä ja kiillotin kevyesti kyljetkin ettei tulevaisuudessa blow by jälkiä tule niin helpolla. Tuo uusi mäntä on kyllä kaunista katsottavaa kun kyljetkin kiiltelee kivasti, autoglymin tahna kunniaan.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 17.10.2004 19:16

Nyt on kansiakin sitten touhuttu. Huomasin karstoja poistellessa että perkele noihan on vain 54,5mm isot! siis palotilat halkasijaltaan. Männäthän ovat kunnioitettavat 56,5mm kooltaan ja tuosta saattaa hyvinkin johtua 6trpm tärinät. Avarsin kansia sitten pienoishiomakoneella jossa kiinni hiomakivipää. Samalla sain paljealueen röpelöt pois, nyt on tilaa vaikka 1mm isommille männillekkin. Sitten 3h raastavaa 400 paperilla jynssäystä että saa palotilat tasaiseksi, oli meinaan hiomakoneen jäljiltä jonkun verran jälkeä vielä. Sitten hinkkasin tietenkin palotilat 600 paperilla, sitten tein toisen palotilan loppuun niin että pari kertaa 800 paperilla, pari kertaa 1200 ja kaksi kertaa tahnalla. JUMALAUTA KUN KIILTÄÄ. Karsta suorastaan hylkii tämänlaista pintaa :) Seuraavaksi tiedossa toisen palotilan saattaminen samaan kuntoon ja kannen näkyvien pintojen kiillottaminen. Sen jälkeen palotilojen tilavuuksien tasaaminen(pitää hommata välineet) ja kannen muitten pintojen maalaus matta mustaksi tai kiiltävän mustaksi riippuen maalin laadusta. Otin myös kevyesti 1200 paperilla tiivistepintoja puhtaaksi että tiiviste istuu kunnolla paikalleen. Niin joo ja kiillotettu metalli ei ota vastaan lämpöä niin hanakasti kuin matta ja karstanpeitossa oleva. Jos näillä eväillä saisi tärinöistä ison osan pois. Vielä mäntien tasapainottaminen noitten päälle ja kuparista uudet kannentiivisteet(tiiviste kenties yhdestä osasta?)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 18.10.2004 18:12

Tulipa se toinen palotilakín hinkutettua. Samaan kyytiin toinen kylkiripa, pitää vielä hinkuttaa sitä kun naarmua näkyy liikaa. Toivottavasti innostus riittää tämän ketkun kanssa kun projektia riittää :)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 18.10.2004 22:04

Nyt on kylkirivat kiillotettu. Seuraavaksi vaikkapa töissä kunnon lumpulla nuo ylärivat kiiltäväksi. Samalla voi käydä läpi ripojen reunat niin tulee hyvä mieli.
Laakeri
Paikkakunta:
rovaniemi
Liittynyt:
8.7.2003 8:59

ViestiKirjoittanut Laakeri » 18.10.2004 23:56

Jeespoks. Sun pitää hommata se saatanan digikamera et saadaan ihailla noita sun tuotoksias :D
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.10.2004 17:13

Kyllä... siis kaikkea! kun paha mennä kuvailemaan kiillotettuja mäntiä kun pyörä nipussa :D
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.10.2004 20:22

Laturihan latasi miinusmerkkisesti kun valot päällä ajossa, semmoista 1-2A miinusmerkkistä latausta. Otin laturin käteen, kävin generaattorien teorian läpi ja vilkaisin. Perkele kahdessa puolassa vain muovia rautasydämen tilalla. No aikani ihmeteltyä(ja todellakin ihmettelin että miksi muovia tuossa, josko jokin metallipäällyste vain muovin päällä???) ja sitten tajusin etteihän tuossa muovissa ole mitään 'johtimia' jotka sitten veisivät sinne sydämeen. No rapsuttelin puukolla muovia ja kappas, sieltähän paljastui metallia alta. Sitten rapsuttelin onnessani muovit metallin päältä ja siellähän se puola uuden veroisena alla. Teoriani on se että muovi pehmenee kun laturin lähistö lämpenee, sitten vauhtipyörä/magneetti on vähän epäkeskeisesti, osuu puolan reunaan(muoviin) ja kaapaisee pehmeän muovin metallisydämen ja vauhtipyörän väliin jolloin kyseinen eristekerros pääsisi syntymään. No se on nyt kuitenkin historiaa ja toivonmukaan laturi toimii kunnolla.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 23.10.2004 21:35

Putsasin käytetyn männän rengasurat vanhalla rikkinäisellä renkaalla kaapien, sitten hinkkasin harjalla ja rasvanpoistoaineella puhtaaksi. Paljoa ei karstaa jäänyt mäntään :) Nyt on työn alla kytkinkoppa ja sen kolot ja naarmut... huh huh.